Activitatea instituțiilor de învățământ primar și secundar general în anul de studii 2025/261,2

Biroul Național de Statistică informează că, la începutul anului de studii 2025/26, în învățământul primar și secundar general: 
  • activau 1173 instituții, dintre care 83 școli primare, 746 de gimnazii, 336 de licee, 6 școli pentru copii cu deficiențe în dezvoltarea intelectuală sau fizică3 și 2 școli serale;
  • numărul de elevi înscriși în instituțiile de învățământ primar și secundar general a fost de 334,6 mii persoane, dintre care 333,5 mii de elevi în școlile de zi și 1,1 mii elevi în școlile serale;
  • numărul de absolvenți al învățământului gimnazial și liceal a fost de 31,2 mii de persoane și, respectiv 12,1 mii de persoane, dintre care au obținut diploma de bacalaureat 11,2 mii de persoane;
  • numărul cadrelor de conducere și didactice a fost de 25,8 mii de persoane.

La începutul anului de studii 2025/26, în învățământul primar și secundar general activau 1173 instituții, cu 12 instituții mai puține (5 - școli primare, 6 - gimnazii și 1 - liceu). Dintre acestea, în mediul urban activau 313 instituții, iar în mediul rural – 860 de instituții. Din totalul instituțiilor, 97,9% aparțineau sectorului public (Tabelul 1 din Anexă).

În ceea ce privește distribuția numărului instituțiilor de învățământ primar și secundar general în profil teritorial, la nivel de regiuni, 33,9% din totalul instituțiilor activau în regiunea Centru, 31,9% în regiunea Nord, 16,6% în regiunea Sud, 13,3 în mun. Chiținău, 3,9% în UTA Găgăuzia și 0,4% în UATSN4 și mun. Bender, aflate în subordinea Ministerului Educației și Cercetării (Tabelul 3 din Anexă).

Numărul elevilor înscriși la începutul anului de studii 2025/26 în instituțiile de învățământ primar și secundar general a fost de 334,5 mii de persoane, în scădere cu 0,5 mii (sau 0,1%), față de anul de studii precedent. Din totalul elevilor cuprinși în învățământul primar și secundar general, 325,3 mii de elevi erau înscriși în instituțiile publice (sau 97,2%) și 9,3 mii (sau 2,8%) în instituțiile private. Comparativ cu anul de studii 2024/25, se remarcă scăderea numărului de elevi în instituțiile publice și majorarea numărului de elevi în cele private (cu cca 0,7 mii persoane, sau cu 0,2%, și respectiv, cu cca 0,3 mii persoane, sau cu 3,0%) (Tabelul 1 din Anexă).

În ceea ce privește distribuția numărului de elevi în profil teritorial, la nivel de regiuni, 32,9% din totalul elevilor au fost înscriși în instituțiile de învățământ primar și secundar general din mun. Chișinău, 26,6% - din regiunea Centru, 23,4% - din regiunea Nord, 11,9% - din regiunea Sud, 4,7% - din UTA Găgăuzia, 0,5% din UATSN4 și mun. Bender, aflate în subordinea Ministerului Educației și Cercetării (Tabelul 3 din Anexă).

Din punct de vedere al distribuției pe sexe și pe medii de reședință, 51,0% din elevi erau băieți; 58,4% din elevi își făceau studiile în mediul urban (comparativ cu anul de studii 2024/25, distribuția pe sexe a rămas neschimbată, iar ponderea celor ce studiau în mediul urban a crescut cu 1,1 puncte procentuale) (Tabelul 2 din Anexă și Figura 1).

Figura 1. Distribuția elevilor în învățământul primar și secundar general,
pe sexe și medii de reședință, 2025/26, %

Descarcă datele în format .xlsx

La începutul anului de studii 2025/26, în cadrul învățământului primar au fost organizate 1,5 mii de grupe cu program prelungit, frecventate de circa 37,5 mii de elevi (în anul de studii 2024/25, respectiv, 1,4 mii de grupe, frecventate de 35,8 mii de elevi). Cele mai multe grupe cu program prelungit au fost în mediul urban (1,3 mii de unități), frecventate de 33,1 mii de elevi (92,9%) (Tabelul 1).

Tabelul 1. Numărul de grupe cu program prelungit în învățământul primar pe medii de reședință

 

2025/26

2024/25

Total

din care:

Total

din care:

     urban

      rural

     urban

      rural

Numărul de grupe cu program prelungit, unități

1460

1253

207

1378

1254

124

Numărul de elevi ce frecventează
grupe cu program prelungit, persoane

37 534

33 072

4 462

35 826

32 494

3 332

Descarcă datele în format .xlsx

La începutul anului de studii 2025/26, în învățământul seral erau înscriși 1,1 mii de elevi, reprezentând 0,3% din numărul total al elevilor din învățământul primar și secundar general (Tabelul 1 din Anexă).

Numărul elevilor înscriși în anul de studii 2025/26 în școli pentru copii cu deficiențe în dezvoltarea intelectuală sau fizică a fost de 0,6 mii de copii, în creștere cu 11,5%, față de anul de studii precedent (Tabelul 1 din Anexă).

Din totalul de 334,6 mii de elevi din învățământul primar și secundar general, 81,2% urmează studiile în limba română, 18,7% în limbă rusă și 0,1% în engleză. Totodată, distribuția elevilor după limba de instruire relevă că majoritatea acestora studiază în limba română în regiunile Centru (96,7%), Sud (83,5%) și Nord (79,5%), precum și în mun. Chișinău (78,8%), iar în UTA Găgăuzia 91,3% din elevi urmează studiile în limba rusă. În instituțiile de învățământ primar și secundar general din UATSN și mun. Bender, aflate în subordinea Ministerului Educației și Cercetării, limba de instruire a fost limba română (pentru 96,8% din total elevi) (Tabelul 4 din Anexă).

În anul de studii 2025/26, în ierarhia limbilor străine studiate de către elevi5, cea mai solicitată a rămas limba engleză ‒ 266,9 mii de elevi (87,9% din total elevi, în creștere cu 1,1 puncte procentuale față de anul de studii precedent). Valori importante s-au înregistrat pentru numărul de elevi care studiază limba franceză ‒ 99,5 mii de elevi (32,8%, în creștere cu 0,2 puncte procentuale) și limba rusă6 ‒ 73,4 mii de elevi (24,2%, în descreștere cu 0,7 puncte procentuale). Pe medii de reședință, preferințele sunt diferite, 64,2% din total elevi care studiază engleza sunt din mediul urban, pe când în cazul limbilor franceză și rusă, respectiv 54,3% și 57,7 la sută din elevi, sunt din mediul rural (Tabelul 5 din Anexă).

În învățământul primar au fost cuprinși 39,6% din numărul total de elevi, în învățământul gimnazial ‒ 48,8% și în cel liceal ‒ 11,6% (Tabelul 2 din Anexă). Structura numărului elevilor pe niveluri educaționale și medii de reședință relevă că, învățământul liceal este mai atractiv în mediul urban (Figura nr.2).

Figura 2. Structura numărului elevilor din învățământul primar și secundar general,
pe niveluri educaționale și medii de reședință, 2025/26, %

Descarcă datele în format .xlsx

În ceea ce privește repartizarea pe sexe și niveluri educaționale, fetele predomină la nivelul liceal în proporție de 55,7%, iar băieții la nivel primar și gimnazial, în proporție de 51,9% (Figura 3).

Figura 3. Structura numărului elevilor din învățământul primar și secundar general,
pe niveluri educaționale și sexe, în 2025/26, %

Descarcă datele în format .xlsx

Absolvenți. În anul 2025, învățământul gimnazial a fost absolvit de către 31,2 mii de elevi, în creștere cu 4,6% comparativ cu anul precedent. Din total absolvenți ai învățământului gimnazial cca 52,2% au fost din mediul urban.

În același timp, învățământul liceal a fost absolvit de 12,1 mii de persoane, în creștere cu 1,0% față de anul 2024. Din numărul total de absolvenți ai liceelor 81,7 la sută erau din mediul urban (Tabelul 6 din Anexă).

Cei mai mulți absolvenți ai gimnaziilor s-au înregistrat în regiunea Centru (9,0 mii de persoane), iar cel mai mare număr de absolvenți ai liceelor – în mun. Chișinău (5,1 mii de persoane) (Figura 4).

Figura 4. Absolvenți ai învățământului gimnazial și liceal pe regiuni, anul 2025, mii persoane

Descarcă datele în format .xlsx

Baza tehnico-materială. La începutul anului de studii 2025/26, din 1173 de instituții de învățământ primar și secundar general, 1149 de instituții (98%) desfășurau procesul educațional în încăperi proprii, iar 24 de instituții în încăperi arendate.

Majoritatea instituțiilor în învățământul primar și secundar general dispuneau de bibliotecă și cantină/bufet (98,1% și, respectiv, 96,2%), 90,4% - de punct medical, 87,8% - de sală sportivă, 74,9% - de sală de lectură, iar 49,4% - de ateliere școlare (Tabelul 7 din Anexă).

La începutul anului de studii 2025/26, instituțiile de învățământ primar și secundar general erau dotate cu 55,4 mii de calculatoare (cu 1,8% mai mult față de anul de studii precedent). Dintre acestea, 50,0 mii utilizate în scopuri educaționale (cu 1,9% mai mult față de anul de studii 2024/25), 46,3 mii (92,5%) au conexiune la Internet. În același timp, cca 28,1 mii de calculatoare au fost utilizate de către elevi, 20,3 mii de către personalul didactic și 1,6 mii de calculatoare utilizate în cadrul bibliotecilor. Comparativ cu anul de studii 2024/25, a crescut atât numărul de calculatoare utilizate de către elevi (cu 2,1%), cât și a celor utilizate de personalul didactic (cu 1,8%) (Tabelul 8 din Anexă).

Cadre didactice și de conducere. La începutul anului de studii 2025/26, numărul cadrelor didactice și de conducere din învățământul primar și secundar general a fost de 25,8 mii de persoane, cu cca 0,2% mai mult față de anul de studii precedent. Aproximativ 94% din totalul cadrelor didactice și de conducere cadrelor au studii superioare (Tabelul 9 din Anexă).

Repartizarea cadrelor didactice și de conducere pe grupe de vârstă denotă faptul că, o pondere importantă o dețin cei cu vârste cuprinse între 50-59 de ani (26,6%), valoare care se menține la nivelul anului de studii 2024/25. În același timp, ponderea cadrelor didactice și de conducere tinere cu vârste sub 30 de ani a fost de 7,5%, rămânând neschimbată față de anul precedent de studii, iar ponderea celor cu vârste de 60 de ani și peste a crescut cu 0,4 puncte procentuale, constituind 22,3% (Figura 5).

Figura 5. Structura numărului cadrelor didactice și de conducere din învățământul primar
și secundar general pe grupe de vârstă, 2025/26 - 2024/25, %

Descarcă datele în format .xlsx

Peste jumătate dintre cadrele didactice și de conducere au o vechime în activitatea pedagogică de 20 de ani și peste (57,3%) (Tabelul 10 din Anexă).

Anexe:

Note:

1 Datele reflectă situația la data de 1 octombrie.
2 Informația este prezentata fără datele raioanelor din partea stânga a Nistrului și mun. Bender, cu excepția instituțiilor situate pe acest teritoriu care se află în subordinea Ministerului Educației și Cercetării.

3 Instituții speciale și școli auxiliare.

4 Unități administrativ-teritoriale din stânga Nistrului.

5 Elevii, conform curriculumului național pot studia 1 și mai multe limbi străine. 

6 Pentru elevii cu instruire în limba română.

Informații relevante:

învățământul primar școli primare

Distribuie
  • Raportează o greșeală. Selectați textul dorit și tastați CTRL+ENTER