Biroul Național de Statistică (BNS), cu sprijinul Programului Națiunilor Unite pentru Dezvoltare (PNUD) în Republica Moldova, au finalizat procesul de evaluare sectorială a statisticii oficiale în domeniul criminalității și justiției din perspectiva alinierii acestora la standardele europene și cele internaționale. Acest rezultat a fost posibil de obținut grație proiectului „Consolidarea eficienței și accesului la justiție în Moldova”, implementat de PNUD Moldova, cu suportul financiar al Suediei, scopul căruia este de a contribui la sporirea eficienței serviciilor din domeniul justiției și îmbunătățirea accesului la justiție pentru bărbați și femei, în special a celor din grupurile vulnerabile și marginalizate.
„Moldova s-a concentrat pe realizarea obiectivelor care reies din angajamentele asumate în Acordul de Asociere semnat cu Uniunea Europeană – armonizarea și standardizarea statisticilor penale și a justiției fiind o prioritate importantă pentru reforma sectorului justiției. Un sistem național integrat de colectare a datelor mai bun, o îmbunătățire a comunicării și cooperării în materie de statistici între instituțiile de aplicare a legii, o mai bună responsabilitate și o analiză profesionistă a datelor vor ajuta cu siguranță Moldova să avanseze în efortul său de a îmbunătăți cooperarea penală și civilă internațională cu jurisdicțiile europene și de a se alinia la cele mai bune standarde europene”, a afirmat Katarina Fried, Ambasadoarea Suediei în Republica Moldova.
Drept finalitate, au fost elaborate un raport detaliat de evaluare sectorială și o foaie de parcurs pentru a operaționaliza recomandările evaluatorilor și pentru a însoți procesul de armonizare în continuare la standardele statistice UE și recomandările internaționale relevante în domeniu.
Astfel, conform evaluării sectoriale a statisticilor privind criminalitatea și justiția, făcute public la eveniment, Republica Moldova se află în proces de îmbunătățire a capacității sale statistice generale, concentrându-se pe integrarea deplină a statisticilor naționale în sistemul statistic european și urmărind să contribuie cu date pentru Agenda 2030. Totodată, indicatorii privind criminalitatea și justiția în Republica Moldova sunt disponibili, în linii mari, în conformitate cu standardele europene și internaționale de bază.
În același timp, evaluarea a constatat că statisticile naționale ce vizează domeniile în cauză înfruntă ca și în multe alte state, o serie de provocări și obstacole, incluzând informații dispersate produse de o varietate de surse diferite, dificultatea de a avea mai multe surse disponibile pentru a reconcilia și verifica datele, frecvența neregulată a colectării datelor, schimbul și diseminarea de informații adesea impredictibile. Alte provocări determinate de autoritățile implicate includ lipsa instruirii specifice și a resurselor umane și financiare dedicate acestui segment, în special pentru sondaje în bază de eșantion care ar fi relevante de desfășurat în domeniul dat.
La eveniment au participat reprezentanți ai BNS, Ministerului Justiției și ai autorităților din subordine, Ministerului Afacerilor Interne și ai autorităților din subordine, Procuraturii Generale, Centrului Național Anticorupție, Consiliului Superior al Magistraturii, instanțelor de judecată, Consiliului pentru Asistență Juridică Garantată de Stat, PNUD Moldova, Ambasadei Suedia în Republica Moldova, reprezentanți ai organizațiilor internaționale precum Oficiul Națiunilor Unite pentru Droguri și Crime (UNODC) și Institutului de Statistică din Italia, mediului academic, organizațiile non-guvernamentale active în sector.
În cadrul evenimentului reprezentanții acestor instituții, care au participat la evaluare prin oferirea informației necesare, au avut oportunitatea de a discuta despre Foaia de parcurs prezentată de către experții PNUD și BNS pentru a operaționaliza recomandările evaluatorilor și pentru a însoți procesul de armonizare în continuare la standardele statistice UE și recomandările internaționale relevante în domeniul statisticii privind criminalitatea și justiția. Odată ce participanții au agreat asupra conținutului Foii de parcurs, acțiunile recomandate din acest document ar urma să fie implementate de autoritățile relevante conform competențelor instituționale.
Materiale aferente: