RO RU EN
Benzi RSS
Actualizat la: 19.04.2019
Prima / Comunicate de presă / Comerţul cu amănuntul şi serviciile cu plată prestate populaţiei în ianuarie-martie 2010
Comerţul cu amănuntul şi serviciile cu plată prestate populaţiei în ianuarie-martie 2010
23.04.2010
Versiune tipar

Comerţul cu amănuntul şi serviciile cu plată prestate populaţiei în ianuarie-martie 20101

Biroul Naţional de Statistică informează, că în luna martie 2010 vînzările de mărfuri cu amănuntul prin unităţile comerciale au însumat 1887,4 mil.lei, marcînd, în termeni reali, o creştere de 23,1% faţă de luna precedentă şi de 12,8% comparativ cu luna martie 2009.

Tabelul 1. Evoluţia vînzărilor de mărfuri cu amănuntul prin unităţile comerciale

Martie 2010

Ianuarie-martie 2010

Structura, %

Informativ: ianuarie-martie 2009 în % faţă de ianuarie-martie 20082

mil. lei

în % faţă de:

mil. lei

în % faţă de ianuarie-martie 20092

ianuarie-martie

februarie 20102

martie 20092

2009

2010

Valoarea vînzărilor de mărfuri cu amănuntul – total

1887,4

123,1

112,8

4988,1

106,2

100,0

100,0

95,7

din care:

produse alimentare

630,3

113,2

108,1

1773,1

104,2

36,8

35,5

107,2

mărfuri nealimentare

1257,1

128,7

115,1

3215,0

106,8

63,2

64,5

89,5

În ianuarie-martie 2010 unităţile comerciale au comercializat populaţiei mărfuri de consum în valoare de 4988,1 mil. lei, înregistrînd, în termeni reali, o creştere de 6,2% faţa de perioada similară din anul  2009, care a fost determinată de sporirea vînzărilor de produse alimentare (+4,2%) şi mărfuri nealimentare  (+6,8%).

Creşterea volumului de vînzări cu amănuntul s-a înregistrat la unităţile comerciale cu formă de proprietate mixtă (cu participarea capitalului străin) şi străină (+10,7%), privată (+5,2%). Totodată, s-au redus volumele de vînzări la unităţile comerciale cu formă de proprietate mixtă (publică+privată) (-15,0%) şi publică (-0,3%). Această situaţie a determinat modificarea ponderii sectoarelor în totalul vînzărilor cu amănuntul, care este prezentată în următoarea diagramă ׃

Stocurile de mărfuri existente în unităţile comerciale la 1 aprilie 2010 s-au cifrat la 5763,6 mil. lei, fiind în creştere cu 6,5% comparativ cu 1 aprilie 2009.

Tabelul 2. Vînzările de mărfuri cu amănuntul prin unităţile comerciale, pe regiuni de dezvoltare

Ianuarie-martie 2010

Structura, %

Informativ:

ianuarie-martie 2009 în % faţă de ianuarie-martie 20082

ianuarie-martie

mil. lei

în % faţă de ianuarie-martie 20092

2009

2010

Valoarea vînzărilor de măr­furi cu amănuntul – total

4988,1

106,2

100,0

100,0

95,7

din care:

Mun. CHIŞINĂU

3038,9

105,8

58,7

60,9

96,9

NORD

924,9

107,2

19,6

18,5

94,2

inclusiv:

mun. Bălţi

366,0

99,8

8,3

7,3

89,6

Edineţ

81,1

112,9

1,6

1,6

116,3

Soroca

75,2

109,2

1,6

1,5

109,4

Drochia

74,8

116,3

1,5

1,5

92,2

CENTRU

592,3

106,0

12,7

11,9

92,3

inclusiv:

Orhei

93,0

97,1

2,2

1,9

113,8

Ungheni

80,3

102,2

1,8

1,6

85,0

SUD

296,8

109,3

6,1

6,0

94,1

inclusiv:

Cahul

101,0

112,3

1,9

2,0

92,0

Cauşeni

50,0

96,2

1,2

1,0

97,6

UTA GĂGĂUZIA

135,2

105,2

2,9

2,7

104,1

Ponderi semnificative în totalul valoric al vînzărilor de mărfuri cu amănuntul revin municipiilor Chişinău – 60,9% şi Bălţi – 7,3%, UTA Gagauzia – 2,7%, raioanelor: Cahul - 2,0%, Orhei - 1,9%, Edineţ şi Ungheni - cîte 1,6%, Soroca şi Drochia - cîte 1,5%.
     
Valoarea serviciilor cu plată prestate populaţiei de către unităţile oficial înregistrate în luna martie 2010 a constituit 1223,8 mil. lei, fiind mai mare, în termeni reali, cu 2,1% faţă de luna precedentă şi cu 8,5% comparativ cu luna martie 2009. 

 În ianuarie - martie 2010 unităţile oficial înregistrate au acordat populaţiei servicii cu plată în sumă de 3584,4 mil. lei, marcînd în condiţii comparabile de preţuri, o creştere de 6,4,%, faţă de perioada corespunzătoare din anul  2009.

Agenţii economici cu formă de proprietate mixtă (publică+privată), mixtă (cu participarea capitalului străin), publică şi privată au sporit volumele de servicii cu plată prestate populaţiei respectiv cu 25,5%, 11,2%, 2,7% şi 1,7%.

Tabelul 3. Serviciile cu plată prestate populaţiei, prin unităţile oficial înregistrate, pe regiuni de dezvoltare

Ianuarie-martie 2010

Structura, %

Informativ: ianuarie-martie 2009 în % faţă de ianuarie-martie 20082

ianuarie-martie

mil. lei

în % faţă de ianuarie-martie 20092

2009

2010

Valoarea serviciilor cu plată prestate populaţiei    total

3584,4

106,4

100,0

100,0

100,1

din care:

Mun. CHIŞINĂU

1731,7

110,1

46,6

48,3

86,1

NORD

550,4

98,3

16,7

15,3

89,8

inclusiv:

mun. Bălţi

195,1

100,6

5,8

5,4

82,5

Briceni

42,5

97,2

1,3

1,2

90,3

Edineţ

41,9

99,9

1,2

1,2

101,3

Soroca

40,3

93,0

1,3

1,1

89,7

CENTRU

433,2

97,2

13,3

12,1

91,7

inclusiv:

Anenii Noi

59,9

100,3

1,8

1,7

97,7

Orhei

56,3

97,1

1,7

1,6

91,1

Ungheni

50,4

100,3

1,5

1,4

85,9

SUD

227,5

99,0

6,8

6,3

91,2

inclusiv:

Cahul

71,9

95,1

2,2

2,0

91,8

Cauşeni

38,8

99,4

1,2

1,1

96,5

UTA GAGAUZIA

111,5

102,0

3,3

3,1

93,0

Ponderi semnificative în totalul valoric al serviciilor cu plată prestate populaţiei deţin municipiile Chişinău şi Bălţi respectiv 48,3% şi 5,4%, UTA Găgăuzia – 3,1%, raioanele: Cahul – 2,0%, Anenii Noi - 1,7%, Orhei - 1,6% şi Ungheni - 1,4%.  

Notă:

1) Informaţia este prezentată fără datele raioanelor din partea stîngă a Nistrului şi municipiul Bender.
2) În preţuri comparabile

Persoană de contact

Mariana Eni,
şef al Direcţiei statistica comerţului exterior şi serviciilor
40 30 66

 
 
 
 
Prima Contact Harta
 
Comunicate de presă  / Banca de date statistice  / Statistici pe domenii  / Produse şi servicii  / Recensăminte  / Metadate  / Standardul SDDS al FMI  / Obiectivele de Dezvoltare Durabilă  /  e-Raportare  / Formulare și clasificări  / Despre BNS  / Transparenţa în procesul decizional  / Cooperare internaţională  / Noutăţi şi evenimente  / Referinţe utile  / Achiziţii publice  / Funcţii vacante
Sus
43919 vizitatori în decurs de 30 zile
 
Copyright © 2019 BIROUL NAȚIONAL DE STATISTICĂ
Condiții de utilizare
TRIMARAN - IT Solutions Company // web, interactive, motion and software development solutions // http://www.trimaran.md, B2B and B2C solutions  /  Branding & Graphic Design Services / Website Design and Development  /  E-Commerce Systems / Software Application Architecture and Development / Multimedia solutions  /  2D/3D modeling & animation solutions / Video & Post Production / contact@trimaran.md
Creat de Trimaran