Evoluţia preţurilor de consum în Republica Moldova în luna februarie 2011

https://statistica.gov.md/ro/evolutia-preturilor-de-consum-in-republica-moldova-in-luna-februarie-9485_1988.html

Biroul Naţional de Statistică informează, că indicele preţurilor de consum (IPC) în februarie faţă de ianuarie 2011 a constituit 101,2%, iar faţă de februarie 2010 – 105,5%. De la începutul anului preţurile s-au majorat cu 2,3 la sută.

Evoluţia preţurilor de consum în Republica Moldova în luna februarie 20111

Biroul Naţional de Statistică informează, că indicele preţurilor de consum (IPC) în februarie faţă de ianuarie 2011  a constituit 101,2%, iar faţă de februarie 2010 – 105,5% (informativ: în februarie 2010 faţă de ianuarie 2010 IPC a marcat 102,3 % şi faţă de februarie 2009 – 106,5%). De la începutul anului(în luna februarie a.c.faţă de decembrie 2010) preţurile s-au majorat cu 2,3 la sută.

Creşterea preţurilor medii de consum în februarie faţă de ianuarie a.c. a fost determinată de majorarea preţurilor la produsele alimentare – cu 1,1 la sută, nealimentare - cu 0,2 la sută  şi atarifelor pentru  prestarea serviciilor  populaţiei  – cu  2,6 la sută  (tabelul 1).

În perioada de analiză mai semnificativ au crescut preţurile la: cartofi – cu 14,0%, struguri – cu 13,0%, legume proaspete – cu 4,3% (inclusiv: varză – 9,2%, ceapă – cu 8,0%,  morcov – cu 5,0%, sfeclă de masă – cu 13,4%), lapte şi produse lactate – cu 3,3%(inclusiv: brînză din lapte de vacă – cu 5,8%, smîntînă – 3,0%), fructe proaspete – cu 3,0% (inclusiv: mere – cu 6,6%), ulei vegetal  - cu 2,5%  şi  diverse crupe – cu 2,3%.       

În perioada de raport s-au majorat preţurile la următoarele produse nealimentare: articole din blană pentru femei – cu 4,0%, încălţăminte de iarnă pentru copii şi femei - cu cîte 3,5%, cămăşi, tricouri pentru bărbaţi şi materiale pentru construcţie – cu cîte 2,3%, cărbune, mobilă şi articole giuvaiere din aur – cu cîte 1,3%.

 La serviciile prestate populaţiei în luna de raport a fost înregistrată o majorare  mai semnificativă a tarifelor la: serviciile comunal locative – cu 5,1% (inclusiv: tarifele pentru încălzirea centralizată – cu 21,5%, aprovizionarea cu gaze naturale prin reţeaua de conducte centralizate – cu 5,5% şi alimentaţia cu apă potabilă şi menajeră – cu 3,0%), serviciile alimentaţiei publice – cu 3,5%, plata pentru întreţinerea şi educaţia copiilor la grădiniţe, serviciile hoteliere – cu cîte 1,8% .

Totodată, este de menţionat că în luna de analiză au scăzut preţurile la:ouă dietetice – cu 29,2%, carne de porc – cu 3,4% şi carne de oaie - cu 3,2%. Au mai diminuat preţurile la gazul lichefiat ambalat în butelii – cu 4,8%, carburanţii pentru autotransport şi la unele articole de electrocasnice – cu cîte 0,4 %.

Tabelul 1: Indicii preţurilor de consum  în februarie 2011

Mărfuri şi servicii

Coeficientul de ponderare (în decimile)

Februarie 2011(+/-) faţă de:

Informativ: Februarie 2010(+/-) faţă de:

Ianuarie 2011

Decembrie 2010

Februarie 2010

Ianuarie 2010

Decembrie. 2009

Februarie2009

TOTAL

10000

101,2

102,3

105,5

102,3

104,8

106,5

Mărfuri alimentare

3487

101,1

103,7

104,7

102,6

106,1

104,3

Pîine

270

101,4

101,8

105,6

100,4

101,4

100,8

Legume

284

104,3

113,0

89,9

115,0

137,0

140,2

Fructe

122

103,0

107,9

104,2

103,1

111,3

107,1

Carne, preparate şi conserve din carne

778

100,0

100,5

100,8

99,0

98,9

94,7

Lapte şi produse lactate

408

103,3

105,0

110,1

102,7

105,7

100,9

Zahăr

79

100,2

105,6

98,5

110,1

117,7

151,8

Ouă

70

70,8

76,3

89,8

88,0

85,2

92,0

Ulei vegetal

83

102,5

103,7

139,7

104,0

105,2

89,5

Mărfuri nealimentare

3792

100,2

100,6

105,5

101,3

102,7

106,9

Confecţii

761

99,5

100,1

103,5

99,9

100,0

100,5

Încălţăminte

470

100,5

101,4

105,8

99,1

98,8

98,8

Medicamente

497

100,2

97,1

96,6

103,0

105,9

125,8

Combustibili

597

99,4

102,7

118,0

104,1

108,9

119,5

Materiale de construcţie

298

102,3

102,3

106,0

99,2

99,6

98,3

Servicii

2721

102,6

102,9

106,6

103,1

105,9

107,6

Servicii comunal-locative:

1134

105,1

105,1

110,9

107,0

112,7

112,7

          Apeduct şi canalizare

88

103,0

103,0

104,8

100,0

100,0

121,5

        Energie electrică

409

100,0

100,0

100,0

111,0

120,4

121,5

       Gaze naturale prin conducte centralizate

247

105,5

105,5

120,6

105,8

110,4

99,2

        Încălzire centralizată

170

121,5

121,5

134,7

107,0

113,0

113,0

Transportul de pasageri

270

100,0

100,2

103,3

100,0

100,3

107,4

Alimentaţia publică

237

103,5

104,5

110,0

101,2

104,0

106,3

            Indicii parţiali2 , calculaţi prin excluderea din IPC a anumitor componente, se prezintă astfel:  

Indicator

Februarie 2011 în % faţă de:

Ianuarie 2011

Decembrie 2010

Februarie 2010

Total IPC

101,2

102,3

105,5

Total IPC exclusiv produse alimentare şi băuturi, combustibili, produse şi servicii cu preţuri reglementate

100,5

100,5

103,3

Total IPC exclusiv produse alimentare şi băuturi

101,2

101,6

105,9

Total IPC exclusiv produse şi servicii cu preţuri reglementate

100,7

102,0

105,0

Total IPC exclusiv combustibili

101,3

102,3

104,8

IPC la produse alimentare şi băuturi

101,1

103,7

104,7

IPC la produse şi servicii cu preţuri reglementate

103,8

104,0

108,8

IPC la combustibili

99,4

102,7

117,9

IPC la produse alimentare şi băuturi, combustibili, produse şi servicii cu preţuri reglementate

101,7

103,7

107,0

Nota:

1  Informaţia este prezentată fără datele raioanelor din partea stîngă a Nistrului şi mun. Bender
2  Calcularea indicilor parţiali a fost efectuată în conformitate cu „ Metodologia privind calculul indicelui inflaţiei de bază”, aprobată prin ordinul comun al Băncii Naţionale a Moldovei şi Biroului Naţional de Statistică N117-07-2203/43 din 30 decembrie 2009 (metodologia poate fi accesată pe site-ul  BNS la următoarea adresă: /pageview.php?l=ro&idc=302&id=2264).         

Persoană de contact:
Ana Cucereavîi
şefa direcţiei statistica preţurilor
tel. 40 31 11

14.03.2011

© 2024. Biroul Național de Statistică al Republicii Moldova. Toate drepturile rezervate / Dezvoltat de Brand.md