RO RU EN
Benzi RSS
Actualizat la: 18.05.2022
Prima / Comunicate de presă / Evoluţia preţurilor de consum în Republica Moldova în luna noiembrie 2014
Evoluţia preţurilor de consum în Republica Moldova în luna noiembrie 2014
09.12.2014
Versiune tipar

Evoluţia preţurilor de consum în Republica Moldova în luna noiembrie 20141

Biroul Naţional de Statistică informează, că indicele preţurilor de consum (IPC) în noiembrie 2014 faţă de octombrie 2014 a constituit 100,8%, iar faţă de noiembrie 2013 – 104,8% (informativ: în noiembrie 2013 faţă de octombrie 2013 IPC a marcat  100,8% şi faţă de noiembrie 2012 – 104,9%)2.

Creşterea preţurilor medii de consum cu 0,8 la sută a fost determinată de majorarea  preţurilor la produsele alimentare cu 1,5 la sută, la mărfurile nealimentare – cu 0,5 la sută şi la tarifele pentru  prestarea serviciilor  populaţiei  – cu 0,1 la sută (Tabelul 1).

În luna noiembrie 2014 au crescut preţurile la unele produse alimentare: struguri proaspeţi – cu 21,4%, legume proaspete – cu 10,8% (în special: tomate – cu 34,3%, vinete – cu 19,5%, castraveţi – cu 16,1%, ardei dulci şi gogoşari – cu 13,5%, sfeclă roşie – cu 9,8%, ceapă uscată – 7,1%, morcovi – cu 6,5%, varză – cu 4,5%, dovlecei şi bostani – cu 2,5%), ouă de găină – cu 9,5%, crupe (în special hrişca) – cu 5,7%, lapte si produse lactate – cu 1,3% (în special: lapte integral – cu 2,4%, brînză din lapte de vacă – cu 1,8%, smîntînă şi frişcă – cu 0,8%), miez de nucă – cu 3,0%, orez – cu 1,7%, ciocolată şi bomboane de ciocolată – cu 1,0%.

Totodată, în perioada de raport au scăzut preţurile la: citrice – cu 11,7%, fructe exotice – cu 8,2%, zahăr tos – cu 5,1%, ciuperci proaspete – cu 1,2%, peşte proaspăt şi congelat – cu 1,1%, cartofi – cu 0,7%, carne de oi – cu 1,0%, carne de bovine şi porcine – cu cîte 0,3%, unt ţărănesc – cu 0,2%.

La mărfurile nealimentare în luna noiembrie 2014 a fost marcată majorarea preţurilor la: haine de blană pentru copii – cu 3,2%, scurte de iarnă pentru femei – cu 2,2% iar pentru bărbaţi şi copii – cu cîte 2,0%, cizme, ghete de iarnă pentru bărbaţi, femei şi copii – cu cîte 2,0%, produse pentru igiena personală – cu 1,6%, cărbune de pămînt – cu 1,5%, aparate de aer condiţionat şi plite electrice – cu 1,4% şi respectiv 1,3%, televizoare, detergenţi – cu cîte 1,0%, ţigări – cu 1,2%.

Concomitent, în perioada de analiză au scăzut preţurile la: carburanţi pentru autoturisme – cu 1,6%, gaz lichefiat ambalat în butelii – cu 0,2%, aparate radio, mijloace de înregistrare a sunetelor şi imaginilor, camere de luat vederi, telefoane şi alte aparate pentru comunicarea la distanţă – de la 0,1% pînă la 1,6%.

La serviciile prestate populaţiei în luna octombrie a fost înregistrată majorarea tarifelor medii lunare la: întreţinerea copiilor la creşe şi grădiniţe – cu 3,9%, serviciile hoteliere – cu 1,5%, confecţionarea mobilei – cu 1,4%, serviciile transportului feroviar internaţional de pasageri – cu 1,3%, serviciile pentru igiena personală – cu 0,9%, serviciile transportului aerian – cu 0,5%.

Tabelul 1.  Rata  inflaţiei în noiembrie 2014                           

Mărfuri şi servicii

Coeficientul de ponderare (în decimile)

Noiembrie 2014 în % faţă de:

Informativ: Noiembrie 2013 în % faţă de:

Octombrie 2014

Decembrie 2013

<