Evoluţia preţurilor de consumîn Republica Moldova în luna septembrie 20161
Biroul Naţional de Statistică informează, că în luna septembrie 2016 inflaţia anuală (pentru ultimele 12 luni din septembrie 2015 pînă în septembrie 2016) a constituit 3,0%, inclusiv la: produse alimentare şi mărfuri nealimentare – cîte 4,6% şi servicii – (-0,8%).
Totodată, indicele preţurilor de consum (IPC) în septembrie 2016 faţă de august 2016 a constituit100,6% (informativ: în septembrie 2015 faţă de august 2015 IPC a marcat 101,2%)2.
Creşterea preţurilor medii de consum cu 0,6 la sută a fost determinată de majorarea preţurilor la produsele alimentare cu 0,6 la sută, la mărfurile nealimentare – cu 1,1 la sută şi de menţinerea tarifelor la serviciile prestate populaţiei la nivelul preţurilor din luna august 2016 (Tabelul 1).
În luna septembrie 2016 faţă de august 2016 o creştere mai semnificativă a preţurilor s-a înregistrat la următoarele produse alimentare: fructe de livadă sîmburoase – cu 21,1%, fructe exotice – cu 10,2%, usturoi – cu 9,5%, sfeclă roşie – cu 8,2%, ouă de găină – cu 4,7%, slănină neprelucrată – cu 3,1%, ciuperci proaspete – cu 3,0%, miere de albine – cu 1,5%, carne, preparate şi conserve din carne – cu 1,2% (în special: carne de porc – cu 3,6%, preparate din carne şi semifabricate – cu 3,0%, carne de iepure – cu 2,8%, carne de bovine – cu 2,4%), lapte şi produse lactate – cu 1,1% (în special: brînză din lapte de vacă – cu 1,8%, smîntînă – cu 1,4%, lapte integral – cu 1,2%), cartofi – cu 1,1%, ulei vegetal şi zahăr tos – cu cîte 0,8%.
Totodată, în perioada de raport au fost înregistrate unele scăderi ale preţurilor la: varză proaspătă – cu 18,9%, struguri proaspeţi– cu 10,0%, fructe de livadă sămînţoase – cu 8,7%, ardei graşi – cu 5,9%, ceapă uscată – cu 4,0%, tomate – cu 2,6%, crupe şi peşte proaspăt – cu cîte 0,6%.
Dacă ne referim la mărfurile nealimentare, menţionăm, că în perioada de referinţă s-au înregistrat creşteri mai semnificative de preţuri la: combustibili – cu 3,9% (în special: gazul lichefiat ambalat în butelii – cu 8,2%, carburanţi – cu 4,1%, lemne pentru foc – cu 3,0%), încălţăminte pentru femei şi copii – cu 4,2% şi respectiv 1,6%, sacouri, pulovere, jachete pentru femei – cu 2,9%, scurte pentru copii şi femei – cu 2,7% şi respectiv 1,7%, costume pentru copii – cu 2,6%, vestoane, pulovere, jachete pentru bărbaţi – cu 1,5%, haine pentru nou născuţi – cu 1,3%, ţigări – cu 1,2%.
Concomitent, în perioada de raport au fost înregistrate reduceri de preţuri la: videomagnitofoane – cu 4,0%, sandale pentru bărbaţi şi femei – cu 1,6% şi respectiv 1,1%, medicamente, maşini de cusut, televizoare, frigidere şi congelatoare, telefoane, plite electrice, aparate de aer condiţionat, ventilatoare – de la 0,1% pînă la 1,3%.
Pentru serviciile prestate populaţiei în luna septembrie a fost înregistrată majorarea tarifelor medii lunare la: plata pentru studii medii şi medii speciale – cu 3,7%, curăţarea covoarelor – cu 2,2%, chiria în cămine studenţeşti – cu 1,0%.
Totodată, în perioada de raport au scăzut preţurile la serviciile pentru întreţinerea copiilor la creşe şi grădiniţe – cu 5,6%, serviciile transportului aerian de pasageri – cu 1,2%, serviciile de turism peste hotarele ţării – cu 0,4%.
Tabelul 1. Rata inflaţiei în septembrie 2016
Mărfuri şi servicii | Coeficientul de ponderare (în decimile) | Septembrie 2016 în % faţă de: | Informativ: Septembrie 2015 în % faţă de: | ||||
august 2016 | decembrie 2015 | Septembrie 2015 | august 2015 | decembrie 2014 | septembrie 2014 | ||
Total | 10000 | 0,6 | -0,7 | 3,0 | 1,2 | 9,5 | 12,6 |
Mărfuri alimentare | 4119 | 0,6 | -2,5 | 4,6 | 2,2 | 6,6 | 12,6 |
Pîine | 300 | 0,1 | 1,5 | 2,9 | 1,5 | 8,0 | 8,5 |
Legume | 364 | -1,8 | -33,9 | 5,1 | 9,7 | -6,3 | 37,8 |
Fructe | 238 | 1,3 | 11,4 | 14,6 | -0,5 | 30,2 | 38,6 |
Carne, preparate şiconserve din carne | 942 | 1,2 | 0,5 | 2,0 | 0,8 | 0,3 | 0,7 |
Lapte şi produse lactate | 587 | 1,1 | -1,3 | 2,5 | 1,8 | 2,9 | 6,2 |
Zahăr | 85 | 0,8 | 6,5 | 12,6 | 4,0 | 12,8 | 1,4 |
Ouă | 78 | 4,7 | -19,0 | -1,8 | 16,8 | -11,7 | 20,1 |
Ulei vegetal | 79 | 0,8 | 2,3 | 14,3 | 3,3 | 8,8 | 9,0 |
Mărfuri nealimentare | 3461 | 1,1 | 1,6 | 4,6 | 1,0 | 10,8 | 12,9 |
Confecții | 354 | 0,9 | 3,0 | 8,0 | 1,4 | 8,9 | 11,7 |
Încălțăminte | 214 | 2,6 | 6,5 | 11,2 | 0,5 | 7,5 | 11,0 |
Medicamente | 415 | -0,2 | 0,1 | 2,4 | 1,6 | 17,3 | 18,5 |
Combustibili | 673 | 3,9 | -3,1 | -1,8 | 0,0 | 1,9 | 1,9 |
Materiale de construcţie | 161 | 0,1 | 1,2 | 2,4 | 0,4 | 9,4 | 10,3 |
Servicii | 2421 | 0,0 | -0,9 | -0,8 | 0,3 | 11,1 | 11,4 |
Servicii comunal-locative | 997 | 0,0 | -6,0 | -6,7 | 0,2 | 18,2 | 18,4 |
Apă potabilă şi canalizare | 91 | 0,0 | 1,3 | 7,7 | 0,0 | 6,8 | 6,8 |
Energie electrică | 396 | 0,0 | -9,9 | -9,9 | 0,0 | 34,5 | 34,5 |
Gaze naturale prin reţea | 238 | 0,0 | -10,1 | -14,5 | 0,0 | 15,4 | 15,4 |
Încălzire centralizată | 146 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Transportul de pasageri | 246 | -0,1 | 0,5 | 1,0 | -0,1 | 2,0 | 2,5 |
Alimentaţia publică | 201 | 0,2 | 4,2 | 6,9 | 1,5 | 8,9 | 9,8 |
Tabelul 2.Indicii Preţurilor de Consum (12 grupe principale)
Grupa | Denumirea grupei | Septembrie 2016 în % faţă de: | ||
august 2016 | decembrie 2015 | septembrie 2015 | ||
Total IPC | 100,6 | 99,3 | 103,0 | |
01 | Produse alimentare şi băuturi nealcoolice | 100,6 | 97,3 | 104,6 |
02 | Băuturi alcoolice şi tutun | 100,9 | 107,1 | 110,1 |
03 | Îmbrăcăminte şi încălţăminte | 101,3 | 103,9 | 108,6 |
04 | Întreţinerea locuinţei | 100,7 | 96,7 | 97,2 |
05 | Înzestrarea apartamentului | 100,2 | 102,7 | 105,8 |
06 | Ocrotirea sănătăţii | 99,9 | 100,8 | 102,8 |
07 | Transportul | 101,6 | 96,7 | 97,6 |
08 | Servicii de telecomunicaţie | 100,0 | 101,4 | 101,4 |
09 | Culturăşi odihnă | 100,2 | 103,4 | 105,7 |
10 | Studii | 101,2 | 110,4 | 110,4 |
11 | Hoteluri, cafenele şi restaurante | 100,2 | 104,4 | 106,9 |
12 | Alte cheltuieli pentru mărfuri şi servicii | 99,2 | 103,3 | 105,9 |
Tabelul 3. Indicii parţiali3, calculaţi prin excluderea din IPC a anumitor componente
Denumirea indicatorilor | Septembrie 2016 în % faţă de: | ||
august 2016 | decembrie 2015 | septembrie 2015 | |
Total IPC | 100,6 | 99,3 | 103,0 |
Total IPC exclusiv produse alimentare şi băuturi, combustibili, produse şi servicii cu preţuri reglementate | 100,4 | 103,4 | 106,7 |
Total IPC exclusiv produse alimentare şi băuturi | 100,6 | 100,5 | 102,4 |
Total IPC exclusiv produse şi servicii cu preţuri reglementate | 100,8 | 99,7 | 104,5 |
Total IPC exclusiv combustibili | 100,4 | 99,5 | 103,3 |
Indicele preţurilor la produse alimentare şi băuturi | 100,6 | 97,5 | 104,6 |
Indicele preţurilor la produse şi servicii reglementate | 100,0 | 97,8 | 98,0 |
Indicele preţurilor la combustibili | 103,9 | 96,9 | 98,2 |
Indicele preţurilor la produse alimentare şi băuturi, combustibili, produse şi servicii cu preţuri reglementate | 100,7 | 97,6 | 101,5 |
Preţurile de consum în luna septembrie 2016 comparativ cu luna decembrie 2015 au înregistrat o tendinţă negativă de 0,7 la sută, fiind influenţată de scăderea preţurilor la produsele alimentare cu 2,5 la sută, de micşorarea tarifelor la serviciile prestate populaţiei cu 0,9 la sută şi de creşterea preţurilor la mărfurile nealimentare cu 1,6 la sută.
Notă:
ale populaţiei conform datelor cercetării bugetelor gospodăriilor casnice în anul t-2 ajustaţi la structura cheltuielilor de la Conturi Naţionale
(vedeți metadate de referinţă). Trecerea la coeficienţii de ponderare noi a fost efectuată pentru calcularea IPC ianuarie 2016.
aprobată prin ordinul comun al Băncii Naţionale a Moldovei şi Biroului Naţional de Statistică N117-07-2203/43 din 30 decembrie 2009
(metodologia poate fi accesată pe site-ul BNS la rubrica: Metadate/ Concepte și definiții/ Prețuiri.)