Evoluţia preţurilor de consumîn Republica Moldova în luna noiembrie 20151
Biroul Naţional de Statistică informează că, indicele preţurilor de consum (IPC) în noiembrie 2015 faţă de octombrie 2015 a constituit 101,1%, iar faţă de noiembrie 2014 – 113,5% (informativ: în noiembrie 2014 faţă de octombrie 2014 IPC a marcat 100,8% şi faţă de noiembrie 2013 – 104,8%)2.
Creşterea preţurilor medii de consum cu 1,1 la sută a fost determinată de majorarea preţurilor la produsele alimentare – cu 2,4 la sută, la mărfurile nealimentare – cu 0,8 la sută şi de descreşterea preţurilor la serviciile prestate populaţiei – cu 0,2 la sută (Tabelul 1).
În luna noiembrie 2015 au crescut preţurile la unele produse alimentare: struguri proaspeţi – cu 19,4%, legume proaspete – cu 16,8% (în special: tomate – cu 62,0%, castraveţi proaspeţi – cu 24,0%, vinete – cu 22,2%, ceapă uscată – cu 16,1%, ardei dulci şi gogoşari – cu 11,9%, sfeclă roşie – cu 11,8%, usturoi – cu 10,5%, varză – cu 4,6%, morcovi – cu 2,7%), ouă de găină – cu 7,4%, ulei vegetal – cu 3,9%, cartofi, ciocolată şi bomboane de ciocolată – cu cîte 2,5%, ceai şi zahăr tos – cu cîte 1,2%.
Totodată, în perioada de raport au scăzut preţurile la: citrice – cu 15,2%, fructe exotice – cu 7,3%, de asemenea au început să scadă preţurile la carne.
Privind mărfurile nealimentare, luna noiembrie a fost marcată de majorarea preţurilor la: aparate pentru igiena personală – cu 4,7%, aspiratoare – cu 3,9%, ţesături – cu 2,7%, maşini de spălat rufe şi veselă – cu 2,2%, dispozitive medicale – cu 2,1%, frigidere şi congelatoare – cu 2,0%, plite electrice – cu 1,9%, obiecte de sanitărie şi igienă – cu 1,6%, veselă, mărfuri chimice de uz casnic şi unelte de muncă electrice – cu cîte 1,5%, încălţăminte – cu 1,4% (în special: cizme de iarnă pentru bărbaţi, copii şi femei – cu 3,4%, 2,4% şi respectiv 1,9%), confecţii – cu 1,3% (în special: scurte pentru bărbaţi şi femei – cu 3,1% şi respectiv 1,1%, paltoane şi pardesiuri pentru bărbaţi şi femei – cu 2,9% şi respectiv 1,3%), detergenţi – cu 1,0%, mobilă, încălzitoare şi aparate de aer condiţionat – cu cîte 0,9%, aparate pentru prelucrarea informaţiei – cu 0,7%, medicamente – cu 0,6%, lemne pentru foc – cu 2,7%, ţigări – cu 1,5%.
În luna de raport s-au redus preţurile la carburanţi pentru automobile – cu 1,9%.
La serviciile prestate populaţiei în luna noiembrie au crescut tarifele laboratoarelor medicale – cu 3,5%, transportarea deşeurilor (mun. Comrat) – cu 1,4%, repararea mobilei – cu 1,2%.
În luna de raport s-au redus tarifele medii lunare la: serviciile transportului aerian de pasageri – cu 3,3%, serviciile de turism peste hotarele ţării – cu 2,4%, serviciile transportului feroviar internaţional şi plata pentru întreţinerea copiilor la creşe şi grădiniţe – cu cîte 0,3%, serviciile transportului urban (mun.Comrat) – cu 0,2%.
Tabelul 1. Rata inflaţiei în noiembrie 2015
Mărfuri şi servicii | Coeficientul de ponderare (în decimile) | Noiembrie 2015 în % faţă de: | Informativ: Noiembrie 2014 în % faţă de: | ||||
Octombrie 2015 | Decembrie 2014 | Noiembrie 2014 | Octombrie 2014 | Decembrie 2013 | Noiembrie 2013 | ||
TOTAL | 10000 | 1,1 | 12,7 | 13,5 | 0,8 | 3,9 | 4,8 |
Produse alimentare Mărfuri alimentare | 3481 | 2,4 | 12,9 | 14,5 | 1,5 | 3,6 | 5,5 |
Pîine | 268 | 0,8 | 8,9 | 9,2 | 0,1 | 1,7 | 1,8 |
Legume | 296 | 16,8 | 38,0 | 49,0 | 10,8 | 5,0 | 15,0 |
Fructe | 127 | 0,0 | 34,8 | 38,6 | 0,9 | 16,4 | 16,2 |
Carne, preparate şi conserve din carne | 757 | 0,5 | 1,7 | 1,7 | 0,0 | 2,2 | 2,9 |
Lapte şi produse lactate | 456 | 1,3 | 5,9 | 6,9 | 1,3 | 5,2 | 7,2 |
Zahăr | 67 | 1,2 | 18,6 | 16,9 | -5,1 | -10,6 | -11,3 |
Ouă | 64 | 7,4 | 7,4 | 11,1 | 9,5 | 9,9 | 10,6 |
Ulei vegetal | 95 | 3,9 | 20,6 | 20,7 | 0,0 | -7,3 | -8,0 |
Mărfuri nealimentare | 3888 | 0,8 | 13,2 | 13,8 | 0,5 | 5,9 | 6,2 |
Confecţii | 554 | 1,3 | 12,9 | 13,5 | 0,8 | 5,1 | 5,6 |
Încălţăminte | 380 | 1,4 | 11,0 | 11,1 | 1,0 | 6,0 | 6,1 |
Medicamente | 457 | 0,6 | 19,8 | 20,1 | 0,3 | 5,3 | 5,7 |
Combustibili | 681 | 0,6 | 3,5 | 3,1 | -0,4 | 6,8 | 6,8 |
Materiale de construcţie | 217 | 0,4 | 10,4 | 10,8 | 0,3 | 5,0 | 5,4 |
Servicii | 2631 | -0,2 | 11,2 | 11,3 | 0,1 | 1,5 | 1,6 |
Servicii comunal-locative | 1289 | -0,5 | 17,8 | 17,8 | 0,0 | 0,8 | 0,8 |
Apă potabilă şi canalizare | 97 | 0,0 | 6,8 | 6,8 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Energie electrică | 483 | 0,0 | 34,5 | 34,5 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Gaze naturale prin reţea | 321 | -1,8 | 13,3 | 13,3 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Încălzire centralizată | 201 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Transportul de pasageri | 217 | -0,1 | 1,8 | 2,0 | 0,1 | 0,7 | 1,9 |
Alimentaţia publică | 165 | 0,0 | 11,0 | 11,4 | 0,1 | 5,2 | 5,6 |
Indicii Preţurilor de Consum (12 grupe principale)
Grupa | Denumirea grupei | Noiembrie 2015 în % faţă de: | ||
Octombrie 2015 | Decembrie2014 | Noiembrie 2014 | ||
| Total IPC | 101,1 | 112,7 | 113,5 |
01 | Produse alimentare si băuturi nealcoolice | 102,5 | 113,3 | 114,9 |
02 | Băuturi alcoolice şi tutun | 100,9 | 107,4 | 107,5 |
03 | Îmbrăcăminte şi încălţăminte | 101,3 | 112,2 | 112,7 |
04 | Întreţinerea locuinţei | 100,2 | 114,4 | 114,6 |
05 | Înzestrarea apartamentului | 101,0 | 118,2 | 119,4 |
06 | Ocrotirea sănătăţii | 100,6 | 116,2 | 116,5 |
07 | Transportul | 99,4 | 108,0 | 108,3 |
08 | Servicii de telecomunicaţie | 100,0 | 101,1 | 101,1 |
09 | Cultură şi odihnă | 100,6 | 108,3 | 109,3 |
10 | Studii | 100,0 | 105,7 | 105,7 |
11 | Hoteluri, cafenele şi restaurante | 100,0 | 110,8 | 111,3 |
12 | Alte cheltuieli pentru mărfuri şi servicii | 100,4 | 114,7 | 115,4 |
Indicii parţiali3, calculaţi prin excluderea din IPC a anumitor componente:
Indicator | Noiembrie 2015 în % faţă de: | ||
Octombrie 2015 | Decembrie 2014 | Noiembrie 2014 | |
Total IPC | 101,1 | 112,7 | 113,5 |
Total IPC exclusiv produse alimentare şi băuturi, combustibili, produse şi servicii cu preţuri reglementate | 100,7 | 113,4 | 114,1 |
Total IPC exclusiv produse alimentare şi băuturi | 100,4 | 112,5 | 112,9 |
Total IPC exclusiv produse şi servicii cu preţuri reglementate | 101,5 | 112,3 | 113,3 |
Total IPC exclusiv combustibili | 101,1 | 113,4 | 114,3 |
Indicele preţurilor la produse alimentare şi băuturi | 102,4 | 112,9 | 114,5 |
Indicele preţurilor la produse şi servicii reglementate | 99,9 | 113,6 | 113,7 |
Indicele preţurilor la combustibili | 100,6 | 103,5 | 103,1 |
Indicele preţurilor la produse alimentare şi băuturi, combustibili, produse şi servicii cu preţuri reglementate | 101,3 | 112,3 | 113,1 |
Indicii Preţurilor de Consum (noiembrie 2015 în % faţă de decembrie 2014)
Note:
1 Informaţia este prezentată fără datele raioanelor din partea stîngă ale Nistrului şi mun. Bender.
2 În conformitate cu metodologia de calcul a IPC, anual se modifică coeficienţii de ponderare (ved. metadatele de referinţă https://statistica.gov.md/files/files/Metadate/IPC.pdf ). Trecerea la coeficienţii de ponderare noi a fost efectuată pentru calcularea IPC ianuarie 2015.
3 Calcularea indicilor parţiali a fost efectuată în conformitate cu „Metodologia privind calculul indicelui inflaţiei de bază”, aprobată prin ordinul N117-07-2203/43 din 30 decembrie 2009 (metodologia poate fi accesată pe site-ul BNS la următoarea adresă: /pageview.php?l=ro&idc=302&id=2264)
Persoană de contact:
Şveţ Margareta
şef al direcţiei statistica preţurilor
tel.0 22 40 31 11