RO RU EN
Benzi RSS
Actualizat la: 19.04.2019
Prima / Comunicate de presă / Evoluţia preţurilor de consum în Republica Moldova în luna martie 2019
Evoluţia preţurilor de consum în Republica Moldova în luna martie 2019
10.04.2019
Versiune tipar

Evoluţia preţurilor de consum în Republica Moldova în luna martie 20191

Biroul Naţional de Statistică informează, că în luna martie 2019 inflaţia anuală (pentru ultimele 12 luni, din aprilie 2018 pînă în martie 2019) a constituit 2,8%, inclusiv la: produse alimentare – 3,8%, mărfuri nealimentare – 3,7%, servicii prestate populaţiei – 0,1%.

Totodată, indicele preţurilor de consum (IPC) în martie 2019 faţă de februarie 2019 a constituit 100,5% (informativ: în martie 2018 faţă de februarie 2018 IPC a marcat 100,1%)2.

Creşterea preţurilor medii de consum cu 0,5 la sută a fost determinată de creşterea preţurilor la produsele alimentare cu 0,8 la sută, la mărfurile nealimentare cu 0,5 la sută şi de majorarea tarifelor pentru  prestarea serviciilor populaţiei cu 0,2 la sută (Tabelul 1).

În luna martie 2019 faţă de februarie 2019 au fost înregistrate creşteri de preţuri la următoarele produse alimentare: cartofi – cu 7,1%, legume proaspete – cu 5,6% (în special: varză – cu 13,8%, ceapă uscată – cu 13,2%, usturoi – cu 8,9%, dovlecei şi bostan – cu 7,0%, castraveţi – cu 6,4%, ciuperci proaspete – cu 5,2%, sfeclă roşie – cu 5,1%, tomate – cu 3,8%, ardei graşi – cu 3,6%, morcovi – cu 2,7%), peşte proaspăt şi congelat, peşte sărat şi afumat – cu cîte 1,7%, fructe proaspete – cu 1,6% (în special: citrice – cu 5,6%, fructe sămînţoase – cu 2,9%), crupe şi biscuiţi – cu cîte 1,3%, făină de grîu – cu 1,2%, băuturi alcoolice – cu 0,9%, unt ţărănesc – cu 0,7%.  

Totodată, în perioada de raport au scăzut preţurile la struguri – cu 18,8%,  ouă de găină – cu 9,6%, carne de porc şi de iepuri – cu cîte 0,9%, carne de vită – cu 0,7%, zahăr tos  şi subproduse – cu cîte 0,3%, smîntînă şi ulei vegetal – cu 0,2% şi respectiv 0,1%.

Dacă ne referim la mărfurile nealimentare, menţionăm, că în perioada de referinţă s-au înregistrat unele creşteri de preţuri la ţesături – cu 2,9%, detergenţi – cu 1,8%, unelte şi accesorii mici – cu 1,5%, articole de menaj din ţesături, mărfuri sportive, veselă pentru bucătărie şi obiecte casnice – cu cîte 1,4%, confecţii pentru adulţi – cu 1,3%, frigidere şi congelatoare – cu 1,0%, obiecte pentru călătorii şi de galanterie, articole cosmetice şi parfumerie – cu cîte 0,9%, unelte de muncă electrice – cu 0,8%, mobilă, încălţăminte pentru bărbaţi – cu cîte 0,7%.  

Concomitent, în perioada de raport, la mărfurile nealimentare au fost înregistrate reduceri de preţuri la combustibili – cu 0,7% (inclusiv: gaz lichefiat ambalat în butelii – cu 1,6%, carburanţi – cu 1,3%), îmbrăcăminte din blănuri pentru bărbaţi şi femei – cu 0,6% şi respectiv 0,5%, medicamente, aparate de aer condiţionat, calorifere, paltoane şi pardesiuri pentru bărbaţi, scurte pentru copii, cizme de iarnă pentru femei şi copii – pînă la 0,4%. 

Pentru serviciile prestate populaţiei în luna martie 2019 faţă de februarie 2019 a fost înregistrată majorare la plata pentru întreţinerea copiilor în creşe şi grădiniţe – cu 6,1%, repararea încălţămintei – cu 2,2%, serviciile hoteliere şi plata pentru închirierea apartamentelor, serviciile de deservire şi reparaţii auto – cu cîte 0,3%.

În perioada de raport au fost înregistrate reduceri de prețuri la tarifele pentru serviciile transportului aerian de pasageri – cu 1,3%, serviciile transportului feroviar de pasageri – cu 0,5%, serviciile de turism peste hotarele ţării – cu 0,1%.

Tabelul 1. Rata inflaţiei în martie 2019

Mărfuri şi servicii

Coeficientul de ponderare (în decimile)

Martie 2019 în % faţă de:

Informativ: Martie 2018 în % faţă de:

Februarie 2019

Decembrie 2018

Martie 2018

Februarie 2018

Decembrie 2017

Martie 2017

Total

10 000

0,5

2,2

2,8

0,1

0,3

4,7

  Produse alimentare

3937

0,8

3,4

3,8

0,6

1,8

8,8

Pîine

280

0,2

0,8

1,1

0,0

0,3

1,0

Legume

342

5,6

23,7

35,1

5,9

12,8

39,7

Fructe

257

1,6

10,4

-14,7

3,6

17,7

25,4

Carne, preparate şi conserve din carne

822

-0,1

0,0

0,4

-0,8

-2,5

4,7

Lapte şi produse lactate

553

0,1

0,9

2,0

-0,6

0,7

5,0

Zahăr

84

-0,3

2,4

-6,4

-0,5

-1,9

-2,0

Ouă

71

-9,6

-16,6

-8,6

-3,6

-15,0

3,0

Ulei vegetal

79

-0,1

0,1

0,2

-0,5

-2,2

-8,3

  Mărfuri nealimentare

3530

0,5

2,1

3,7

-0,3

0,1

2,4

Confecții

469

1,2

1,6

3,6

0,2

0,2

5,3

Încălțăminte

254

0,5

0,9

3,8

-0,1

-0,1

5,3

Medicamente

444

-0,1

-0,8

-4,1

-1,2

-2,4

-5,6

Combustibili

568

-0,7

-1,0

4,9

-1,1

1,3

2,5

Materiale de construcţie

64

0,5

0,9

1,3

0,1

0,1

1,8

  Servicii

2533

0,2

0,6

0,1

-0,1

-1,9

1,3

Servicii comunal-locative

1092

0,0

0,3

-3,7

0,0

-4,4

1,0

Apă potabilă şi canalizare

102

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

23,0

Energie electrică

400

0,0

0,0

-9,9

0,0

-1,1

1,7

Gaze naturale prin reţea

214

0,0

0,0

0,0

0,0

-20,2

-20,2

Încălzire centralizată

132

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

6,5

Transportul de pasageri

210

-0,1

-0,4

0,8

-0,1

0,0

-0,5

Alimentaţia publică

235

0,1

0,2

2,1

0,0

0,1

4,5

Tabelul 2. Indicii Preţurilor de Consum (12 grupe principale)

Grupa

Denumirea grupei

Martie 2019 în % faţă de:

Februarie 2019

Decembrie 2018

Martie 2018

 

Total IPC

100,5

102,2

102,8

01

Produse alimentare şi băuturi nealcoolice

100,8

103,5

103,8

02

Băuturi alcoolice şi tutun

100,4

114,8

123,1

03

Îmbrăcăminte şi încălţăminte

100,9

101,4

103,7

04

Întreţinerea locuinţei

100,0

100,1

98,0

05

Înzestrarea apartamentului

101,1

101,8

102,2

06

Ocrotirea sănătăţii

99,9

100,3

97,9

07

Transportul

99,7

99,7

102,7

08

Servicii de telecomunicaţie

100,0

100,2

100,1

09

Cultură şi odihnă

100,9

101,4

107,2

10

Studii

100,0

100,0

101,1

11

Hoteluri, cafenele şi restaurante

100,1

100,2

101,8

12

Alte cheltuieli pentru mărfuri şi servicii

101,3

102,5

104,4

Tabelul 3. Indicii parţiali3, calculaţi prin excluderea din IPC a anumitor componente

Denumirea indicatorilor

Martie 2019 în % faţă de:

Februarie 2019

Decembrie 2018

Martie 2018

Total IPC

100,5

102,2

102,8

Total IPC exclusiv produse alimentare şi băuturi, combustibili, produse şi servicii cu preţuri reglementate

100,8

102,8

104,9

Total IPC exclusiv produse alimentare şi băuturi

100,3

101,4

102,2

Total IPC exclusiv produse şi servicii cu preţuri reglementate

100,7

102,8

104,3

Total IPC exclusiv combustibili

100,6

102,4

102,7

Indicele preţurilor la produse alimentare şi băuturi

100,8

103,4

103,8

Indicele preţurilor la produse şi servicii reglementate

100,0

100,0

97,7

Indicele preţurilor la combustibili

99,3

99,0

104,9

Indicele preţurilor la produse alimentare şi băuturi, combustibili, produse şi servicii cu preţuri reglementate

100,4

101,9

101,8

Preţurile de consum în luna martie 2019 comparativ cu luna martie 2018 au înregistrat o tendinţă de creştere cu 2,8 la sută, iar în martie 2018 faţă de martie 2017 – cu 4,7 la sută.

Tabelul 4. Indicii Preţurilor de Consum (IPC) pe regiuni statistice

Lunar, în % faţă de luna precedentă

În % față de luna corespunzătoare 2018

Luna

Nord

Centru

Sud

Chişinău

Nord

Centru

Sud

Chişinău

Ianuarie

101,3

101,2

100,9

101,5

102,8

102,2

101,3

102,1

Februarie

100,4

100,2

100,4

100,5

102,9

102,1

101,7

102,5

Martie

100,5

100,4

100,4

100,7

103,3

102,3

101,9

103,2

Totodată, Biroul Naţional de Statistică informează, că preţurile de consum în luna martie 2019 comparativ cu decembrie 2018 au avut o tendinţă de creştere cu 2,2 la sută fiind influenţate de majorarea preţurilor la produsele alimentare – cu 3,4 la sută, la mărfurile nealimentare – cu 2,1 la sută şi la serviciile prestate populaţiei – cu 0,6% (informativ: în martie 2018 faţă de decembrie 2017 IPC a marcat 100,3%).

Pe parcursul a trei luni ale anului 2019 au fost marcate creşteri mai semnificative de preţuri la următoarele produse alimentare: legume proaspete – cu 23,7% (în special: vinete – cu 60,1%, varză – cu 55,3%, ardei graşi – cu 48,1%, dovlecei şi bostani – cu 41,5%, tomate – cu 31,8%, ceapă uscată – cu 30,9%, castraveţi – cu 23,8%, morcovi – cu 9,9%, usturoi – cu 9,7%, sfeclă roşie – cu 5,9%), fructe proaspete – cu 10,4% (în special: citrice – cu 13,1%, fructe exotice – cu 12,3%, fructe de livadă sămînţoase – cu 11,4%), peşte şi conserve din peşte – cu 3,8% (în special: peşte proaspăt şi congelat – cu 4,5%, peşte sărat şi afumat – cu 2,7%), crupe – cu 3,2%, făină de grîu – cu 2,9%, brînză din lapte de vacă – cu 1,4%, smîntînă – cu 0,8%, unt ţărănesc, margarină şi alte grăsimi vegetale – cu cîte 0,9%.

Dacă ne referim la mărfurile nealimentare, s-au observat creşteri ale preţurilor la ţesături – cu 3,8%, telefoane – cu 3,5%, detergenţi, obiecte pentru călătorii şi de galanterie, articole de menaj din ţesături – cu cîte 2,2%, veselă pentru bucătărie şi obiecte casnice – cu 2,0%, articole cosmetice şi parfumerie, unelte de muncă electrice – cu cîte 1,8%, mobilă – cu 1,7%, confecţii şi tricotaj – cu 1,6%, mărfuri sportive, televizoare – cu cîte 1,5%, mărfuri chimice de uz casnic, maşini de spălat rufe şi veselă – cu cîte 1,4%, aspiratoare – cu 1,3%, aragazuri – cu 1,1%, încălţăminte, materiale de construcţie, autoturisme, piese de rezervă şi accesorii – pînă la 1,0%, ţigări – cu 25,6%.

Pentru serviciile prestate populaţiei în martie a.c. faţă de decembrie 2018 a fost înregistrată majorare la tarifele medii lunare pentru întreţinerea copiilor în creşe şi grădiniţe – cu 9,5%,  serviciile de sănătate – cu 3,4% (în special: serviciile fizioterapeutice – cu 7,7%, serviciile medicale contra plată – cu 6,4%, analizele medicale ale persoanelor internate în spital şi serviciile stomatologice – cu cîte 0,9%), închirierea apartamentelor – cu 2,7%, serviciile rituale – cu 1,4%.

Concomitent, pe parcursul a trei luni au fost marcate reduceri de preţuri la următoarele produse: ouă de găină – cu 16,6%, struguri – cu 8,3%, carne de porc şi de vită – cu 2,0% şi respectiv 1,0%, combustibili – cu 1,0% (in special: gaz lichefiat ambalat în butelii – cu 5,1%, carburanţi – cu 1,3%), medicamente – cu 0,8%, asigurarea obligatorie a transportului auto – cu 5,3%, serviciile transportului feroviar de pasageri – cu 4,5%, serviciile transportului aerian de pasageri – cu 3,2%, serviciile de turism peste hotarele ţării – cu 0,9%. 

Tabelul 5. Nivelul inflaţiei în ianuarie-martie 2019

Luna

În % faţă de luna decembrie 2018

Lunar, în % faţă de luna precedentă

Total

Produse alimentare

Mărfuri nealimentare

Servicii

Total

Produse alimentare

Mărfuri nealimentare

Servicii

Ianuarie

1,3

1,7

1,5

0,2

1,3

1,7

1,5

0,2

Februarie

1,7

2,6

1,6

0,4

0,4

0,8

0,1

0,2

Martie

2,2

3,4

2,1

0,6

0,5

0,8

0,5

0,2

 

 

Note:

1 Informaţia este prezentată fără datele raioanelor din partea stîngă a Nistrului şi mun. Bender.
2 În conformitate cu metodologia de calcul a IPC, anual se modifică coeficienţii de ponderare, în baza structurii cheltuielilor băneşti ale populaţiei conform datelor cercetării bugetelor gospodăriilor casnice în anul t-2 ajustaţi la consumul final al gospodăriilor populaţiei din Conturi Naţionale (ved. metadatele de referinţă).
Trecerea la coeficienţii de ponderare noi a fost efectuată pentru calcularea IPC ianuarie 2019.
3 Calcularea indicilor parţiali a fost efectuată în conformitate cu „Metodologia privind calculul indicelui inflaţiei de bază”, aprobată prin ordinul comun al Băncii Naţionale a Moldovei şi Biroului Naţional de Statistică N117-07-2203/43 din 30 decembrie 2009.

 

Persoană de contact:
Şveţ Margareta
şef al direcţiei statistica preţurilor de consum
tel.0 22 40 31 11

 
 
 
 
Prima Contact Harta
 
Comunicate de presă  / Banca de date statistice  / Statistici pe domenii  / Produse şi servicii  / Recensăminte  / Metadate  / Standardul SDDS al FMI  / Obiectivele de Dezvoltare Durabilă  /  e-Raportare  / Formulare și clasificări  / Despre BNS  / Transparenţa în procesul decizional  / Cooperare internaţională  / Noutăţi şi evenimente  / Referinţe utile  / Achiziţii publice  / Funcţii vacante
Sus
43836 vizitatori în decurs de 30 zile
 
Copyright © 2019 BIROUL NAȚIONAL DE STATISTICĂ
Condiții de utilizare
TRIMARAN - IT Solutions Company // web, interactive, motion and software development solutions // http://www.trimaran.md, B2B and B2C solutions  /  Branding & Graphic Design Services / Website Design and Development  /  E-Commerce Systems / Software Application Architecture and Development / Multimedia solutions  /  2D/3D modeling & animation solutions / Video & Post Production / contact@trimaran.md
Creat de Trimaran