Activitatea instituțiilor de învățământ profesional tehnic în anul de studii 2025/26

https://statistica.gov.md/ro/activitatea-institutiilor-de-invatamant-profesional-tehnic-in-anul-de-9454_62145.html

Biroul Național de Statistică informează despre activitatea instituțiilor de învățământ profesional tehnic (secundar și postsecundar) la începutul anului de studii 2025/26.

Biroul Național de Statistică informează despre activitatea instituțiilor de învățământ profesional tehnic (secundar și postsecundar) la începutul anului de studii 2025/263.

Rețeaua instituțiilor de învățământ profesional tehnic, la începutul anului de studii 2025/26, a fost alcătuită din 81 de instituții (inclusiv 73 instituții publice): 32 – în învățământul secundar și 49 în cel postsecundar. Dintre acestea 32 erau școli profesionale, 35 colegii și 14 centre de excelență (inclusiv 8 centre de excelență în care procesul educațional este desfășurat atât pentru învățământul profesional tehnic secundar, cât și pentru învățământul profesional tehnic postsecundar) (Tabelul 1 din Anexă). 

Învățământul profesional tehnic secundar

La începutul anului de studii 2025/26, învățământul profesional tehnic secundar a fost organizat în 8 centre de excelență și 32 de școli profesionale (la fel ca în anul de studii precedent). Totodată, numărul de elevi în aceste instituții a constituit 15,6 mii de persoane, în creștere cu 8,0% față de anul de studii 2024/25 (Tabelul 1).

Distribuția numărului de elevi pe programe de studii arată că, 46,4% din totalul elevilor urmau instruirea într-o meserie cu durata de 2 ani, 36,1% în meserii conexe cu durata de studii de 3 ani, iar învățământul dual, cu durata de studii de 1-2 ani, era urmat de 17,2% dintre elevi, în timp ce 0,3% din total urmau o meserie cu durata de 1 an.

Tabelul 1. Elevi în învățământul profesional tehnic secundar, pe programe de studii,
2025/26-2024/25, persoane

 

2025/26

2024/25

Total
elevi

din care:

Total
elevi

din care:

fete

cu finanțare
bugetară

fete

cu finanțare
bugetară

Total

15 649

4 239

15 223

14 485

3 968

14 075

În baza studiilor gimnaziale:

      

 pentru o meserie (durata de 2 ani)

7 267

2 088

7 012

6 079

1 794

5 842

 pentru meserii conexe (durata de 3 ani)

5 646

870

5 548

6 289

1 112

6 152

În învățământul dual (durata de 1-2 ani)

2 691

1255

2 628

2 036

1021

2 010

În baza studiilor medii de cultură generală și liceale (durata de 1 an)

45

26

35

81

41

71

Descarcă datele în format .xlsx

Distribuția elevilor pe sexe relevă o pondere de 72,9% pentru băieți, aceasta înregistrând o creștere cu 0,3 puncte procentuale comparativ cu anul de studii 2024/25 (Tabelul 1 din Anexă).

Din numărul total de elevi 67,6% studiau în domeniul general al ingineriei, prelucrării și construcțiilor (Figura 1).

Figura 1. Structura numărului elevilor din învățământul profesional tehnic secundar,
pe domenii de educație, 2025/26

Descarcă datele în format .xlsx

Înmatricularea în învățământul profesional tehnic secundar. În anul de studii 2025/26 au fost înmatriculate 8,2 mii de persoane, cu 13,9% mai mult comparativ cu anul precedent (Tabelul 3 din Anexă). Din totalul persoanelor înmatriculate 7,9 mii (96,3%) au fost cu finanțare bugetară. Majoritatea elevilor (66,3%) au fost înmatriculați în baza certificatului de studii gimnaziale.

Pe programe de studii, 4,6 mii (56%) dintre elevii înmatriculați au optat pentru instruirea într-o meserie, 1,8 mii (22%) au ales instruirea în meserii conexe, iar 1,7 mii (21%) au ales învățământul dual. În comparație cu anul de studii 2024/25, numărul elevilor înmatriculați pentru instruirea într-o meserie a crescut cu 30%, în învățământul dual a crescut cu 18%, iar instruirea în meserii conexe a scăzut cu 15%.

Cele mai solicitate meserii rămân a fi următoarele: mecanic/mecanică auto (11,0% din total înmatriculați), bucătar/bucătăreasă (9,8%), cofetar/cofetără (4,2%), electrogazosudor-montator (4,1%), placator cu plăci (3,9%), cusător/cusătoreasă în industria ușoară (3,5%), operator/operatoare introducere, validare și prelucrare date (2,9%), tencuitor/tencuitoare (2,3%), electrician-electronist/electriciană-electronistă auto (2,2%). Totodată, unele meserii dintre acestea se regăsesc şi în meseriile conexe. Astfel, se remarcă preferințe pentru următoarele meserii conexe: electrician-electronist/electriciană-electronistă-auto – mecanic/mecanică auto (4,8%), operator/operatoare pentru suportul tehnic al calculatoarelor – operator/operatoare introducere, validare și prelucrare date (3,6%), electromontor la întreţinerea utilajului electric – lăcătuş-electrician la repararea utilajelor electric (2,3%).

Absolvenți ai învățământului profesional tehnic secundar. În anul 2025 numărul absolvenților a constituit 5,1 mii de persoane, în creștere cu 8% comparativ cu anul precedent. Din totalul de absolvenți, ponderi mai mari revin celor care au obținut calificări în următoarele domenii de educație: inginerie și activități inginerești (37,1%), fabricare și prelucrare (18,0%), arhitectură și construcții (12,5%), servicii personale (15,3%).

Învățământul profesional tehnic postsecundar

La începutul anului de studii 2025/26, învățământul profesional tehnic postsecundar a fost organizat în 14 centre de excelență și 35 de colegii (la fel ca în anul de studii precedent). Numărul de elevi a constituit 34,6 mii de persoane, în creștere cu 3,9% față de anul de studii 2024/25 (Tabelul 2).

Majoritatea elevilor din învățământul profesional tehnic postsecundar studiau în instituțiile publice (29,8 mii sau 86,0%), iar 53,0% dintre aceștia ‒ în bază de contract. Numărul de elevi înscriși în instituțiile private a fost de 4,8 mii de persoane, în creștere cu 8,6%, comparativ cu anul de studii precedent (Tabelul 4 din Anexă).

Distribuția elevilor pe sexe relevă o pondere de 52,9% pentru fete şi 47,1% pentru băieți. Ponderea elevilor la forma de învățământ cu frecvență redusă a fost de 0,6%.

Tabelul 2. Elevi în instituțiile de învățământ profesional tehnic postsecundar,
2025/26-2024/25, persoane

 

2025/26

2024/25

Total
elevi

din care:

Total
elevi

din care:

fete

pe bază
de contract

fete

pe bază
de contract

Total

34 597

18 311

20 609

33 303

17 758

19 421

Instituții publice

29 758

15 594

15 770

28 849

15 267

14 967

Instituții private

4 839

2 717

4 839

4 454

2 491

4 454

Descarcă datele în format .xlsx

În ceea ce privește distribuția elevilor pe domenii generale se atestă ponderi mai mari a celor din domeniile business, administrare și drept (25,0%), inginerie, tehnologii de prelucrare, arhitectură și construcții (21,4%), sănătate și asistență socială (16,8%), urmate de TIC (11,8%) și servicii (9,9%) (Figura 2).

Figura 2. Structura numărului elevilor din învățământul profesional tehnic postsecundar,
pe domenii generale, 2025/26

Descarcă datele în format .xlsx

Înmatricularea în învățământul profesional tehnic postsecundar. În anul de studii 2025/26, în total instituții de învățământ profesional tehnic postsecundar au fost înmatriculați 10,1 mii de elevi, înregistrând o crește de 6,0% comparativ cu anul de studii precedent. Majoritatea elevilor au fost înmatriculați în baza certificatului de studii gimnaziale (91,5%) (Tabelul 4 în Anexă).

Din totalul de 8,5 mii de persoane înmatriculate în instituțiile publice, 3,9 mii erau cu finanțare bugetară (45,9 %), iar 4,6 mii în bază de contract (54,1%), datele sunt identice cu cele din anul precedent de studii.

Numărul elevilor înmatriculați în instituțiile private a fost de 1,6 mii de persoane, în creștere cu 12,0% față de anul de studii 2024/25.

Cele mai solicitate specialități au fost următoarele: îngrijirea bolnavilor (7,5% din total înmatriculați), jurisprudență (6,8%), contabilitate (4,3%), turism (3,8%), educație timpurie (3,2%), învățământ primar (2,9%), programare şi testarea produselor de program (3,6%), dezvoltarea aplicațiilor web (3,4%), planificare și administrarea afacerilor (3,3%).

Absolvențiai învățământului profesional tehnic postsecundar. În anul 2025, numărul absolvenților a constituit 6,9 mii de persoane. Cele mai mari ponderi de absolvenți se regăsesc în următoarele domenii generale: inginerie, tehnologii de prelucrare, arhitectură și construcții (24,4%), business, administrare și drept (22,8%), sănătate și asistență socială (16,1%), TIC (11,4%) și servicii (8,7%).

Cadre didactice și de conducere în învățământul profesional tehnic (secundar și postsecundar). La începutul anului de studii 2025/26, numărul cadrelor didactice și de conducere din învățământul profesional tehnic a fost de 3,5 mii de persoane, înregistrând o creștere de 2,1% comparativ cu anul de studii precedent. Distribuția cadrelor didactice și de conducere pe sexe relevă o pondere de 69,7% pentru femei şi 30,3% pentru bărbați (Tabelul 5 din Anexă).

Anexe:

Note:

1 Informația este prezentată fără datele raioanelor din partea stânga a Nistrului și mun. Bender.

2 Situația la data de 1 octombrie.
3 Rețeaua instituțiilor de învățământ profesional tehnic la începutul anului de studii 2025/26 a fost alcătuită din 81 de instituții: 32 – în învățământul secundar și 49 în cel postsecundar (umare a reorganizării unor instituții de învățământ profesional tehnic, în conformitate cu Hotărârea Guvernului nr.366/2024).

Informații relevante:

11.12.2025

© 2025. Biroul Național de Statistică al Republicii Moldova. Toate drepturile rezervate / Dezvoltat de Brand.md