Transportul de mărfuri şi pasageri în Republica Moldova,în ianuarie-februarie 20171
Biroul Naţional de Statistică informează că în luna februarie 2017 întreprinderile de transport feroviar, rutier, fluvial şi aerian au transportat 709,9 mii tone de mărfuri, cu 7,3% mai mult faţă de luna precedentă şi cu 1,1% mai puțin în raport cu luna februarie 2016. Parcursul mărfurilor în luna februarie 2017 a totalizat 300,4 mil. tone-km, cu 22,7% mai mult faţă de luna ianuarie 2017 şi cu 13,4% - comparativ cu luna corespunzătoare din anul 2016.
În ianuarie-februarie 2017 întreprinderile de transport feroviar, rutier, fluvial şi aerian au transportat 1,4 mil. tone de mărfuri, volum superior celui înregistrat în perioada similară din anul 2016 cu 13,4%. Parcursul mărfurilor a totalizat 545,2 mil. tone-km, cu 21,3% mai mult comparativ cu ianuarie-februarie 2016.
Tabelul 1. Volumul de mărfuri transportate şi parcursul mărfurilor realizatde întreprinderile de transport, pe moduri de transport
Ianuarie-februarie 2017 | Ianuarie-februarie 2017 în % faţă de ianuarie-februarie 2016 | Februarie 2017 | ||
în % faţă de ianuarie 2017 | în % faţă de februarie 2016 | |||
Mărfuri transportate - total, mii tone | 1 371,3 | 113,4 | 107,3 | 98,9 |
din care, pe moduri de transport: | ||||
feroviar | 633,8 | 128,0 | 84,9 | 113,7 |
rutier2 | 735,7 | 104,1 | 132,0 | 91,8 |
fluvial | 1,7 | 21,8 | 21,4 | 5,2 |
aerian | 0,1 | 92,7 | 111,6 | 89,6 |
Parcursul mărfurilor - total, mil. tone-km | 545,2 | 121,3 | 122,7 | 113,4 |
din care, pe moduri de transport: | ||||
feroviar | 153,7 | 130,0 | 94,9 | 124,0 |
rutier2 | 391,4 | 118,2 | 135,9 | 110,3 |
fluvial | 0,0 | 21,8 | 21,4 | 5,2 |
aerian | 0,1 | 85,2 | 83,1 | 71,5 |
În ianuarie-februarie 2017 întreprinderile de transport rutier au transportat 735,7 mii tone de mărfuri, cu 4,1% mai mult decît în perioada corespunzătoare din anul 2016. Ponderi considerabile în volumul total de mărfuri transportate cu transportul rutier revin întreprinderilor din municipiile Chişinău (53,3%) şi Bălţi (10,4%), raioanele: Nisporeni (5,6%), Ialoveni (3,8%), Sîngerei (3,5%), UTA Găgăuzia (3,3%), Edineţ (3,0%), Rezina (2,9%), Anenii-Noi (2,6%), Taraclia (1,7%), Străşeni (1,6%), Soroca și Rîşcani (cîte 1,4%), Orhei (1,3%), Hîncești și Floreşti (cîte 0,7%).
Cu mijloacele de transport feroviar în ianuarie-februarie 2017 au fost transportate 633,8 mi tone de mărfuri, sau cu 28,0% mai mult faţă de aceeași perioadă din anul 2016.
În structura mărfurilor încărcate în vagoane la staţiile de cale ferată din ţară ponderi mai mari s-au înregistrat la următoarele grupe de mărfuri: materiale de construcţie şi ciment – 32,1% (în în ianuarie-februarie 2016 – 1,8%), cereale şi produse de panificaţie – 31,7% (în ianuarie-februarie 2016 – 4,2%), petrol şi produse petroliere – 7,2% (în în ianuarie-februarie 2016 – 6,6%), metale feroase şi fier vechi – 6,5% (în ianuarie-februarie 2016 – 52,0%).
Tabelul 2. Numărul de pasageri transportaţi şi parcursul pasagerilor înianuarie-februarie 2016, pe moduri de transport public
| Pasageri transportaţi | Parcursul pasagerilor | ||
mii pasageri | în % faţă de în ianuarie-februarie 2016 | mil. pasageri-km | în % faţă de în ianuarie-februarie 2016 | |
Transport public: |
|
|
|
|
feroviar3 | 155,6 | 76,3 | 8,4 | 77,7 |
autobuze şi microbuze | 15 605,9 | 97,9 | 424,1 | 99,0 |
fluvial | 1,4 | 17,3 | 0,0 | 17,3 |
aerian | 171,2 | 137,5 | 250,7 | 142,4 |
În în ianuarie-februarie 2017 cu autobuze şi microbuze au fost transportaţi 15,6 mil. pasageri, cu 2,1% mai puţin comparativ cu perioada similară din anul 2016. Ponderi semnificative în numărul total de pasageri transportaţi cu autobuze şi microbuze deţin agenţii transportatori din municipiile Chişinău (60,2%) şi Bălţi (4,7%), raioanele: Cahul (5,1%), Orhei (4,8%), Ungheni și Străşeni (cîte 2,6%), Ialoveni (2,0%), UTA Găgăuzia (1,8%), Anenii-Noi (1,7%), Edineţ (1,6%), Soroca (1,5%), Căuşeni (1,3%), Hînceşti (1,0%) şi Criuleni (0,9%).
Cu mijloacele de transport feroviar în ianuarie 2017 au fost transportaţi 155,6 mii pasageri, cu 23,7% mai puţin faţă de luna ianuarie 2016.
Note: