Evoluţia preţurilor de consum în Republica Moldova în luna noiembrie 20161
Biroul Naţional de Statistică informează, că în luna noiembrie 2016 inflaţia anuală (pentru ultimele 12 luni din noiembrie 2015 pînă în noiembrie 2016) a constituit 2,6%, inclusiv la: produse alimentare – 3,2%, mărfuri nealimentare – 3,5% şi servicii prestate populaţiei – 0,6%.
Totodată, indicele preţurilor de consum (IPC) în noiembrie 2016 faţă de octombrie 2016 a constituit101,2% (informativ: în noiembrie 2015 faţă de octombrie 2015 IPC a marcat 101,1%)2.
Creşterea preţurilor medii de consum cu 1,2 la sută a fost determinată de majorarea preţurilor la produsele alimentare cu 2,1 la sută, la mărfurile nealimentare – cu 0,5 la sută şi la tarifele pentru serviciile prestate populaţiei – cu 0,8 la sută (vezi Tabelul 1).
În luna noiembrie 2016 faţă de octombrie 2016 o creştere mai semnificativă a preţurilor s-a înregistrat la următoarele produse alimentare: ouă de găină – cu 23,2%, legume proaspete – cu 11,3% (în special: tomate – cu 43,6%, vinete – cu 28,8%, dovlecei – cu 28,6%, ardei dulci şi gogoşari – cu 23,7%, usturoi – cu 14,4%, castraveţi – cu 9,4%, sfeclă roşie – cu 3,1%), cartofi – cu 7,1%, struguri proaspeţi – cu 3,3%, unt ţărănesc – cu 2,9%, lapte şi produse lactate – cu 2,1% (în special: brînză din lapte de vacă – cu 3,6%, lapte integral – cu 2,6%, smîntînă – cu 1,8%), zahăr tos – cu 1,3%, ulei vegetal – cu 1,2%.
Totodată, în perioada de raport au fost înregistrate unele scăderi ale preţurilor la: citrice – cu 13,4%, fructe exotice – cu 8,1%, varză proaspătă – cu 3,7%, carne de porc – cu 1,6%, crupe de hrişcă – cu 1,4%, făină de porumb – cu 0,9%, făină de grîu – cu 0,5%.
Dacă ne referim la mărfurile nealimentare, menţionăm, că în perioada de referinţă s-au înregistrat creşteri mai semnificative de preţuri la: scurte pentru femei, copii şi bărbaţi – cu 2,7%, 2,2% şi respectiv 1,5%, aspiratoare – cu 1,9%, aparate pentru igiena personală – cu 1,3%, cizme de iarnă pentru copii, unelte de muncă electrice – cu cîte 1,1%, combustibili – cu 0,6% (în special: cărbune de pămînt – cu 2,5%, gaz lichefiat ambalat în butelii şi carburanţi – cu cîte 0,6%), paltoane, demiuri, haine de blană pentru copii – cu cîte 1,6%, cămăşi, bluze, tricouri copii – cu 1,2%, detergenţi, veselă pentru bucătărie şi obiecte casnice – cu cîte 0,5%, ţigări – cu 2,0%.
Concomitent, în perioada de raport au fost înregistrate reduceri de preţuri la: medicamente, televizoare, frigidere şi congelatoare, maşini de spălat, motociclete – de la 0,1% pînă la 3,1%.
Pentru serviciile prestate populaţiei în luna noiembrie a fost înregistrată majorarea tarifelor medii lunare la: serviciile comunicării la distanţă (convorbirile internaţionale) – cu 4,0%, serviciile transportului feroviar internaţional de pasageri – cu 2,7%, plata pentru serviciile televiziunii prin cablu – cu 2,0%, serviciile de turism peste hotarele ţării – cu 0,8%.
Totodată, în perioada de raport au scăzut preţurile la serviciile transportului aerian de pasageri – cu 1,7%, serviciile hoteliere – cu 1,2%, serviciile pentru întreţinerea copiilor la creşe şi grădiniţe – cu 0,2%.
Tabelul 1. Rata inflaţiei în noiembrie 2016
Mărfuri şi servicii | Coeficientul de ponderare (în decimile) | Noiembrie 2016 în % faţă de: | Informativ: Noiembrie 2015 în % faţă de: | ||||
octombrie 2016 | decembrie 2015 | noiembrie 2015 | octombrie 2015 | decembrie 2014 | noiembrie 2014 | ||
Total | 10000 | 1,2 | 1,8 | 2,6 | 1,1 | 12,7 | 13,5 |
Mărfuri alimentare | 4118,69 | 2,1 | 2,0 | 3,2 | 2,4 | 12,9 | 14,5 |
Pîine | 300 | 0,1 | 1,6 | 2,1 | 0,8 | 8,9 | 9,2 |
Legume | 364 | 11,3 | -12,3 | -5,3 | 16,8 | 38,0 | 49,0 |
Fructe | 238 | 0,5 | 8,2 | 7,5 | 0,0 | 34,8 | 38,6 |
Carne, preparate şiconserve din carne | 942 | -0,2 | 0,6 | 0,7 | 0,5 | 1,7 | 1,7 |
Lapte şi produse lactate | 587 | 2,1 | 1,6 | 2,5 | 1,3 | 5,9 | 6,9 |
Zahăr | 85 | 1,3 | 8,9 | 9,5 | 1,2 | 18,6 | 16,9 |
Ouă | 78 | 23,2 | 21,1 | 20,7 | 7,4 | 7,4 | 11,1 |
Ulei vegetal | 79 | 1,2 | 4,3 | 5,0 | 3,9 | 20,6 | 20,7 |
Mărfuri nealimentare | 3460,77 | 0,5 | 2,6 | 3,5 | 0,8 | 13,2 | 13,8 |
Confecții | 354 | 0,6 | 4,6 | 5,8 | 1,3 | 12,9 | 13,5 |
Încălțăminte | 214 | 0,3 | 9,0 | 10,3 | 1,4 | 11,0 | 11,1 |
Medicamente | 415 | -0,2 | -1,8 | -1,6 | 0,6 | 19,8 | 20,1 |
Combustibili | 673 | 0,6 | -0,8 | -1,1 | 0,6 | 3,5 | 3,1 |
Materiale de construcţie | 161 | 0,1 | 1,4 | 1,6 | 0,4 | 10,4 | 10,8 |
Servicii | 2420,54 | 0,8 | 0,4 | 0,6 | -0,2 | 11,2 | 11,3 |
Servicii comunal-locative | 997 | 0,0 | -4,9 | -5,2 | -0,5 | 17,8 | 17,8 |
Apă potabilă şi canalizare | 91 | 0,0 | 1,3 | 7,7 | 0,0 | 6,8 | 6,8 |
Energie electrică | 396 | 0,0 | -9,9 | -9,9 | 0,0 | 34,5 | 34,5 |
Gaze naturale prin reţea | 238 | 0,0 | -10,1 | -12,9 | -1,8 | 13,3 | 13,3 |
Încălzire centralizată | 146 | 0,0 | 7,1 | 7,1 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Transportul de pasageri | 246 | 0,1 | 0,5 | 1,2 | -0,1 | 1,8 | 2,0 |
Alimentaţia publică | 201 | 0,1 | 4,4 | 5,1 | 0,0 | 11,0 | 11,4 |
Tabelul 2.Indicii Preţurilor de Consum (12 grupe principale)
Grupa | Denumirea grupei | Noiembrie 2016 în % faţă de: | ||
octombrie 2016 | decembrie 2015 | noiembrie 2015 | ||
Total IPC | 101,2 | 101,8 | 102,6 | |
01 | Produse alimentare şi băuturi nealcoolice | 102,1 | 101,8 | 103,1 |
02 | Băuturi alcoolice şi tutun | 101,2 | 110,0 | 111,1 |
03 | Îmbrăcăminte şi încălţăminte | 100,4 | 105,6 | 106,7 |
04 | Întreţinerea locuinţei | 100,1 | 98,1 | 98,0 |
05 | Înzestrarea apartamentului | 100,4 | 103,5 | 104,2 |
06 | Ocrotirea sănătăţii | 99,8 | 99,4 | 99,7 |
07 | Transportul | 100,6 | 97,7 | 99,2 |
08 | Servicii de telecomunicaţie | 103,8 | 105,3 | 105,3 |
09 | Culturăşi odihnă | 100,8 | 104,5 | 105,4 |
10 | Studii | 100,0 | 110,4 | 110,4 |
11 | Hoteluri, cafenele şi restaurante | 100,1 | 104,6 | 105,2 |
12 | Alte cheltuieli pentru mărfuri şi servicii | 100,1 | 103,5 | 104,2 |
Tabelul 3. Indicii parţiali3, calculaţi prin excluderea din IPC a anumitor componente
Denumirea indicatorilor | Noiembrie 2016 în % faţă de: | ||
octombrie 2016 | decembrie 2015 | noiembrie 2015 | |
Total IPC | 101,2 | 101,8 | 102,6 |
Total IPC exclusiv produse alimentare şi băuturi, combustibili, produse şi servicii cu preţuri reglementate | 100,5 | 104,4 | 105,6 |
Total IPC exclusiv produse alimentare şi băuturi | 100,6 | 101,7 | 102,3 |
Total IPC exclusiv produse şi servicii cu preţuri reglementate | 101,3 | 102,7 | 103,8 |
Total IPC exclusiv combustibili | 101,3 | 102,0 | 102,9 |
Indicele preţurilor la produse alimentare şi băuturi | 102,1 | 102,0 | 103,2 |
Indicele preţurilor la produse şi servicii reglementate | 100,8 | 98,8 | 98,8 |
Indicele preţurilor la combustibili | 100,6 | 99,2 | 98,9 |
Indicele preţurilor la produse alimentare şi băuturi, combustibili, produse şi servicii cu preţuri reglementate | 101,5 | 100,7 | 101,4 |
Preţurile de consum în luna noiembrie 2016 comparativ cu luna decembrie 2015 au înregistrat o tendinţă de creştere cu 1,8 la sută, fiind influenţată de majorarea preţurilor la produsele alimentare cu 2,0 la sută, la mărfurile nealimentare cu 2,6 la sută şi a tarifelor la serviciile prestate populaţiei cu 0,4 la sută.
Note:
1 Informaţia este prezentată fără datele raioanelor din partea stîngă a Nistrului şi mun. Bender
2 În conformitate cu metodologia de calcul a IPC, anual se modifică coeficienţii de ponderare, în baza structurii cheltuielilor băneşti ale populaţiei conform datelor cercetării bugetelor gospodăriilor casnice în anul t-2 ajustaţi la structura cheltuielilor de la Conturi Naţionale (vedeți metadatele de referinţă). Trecerea la coeficienţii de ponderare noi a fost efectuată pentru calcularea IPC ianuarie 2016. 3 Calcularea indicilor parţiali a fost efectuată în conformitate cu " Metodologia privind calculul indicelui inflaţiei de bază", aprobată prin ordinul comun al Băncii Naţionale a Moldovei şi Biroului Naţional de Statistică N117-07-2203/43 din 30 decembrie 2009 (metodologia poate fi accesată pe site-ul BNS la rubrica: Metadate/ Concepte și definiții/ Prețuri)
Persoană de contact:
Şveţ Margareta
şef al direcţiei statistica preţurilor
tel.0 22 40 31 11