Biroul Național de Statistică informează despre activitatea instituțiilor de învățământ profesional tehnic (secundar și postsecundar) la începutul anului de studii 2025/263.
Rețeaua instituțiilor de învățământ profesional tehnic, la începutul anului de studii 2025/26, a fost alcătuită din 81 de instituții (inclusiv 73 instituții publice): 32 – în învățământul secundar și 49 în cel postsecundar. Dintre acestea 32 erau școli profesionale, 35 colegii și 14 centre de excelență (inclusiv 8 centre de excelență în care procesul educațional este desfășurat atât pentru învățământul profesional tehnic secundar, cât și pentru învățământul profesional tehnic postsecundar) (Tabelul 1 din Anexă).
Învățământul profesional tehnic secundar
La începutul anului de studii 2025/26, învățământul profesional tehnic secundar a fost organizat în 8 centre de excelență și 32 de școli profesionale (la fel ca în anul de studii precedent). Totodată, numărul de elevi în aceste instituții a constituit 15,6 mii de persoane, în creștere cu 8,0% față de anul de studii 2024/25 (Tabelul 1).
Distribuția numărului de elevi pe programe de studii arată că, 46,4% din totalul elevilor urmau instruirea într-o meserie cu durata de 2 ani, 36,1% în meserii conexe cu durata de studii de 3 ani, iar învățământul dual, cu durata de studii de 1-2 ani, era urmat de 17,2% dintre elevi, în timp ce 0,3% din total urmau o meserie cu durata de 1 an.
Tabelul 1. Elevi în învățământul profesional tehnic secundar, pe programe de studii,
2025/26-2024/25, persoane
2025/26 | 2024/25 | |||||
Total | din care: | Total | din care: | |||
fete | cu finanțare | fete | cu finanțare | |||
Total | 15 649 | 4 239 | 15 223 | 14 485 | 3 968 | 14 075 |
În baza studiilor gimnaziale: | ||||||
pentru o meserie (durata de 2 ani) | 7 267 | 2 088 | 7 012 | 6 079 | 1 794 | 5 842 |
pentru meserii conexe (durata de 3 ani) | 5 646 | 870 | 5 548 | 6 289 | 1 112 | 6 152 |
În învățământul dual (durata de 1-2 ani) | 2 691 | 1255 | 2 628 | 2 036 | 1021 | 2 010 |
În baza studiilor medii de cultură generală și liceale (durata de 1 an) | 45 | 26 | 35 | 81 | 41 | 71 |
Descarcă datele în format .xlsx
Distribuția elevilor pe sexe relevă o pondere de 72,9% pentru băieți, aceasta înregistrând o creștere cu 0,3 puncte procentuale comparativ cu anul de studii 2024/25 (Tabelul 1 din Anexă).
Din numărul total de elevi 67,6% studiau în domeniul general al ingineriei, prelucrării și construcțiilor (Figura 1).
Figura 1. Structura numărului elevilor din învățământul profesional tehnic secundar,
pe domenii de educație, 2025/26

Descarcă datele în format .xlsx
Înmatricularea în învățământul profesional tehnic secundar. În anul de studii 2025/26 au fost înmatriculate 8,2 mii de persoane, cu 13,9% mai mult comparativ cu anul precedent (Tabelul 3 din Anexă). Din totalul persoanelor înmatriculate 7,9 mii (96,3%) au fost cu finanțare bugetară. Majoritatea elevilor (66,3%) au fost înmatriculați în baza certificatului de studii gimnaziale.
Pe programe de studii, 4,6 mii (56%) dintre elevii înmatriculați au optat pentru instruirea într-o meserie, 1,8 mii (22%) au ales instruirea în meserii conexe, iar 1,7 mii (21%) au ales învățământul dual. În comparație cu anul de studii 2024/25, numărul elevilor înmatriculați pentru instruirea într-o meserie a crescut cu 30%, în învățământul dual a crescut cu 18%, iar instruirea în meserii conexe a scăzut cu 15%.
Cele mai solicitate meserii rămân a fi următoarele: mecanic/mecanică auto (11,0% din total înmatriculați), bucătar/bucătăreasă (9,8%), cofetar/cofetără (4,2%), electrogazosudor-montator (4,1%), placator cu plăci (3,9%), cusător/cusătoreasă în industria ușoară (3,5%), operator/operatoare introducere, validare și prelucrare date (2,9%), tencuitor/tencuitoare (2,3%), electrician-electronist/electriciană-electronistă auto (2,2%). Totodată, unele meserii dintre acestea se regăsesc şi în meseriile conexe. Astfel, se remarcă preferințe pentru următoarele meserii conexe: electrician-electronist/electriciană-electronistă-auto – mecanic/mecanică auto (4,8%), operator/operatoare pentru suportul tehnic al calculatoarelor – operator/operatoare introducere, validare și prelucrare date (3,6%), electromontor la întreţinerea utilajului electric – lăcătuş-electrician la repararea utilajelor electric (2,3%).
Absolvenți ai învățământului profesional tehnic secundar. În anul 2025 numărul absolvenților a constituit 5,1 mii de persoane, în creștere cu 8% comparativ cu anul precedent. Din totalul de absolvenți, ponderi mai mari revin celor care au obținut calificări în următoarele domenii de educație: inginerie și activități inginerești (37,1%), fabricare și prelucrare (18,0%), arhitectură și construcții (12,5%), servicii personale (15,3%).
Învățământul profesional tehnic postsecundar
La începutul anului de studii 2025/26, învățământul profesional tehnic postsecundar a fost organizat în 14 centre de excelență și 35 de colegii (la fel ca în anul de studii precedent). Numărul de elevi a constituit 34,6 mii de persoane, în creștere cu 3,9% față de anul de studii 2024/25 (Tabelul 2).
Majoritatea elevilor din învățământul profesional tehnic postsecundar studiau în instituțiile publice (29,8 mii sau 86,0%), iar 53,0% dintre aceștia ‒ în bază de contract. Numărul de elevi înscriși în instituțiile private a fost de 4,8 mii de persoane, în creștere cu 8,6%, comparativ cu anul de studii precedent (Tabelul 4 din Anexă).
Distribuția elevilor pe sexe relevă o pondere de 52,9% pentru fete şi 47,1% pentru băieți. Ponderea elevilor la forma de învățământ cu frecvență redusă a fost de 0,6%.
Tabelul 2. Elevi în instituțiile de învățământ profesional tehnic postsecundar,
2025/26-2024/25, persoane
2025/26 | 2024/25 | |||||
Total | din care: | Total | din care: | |||
fete | pe bază | fete | pe bază | |||
Total | 34 597 | 18 311 | 20 609 | 33 303 | 17 758 | 19 421 |
Instituții publice | 29 758 | 15 594 | 15 770 | 28 849 | 15 267 | 14 967 |
Instituții private | 4 839 | 2 717 | 4 839 | 4 454 | 2 491 | 4 454 |
Descarcă datele în format .xlsx
În ceea ce privește distribuția elevilor pe domenii generale se atestă ponderi mai mari a celor din domeniile business, administrare și drept (25,0%), inginerie, tehnologii de prelucrare, arhitectură și construcții (21,4%), sănătate și asistență socială (16,8%), urmate de TIC (11,8%) și servicii (9,9%) (Figura 2).
Figura 2. Structura numărului elevilor din învățământul profesional tehnic postsecundar,
pe domenii generale, 2025/26

Descarcă datele în format .xlsx
Înmatricularea în învățământul profesional tehnic postsecundar. În anul de studii 2025/26, în total instituții de învățământ profesional tehnic postsecundar au fost înmatriculați 10,1 mii de elevi, înregistrând o crește de 6,0% comparativ cu anul de studii precedent. Majoritatea elevilor au fost înmatriculați în baza certificatului de studii gimnaziale (91,5%) (Tabelul 4 în Anexă).
Din totalul de 8,5 mii de persoane înmatriculate în instituțiile publice, 3,9 mii erau cu finanțare bugetară (45,9 %), iar 4,6 mii în bază de contract (54,1%), datele sunt identice cu cele din anul precedent de studii.
Numărul elevilor înmatriculați în instituțiile private a fost de 1,6 mii de persoane, în creștere cu 12,0% față de anul de studii 2024/25.
Cele mai solicitate specialități au fost următoarele: îngrijirea bolnavilor (7,5% din total înmatriculați), jurisprudență (6,8%), contabilitate (4,3%), turism (3,8%), educație timpurie (3,2%), învățământ primar (2,9%), programare şi testarea produselor de program (3,6%), dezvoltarea aplicațiilor web (3,4%), planificare și administrarea afacerilor (3,3%).
Absolvențiai învățământului profesional tehnic postsecundar. În anul 2025, numărul absolvenților a constituit 6,9 mii de persoane. Cele mai mari ponderi de absolvenți se regăsesc în următoarele domenii generale: inginerie, tehnologii de prelucrare, arhitectură și construcții (24,4%), business, administrare și drept (22,8%), sănătate și asistență socială (16,1%), TIC (11,4%) și servicii (8,7%).
Cadre didactice și de conducere în învățământul profesional tehnic (secundar și postsecundar). La începutul anului de studii 2025/26, numărul cadrelor didactice și de conducere din învățământul profesional tehnic a fost de 3,5 mii de persoane, înregistrând o creștere de 2,1% comparativ cu anul de studii precedent. Distribuția cadrelor didactice și de conducere pe sexe relevă o pondere de 69,7% pentru femei şi 30,3% pentru bărbați (Tabelul 5 din Anexă).
Anexe:
Note:
1 Informația este prezentată fără datele raioanelor din partea stânga a Nistrului și mun. Bender.
2 Situația la data de 1 octombrie.
3 Rețeaua instituțiilor de învățământ profesional tehnic la începutul anului de studii 2025/26 a fost alcătuită din 81 de instituții: 32 – în învățământul secundar și 49 în cel postsecundar (umare a reorganizării unor instituții de învățământ profesional tehnic, în conformitate cu Hotărârea Guvernului nr.366/2024).
Informații relevante:
