Activitatea instituțiilor de învățământ superior în anul de studii 2025/261,2
Biroul Național de Statistică informează că, în anul de studii 2025/26:
rețeaua instituțiilor de învățământ superior este formată din 16 unități;
la începutul anului de studii, în instituțiile de învățământ superior erau înscriși 62,9 mii de studenți, din care 46,7 mii la ciclul I – studii superioare de licență, 10,6 mii la ciclul II – studii superioare de master și 5,6 mii la studii superioare integrate3;
în instituțiile de învățământ superior au fost înmatriculate 17,8 mii de persoane la ciclul I și 5,8 mii de persoane la ciclul II;
personalul de conducere, ştiinţifico-didactic și didactic din instituțiile de învățământ superior numără 3,6 mii de persoane (personal cu funcția de bază în instituție).
Instituțiile de învățământ superior. În anul de studii 2025/26, rețeaua instituțiilor de învățământ superior este formată din 16 unități, inclusiv 11 instituții de învățămănt superior publice (8 unități fiind în municipiul Chișinău și câte 1 unitate – în municipiile Bălți, Cahul și Comrat) și 5 instituții de învățământ superior private (4 unități în municipiul Chișinău și 1 unitate – în orașul Taraclia4 (Tabelul 1 din Anexă).
Studenți înscriși la începutul anului de studii 2025/26. Numărul studenților din instituțiile de învățământ superior (exclusiv ciclul III – studii superioare de doctorat) a înregistrat valoarea de 62,9 mii, în creștere cu 4,0 mii sau 6,8% față de anul de studii 2024/25 (Tabelul 1). Comparativ cu anul de studii 2024/25, a crescut numărul de studenți atât în instituțiile de învățământ superior publice (cu 7,0%), cât și în cele private (cu 5,5%). Din totalul studenților înscriși în învățământul superior, o pondere de 84,5% erau înscriși în instituții de învățământ superior publice și 15,5% în cele private.
Distribuția studenților pe forme de învățământ arată că, 63,1% urmează programe de studii cu frecvență, 35,9% − programe de studii cu frecvență redusă și 1% studii la distanță. Deși, numărul studenților înscriși la distanță totalizează 1%, este evidentă creșterea numărului de studenți la această formă de învățământ, fiind înregistrată în 3 instituții de învățământ superior publice (în anul de studii 2024/25, doar o instituție a organizat învățământul la distanță). În instituțiile de învățământ superior publice, o pondere mai ridicată o dețin studenții de la învățământul cu frecvență (66,9%), în timp ce în instituțiile de învățământ private − cei de la învățământul cu frecvență redusă (57,8%).
Peste jumătate din studenții instituțiilor publice își fac studiile în bază de contract (58,3%), deși, la forma de învățământ cu frecvență se atestă o preponderență a studenților cu finanțare bugetară (57,9%), la frecvență redusă – majoritatea studiind în bază de contract (90,9%), iar studenții ce fac studiile la distanță - doar în bază de contract.
Tabelul 1. Studenți în învățământul superior pe tipuri de instituții și forme de învățământ,
2025/26-2024/25, persoane5
Tipuri de instituții Forme de învățământ | 2025/26 | 2024/25 | ||||
Total studenți | din care: | Total studenți | din care: | |||
femei | în bază | femei | în bază de contract | |||
Total | 62 923 | 36 638 | 40 759 | 58 941 | 34 502 | 37 502 |
cu frecvență | 39 687 | 23 677 | 19 072 | 37 161 | 22 192 | 17 138 |
cu frecvență redusă | 22 607 | 12 413 | 21 058 | 21 703 | 12 237 | 20 287 |
la distanță | 629 | 548 | 629 | 77 | 73 | 77 |
Instituții publice | 53 156 | 31 175 | 31 006 | 49 685 | 29 201 | 28 246 |
cu frecvență | 35 563 | 21 138 | 14 962 | 33 296 | 19 749 | 13 273 |
cu frecvență redusă | 16 964 | 9 489 | 15 415 | 16 312 | 9 379 | 14 896 |
la distanță | 629 | 548 | 629 | 77 | 73 | 77 |
Instituții private | 9 767 | 5 463 | 9 753 | 9 256 | 5 301 | 9 256 |
cu frecvență | 4 124 | 2 539 | 4 110 | 3 865 | 2 443 | 3 865 |
cu frecvență redusă | 5 643 | 2 924 | 5 643 | 5 391 | 2 858 | 5 391 |
Descarcă datele în format .xlsx
Pe programe de studii, distribuția studenților este următoarea: 74,2% urmează programe de studii superioare de licență (ciclul I), 16,9% ‒ programe de studii superioare de master (ciclul II) și 8,9% ‒ programe de studii superioare integrate (Tabelul 2).
Tabelul 2. Studenți în învățământul superior pe programe de studii, 2025/26-2024/25, persoane
Programe de studii | 2025/26 | 2024/25 | ||||||||
Total studenți | din care în instituții: | din total studenți femei | Total studenți | din care în instituții: | din total studenți femei | |||||
publice | private | publice | private | |||||||
total | în bază de contract | total | în bază de contract | |||||||
Total | 62 923 | 53 156 | 31 006 | 9 767 | 36638 | 58 941 | 49 685 | 28 246 | 9 256 | 34 502 |
Ciclul I | 46 666 | 38 368 | 24 859 | 8 298 | 25 750 | 43 758 | 36 038 | 23 052 | 7 720 | 24 426 |
Ciclul II | 10 633 | 9 164 | 3 709 | 1 469 | 6 796 | 9 870 | 8 334 | 2 950 | 1 536 | 6 266 |
Studii superioare integrate | 5 624 | 5 624 | 2 438 | – | 4 092 | 5 313 | 5 313 | 2 244 | – | 3 810 |
Descarcă datele în format .xlsx
Din totalul studenţilor înscrişi la toate programele de studii în anul de studii 2025/26 (62,9 mii), ponderea studentelor a fost majoritară (58,2%), fiind mai mare la studiile superioare integrate (72,8%) și la master (63,9%), mai scăzută în cazul studiilor superioare de licență (55,2%).
Înmatricularea. În anul de studii 2025/26, în învățământul superior au fost înmatriculate 17,8 mii de persoane la ciclul I6 (cu 11,1% mai mult față de anul de studii precedent) și 5,8 mii de persoane la ciclul II (cu 13,0% mai mult) (Tabelul 2 din Anexă).
Din 17,8 mii de persoane înmatriculate la ciclul I, majoritatea sunt cu studii liceale absolvite (68,7%), 27,2% – cu studii profesional tehnice postsecundare, 2,9% – cu studii medii de cultură generală și 1,2% deja au studii superioare.
În instituțiile de învățământ superior publice, o pondere mai mare a persoanelor înmatriculate la ciclul I a fost deținută de cei înmatriculați în bază de contract (67,8%), în timp ce la ciclul II - de cei cu finanțare bugetară (56,1%). Comparativ cu anul de studii 2024/25, instituțiile publice au înregistrat o creștere a numărului de înmatriculări, cu 11,1% la ciclul I și cu 11,4% la ciclul II.
În instituțiile de învățământ superior private, comparativ cu anul de studii 2024/25, numărul persoanelor înmatriculate a înregistrat creșteri atât la ciclul I (cu 10,8%), precum și la ciclul II (cu 23,7%).
Asemănător anului de studii 2024/25, la nivelul ciclului I, există domenii cu un număr mare de studenți înmatriculați (business, administrare și drept7 (41,8%), inginerie, tehnologii de prelucrare, arhitectură și construcții (12,1%), educație (9,9%)), precum și altele cu un număr redus (ştiinţe agricole, silvicultura, piscicultura și medicina veterinară (1,4%), ştiinţe ale naturii, matematică și statistică (1,8%)). Totodată, comparativ cu anul de studii 2024/25, se remarcă schimbări în structura pe domenii, și anume ponderi în creștere la domeniile ştiinţe sociale, jurnalism și relații publice (+1,2 p.p.8, inginerie, tehnologii de prelucrare, arhitectură și construcţii (+1,0 p.p.), precum și ponderi mai mici pentru domeniile educație (-1,0 p.p.), arte şi ştiinţe umanistice (-0,7 p.p.) (Figura 1).
Figura 1. Înmatricularea la ciclul I pe domenii fundamentale, 2025/26-2024/25

Descarcă datele în format .xlsx
La ciclul II, s-au menținut ponderi mai ample la domeniile business, administrare și drept (41,0% din total înmatriculați, în creșetre cu 0,8 p.p. față de anul de studii 2024/25) și educație (21,4%, sau +0,2 p.p.). În același timp, cele mai mari descreșteri a ponderii celor înmatriculați la ciclul II s-au înregistrart la domeniile inginerie, tehnologii de prelucrare, arhitectură și construcţii (-0,9 p.p. față de anul de studii 2024/25) și sănătate (-0,7 p.p.) (Figura 2).
Figura 2. Înmatricularea la ciclul II pe domenii fundamentale, 2025/26-2024/25

Descarcă datele în format .xlsx
Absolvenți. În anul 2025, ciclul I au absolvit 9,0 mii de persoane și ciclul II ‒ 4,8 mii de persoane (inclusiv studii superioare integrate) (Tabelul 3 din Anexă). Deși, comparativ cu anul 2024, au fost înregistrate creșteri ale numărului de absolvenți, la ciclul I (cu 1,1%), precum și la ciclul II (cu 6,6%), se remarcă o descreștere la Ciclul I în instituțiile de învățământ superior private (cu 5,3%).
Personal de conducere, ştiinţifico-didactic și didactic. În anul de studii 2025/26, în instituțiile de învățământ superior își desfășoară activitatea de conducere, ştiinţifico-didactică și didactică 3,6 mii de persoane (personal cu funcția de bază în instituție), în descreștere cu 0,9% față de anul de studii precedent. Totodată, personalul feminin a înregistrat o creștere cu 1,1% față de anul de studii 2024/25 și reprezintă 58,5% din totalul personalului (Tabelul 3).
Tabelul 3. Personalul de conducere, științifico-didactic și didactic din învățământul superior,
2025/26-2024/25, persoane
Personal cu titluri științifice Personal cu titluri științifico-didactice | 2025/26 | 2024/25 | ||
Total | din total personal: femei | Total | din total personal: femei | |
Total personal (cu funcția de bază în instituție) | 3 601 | 2 107 | 3 633 | 2 084 |
din total cu titluri ştiinţifice | 2 269 | 1 308 | 2 216 | 1 250 |
doctor habilitat | 274 | 109 | 274 | 102 |
doctor în ştiinţe | 1 995 | 1 199 | 1 942 | 1 148 |
din total cu titluri ştiinţifico-didactice | 1 771 | 1 001 | 1 745 | 952 |
profesor universitar | 273 | 94 | 268 | 85 |
conferențiar universitar | 1 498 | 907 | 1 477 | 867 |
Descarcă datele în format .xlsx
Din totalul de personal (cu funcția de bază în instituție) din instituțiile de învățământ superior, 55,4% dețin titlu științific de doctor în științe și 7,6% de doctor habilitat. În funcție de titlul științifico-didactic, putem menționa că, 41,6% din total personal dețin titlul de conferențiar universitar, iar 7,6% ‒ titlul de profesor universitar. Femeile reprezintă 57,6% din total personal cu titluri științifice (+1,2 p.p. față de anul de studii 2024/25) și 56,5% din total personal cu titluri ştiinţifico-didactice (+1,9 p.p.).
Studenţi din alte ţări. În baza informațiilor colectate privind studenţii din alte ţări, la începutul anului de studii 2025/26, numărul studenților străini a constituit 6,4 mii de persoane9, fiind în creștere cu 11,6% față de anul de studii precedent. Ponderile cele mai mari se mențin pentru studenții din România (56,4%, sau +3,6 p.p. fată de anul de studii 2024/25), India (19,0%, sau -3,7 p.p.), Ucraina (8,6%, sau +1,6 p.p.) și Israel (6,7%, sau -1,3 p.p.).
Anexe: 3 tabele(format xlsx)
Note:
1 Datele reflectă situația la începutul anului de studii, la data de 1 octombrie
2 Datele sunt prezentate fără teritoriul din partea stângă a Nistrului și mun. Bender
3 Ciclul I și ciclul II de studii superioare în următoarele domenii, reglementate prin norme de drept internațional: medicină și farmacie; medicină veterinară; arhitectură
4 Universitatea de Stat “Grigore Țamblac” din orașul Taraclia a devenit sucursala Universității „Angel Kanchev” din Ruse
5 Datele nu includ studenți străini
6 Inclusiv la studii superioare integrate și la anul compensator
7 Conform Nomenclatorului domeniilor de studii și al specialităților în învățământul superior, aprobat prin HG 412/2024
8 p.p. – puncte procentuale
9 Date preliminare
Informații relevante:
- Jana MazurȘef direcție
Direcția statistica educaţiei, ştiinţei şi culturiiEmail: jana.mazur@statistica.gov.md
- Raportează o greșeală. Selectați textul dorit și tastați CTRL+ENTER