Activitatea instituțiilor de învățământ superior în anul de studii 2025/261,2

Biroul Național de Statistică informează că, în anul de studii 2025/26:
  • rețeaua instituțiilor de învățământ superior este formată din 16 unități;
  • la începutul anului de studii, în instituțiile de învățământ superior erau înscriși 62,9 mii de studenți, din care 46,7 mii la ciclul I – studii superioare de licență, 10,6 mii la ciclul II – studii superioare de master și 5,6 mii la studii superioare integrate3;
  • în instituțiile de învățământ superior au fost înmatriculate 17,8 mii de persoane la ciclul I și 5,8 mii de persoane la ciclul II;
  • personalul de conducere, ştiinţifico-didactic și didactic din instituțiile de învățământ superior numără 3,6 mii de persoane (personal cu funcția de bază în instituție).

Instituțiile de învățământ superior. În anul de studii 2025/26, rețeaua instituțiilor de învățământ superior este formată din 16 unități, inclusiv 11 instituții de învățămănt superior publice (8 unități fiind în municipiul Chișinău și câte 1 unitate – în municipiile Bălți, Cahul și Comrat) și 5 instituții de învățământ superior private (4 unități în municipiul Chișinău și 1 unitate – în orașul Taraclia4 (Tabelul 1 din Anexă).

Studenți înscriși la începutul anului de studii 2025/26. Numărul studenților din instituțiile de învățământ superior (exclusiv ciclul III – studii superioare de doctorat) a înregistrat valoarea de 62,9 mii, în creștere cu 4,0 mii sau 6,8% față de anul de studii 2024/25 (Tabelul 1). Comparativ cu anul de studii 2024/25, a crescut numărul de studenți atât în instituțiile de învățământ superior publice (cu 7,0%), cât și în cele private (cu 5,5%). Din totalul studenților înscriși în învățământul superior, o pondere de 84,5% erau înscriși în instituții de învățământ superior publice și 15,5% în cele private.

Distribuția studenților pe forme de învățământ arată că, 63,1% urmează programe de studii cu frecvență, 35,9% − programe de studii cu frecvență redusă și 1% studii la distanță. Deși, numărul studenților înscriși la distanță totalizează 1%, este evidentă creșterea numărului de studenți la această formă de învățământ, fiind înregistrată în 3 instituții de învățământ superior publice (în anul de studii 2024/25, doar o instituție a organizat învățământul la distanță). În instituțiile de învățământ superior publice, o pondere mai ridicată o dețin studenții de la învățământul cu frecvență (66,9%), în timp ce în instituțiile de învățământ private − cei de la învățământul cu frecvență redusă (57,8%).

Peste jumătate din studenții instituțiilor publice își fac studiile în bază de contract (58,3%), deși, la forma de învățământ cu frecvență se atestă o preponderență a studenților cu finanțare bugetară (57,9%), la frecvență redusă – majoritatea studiind în bază de contract (90,9%), iar studenții ce fac studiile la distanță - doar în bază de contract.

Tabelul 1. Studenți în învățământul superior pe tipuri de instituții și forme de învățământ,
2025/26-2024/25, persoane5

Tipuri de instituții

Forme de învățământ

2025/26

2024/25

Total studenți

din care:

Total studenți

din care:

femei

în bază
de contract

femei

în bază

de contract

Total 

62 923

36 638

40 759

58 941

34 502

37 502

cu frecvență  

39 687

23 677

19 072

37 161

22 192

17 138

cu frecvență redusă

22 607

12 413

21 058

21 703

12 237

20 287

la distanță

629

548

629

77

73

77

Instituții publice

53 156

31 175

31 006

49 685

29 201

28 246

cu frecvență  

35 563

21 138

14 962

33 296

19 749

13 273

cu frecvență redusă

16 964

9 489

15 415

16 312

9 379

14 896

 la distanță

629

548

629

77

73

77

Instituții private

9 767

5 463

9 753

9 256

5 301

9 256

cu frecvență  

4 124

2 539

4 110

3 865

2 443

3 865

cu frecvență redusă

5 643

2 924

5 643

5 391

2 858

5 391

Descarcă datele în format .xlsx

Pe programe de studii, distribuția studenților este următoarea: 74,2% urmează programe de studii superioare de licență (ciclul I), 16,9% ‒ programe de studii superioare de master (ciclul II) și 8,9% ‒ programe de studii superioare integrate (Tabelul 2).

Tabelul 2. Studenți în învățământul superior pe programe de studii, 2025/26-2024/25, persoane

Programe de studii

2025/26

2024/25

Total

studenți

din care în instituții:

din total

studenți

femei

Total

studenți

din care în instituții:

din total

studenți

femei

publice

private

publice

private

total

în bază

de

contract

total

în bază

de

contract

Total

62 923

53 156

31 006

9 767

36638

58 941

49 685

28 246

9 256

34 502

Ciclul I

46 666

38 368

24 859

8 298

25 750

43 758

36 038

23 052

7 720

24 426

Ciclul II

10 633

9 164

3 709

1 469

6 796

9 870

8 334

2 950

1 536

6 266

Studii superioare integrate

5 624

5 624

2 438

4 092

5 313

5 313

2 244

3 810

Descarcă datele în format .xlsx

Din totalul studenţilor înscrişi la toate programele de studii în anul de studii 2025/26 (62,9 mii), ponderea studentelor a fost majoritară (58,2%), fiind mai mare la studiile superioare integrate (72,8%) și la master (63,9%), mai scăzută în cazul studiilor superioare de licență (55,2%).

Înmatricularea. În anul de studii 2025/26, în învățământul superior au fost înmatriculate 17,8 mii de persoane la ciclul I6 (cu 11,1% mai mult față de anul de studii precedent) și 5,8 mii de persoane la ciclul II (cu 13,0% mai mult) (Tabelul 2 din Anexă).

Din 17,8 mii de persoane înmatriculate la ciclul I, majoritatea sunt cu studii liceale absolvite (68,7%), 27,2% – cu studii profesional tehnice postsecundare, 2,9% – cu studii medii de cultură generală și 1,2% deja au studii superioare.

În instituțiile de învățământ superior publice, o pondere mai mare a persoanelor înmatriculate la ciclul I a fost deținută de cei înmatriculați în bază de contract (67,8%), în timp ce la ciclul II - de cei cu finanțare bugetară (56,1%). Comparativ cu anul de studii 2024/25, instituțiile publice au înregistrat o creștere a numărului de înmatriculări, cu 11,1% la ciclul I și cu 11,4% la ciclul II.

În instituțiile de învățământ superior private, comparativ cu anul de studii 2024/25, numărul persoanelor înmatriculate a înregistrat creșteri atât la ciclul I (cu 10,8%), precum și la ciclul II (cu 23,7%).

Asemănător anului de studii 2024/25, la nivelul ciclului I, există domenii cu un număr mare de studenți înmatriculați (business, administrare și drept7 (41,8%), inginerie, tehnologii de prelucrare, arhitectură și construcții (12,1%), educație (9,9%)), precum și altele cu un număr redus (ştiinţe agricole, silvicultura, piscicultura și medicina veterinară (1,4%), ştiinţe ale naturii, matematică și statistică (1,8%)). Totodată, comparativ cu anul de studii 2024/25, se remarcă schimbări în structura pe domenii, și anume ponderi în creștere la domeniile ştiinţe sociale, jurnalism și relații publice (+1,2 p.p.8, inginerie, tehnologii de prelucrare, arhitectură și construcţii (+1,0 p.p.), precum și ponderi mai mici pentru domeniile educație (-1,0 p.p.), arte şi ştiinţe umanistice (-0,7 p.p.) (Figura 1).

Figura 1. Înmatricularea la ciclul I pe domenii fundamentale, 2025/26-2024/25

Descarcă datele în format .xlsx

La ciclul II, s-au menținut ponderi mai ample la domeniile business, administrare și drept (41,0% din total înmatriculați, în creșetre cu 0,8 p.p. față de anul de studii 2024/25) și educație (21,4%, sau +0,2 p.p.). În același timp, cele mai mari descreșteri a ponderii celor înmatriculați la ciclul II s-au înregistrart la domeniile inginerie, tehnologii de prelucrare, arhitectură și construcţii (-0,9 p.p. față de anul de studii 2024/25) și sănătate (-0,7 p.p.) (Figura 2).

Figura 2. Înmatricularea la ciclul II pe domenii fundamentale, 2025/26-2024/25

Descarcă datele în format .xlsx

Absolvenți. În anul 2025, ciclul I au absolvit 9,0 mii de persoane și ciclul II ‒ 4,8 mii de persoane (inclusiv studii superioare integrate) (Tabelul 3 din Anexă). Deși, comparativ cu anul 2024, au fost înregistrate creșteri ale numărului de absolvenți, la ciclul I (cu 1,1%), precum și la ciclul II (cu 6,6%), se remarcă o descreștere la Ciclul I în instituțiile de învățământ superior private (cu 5,3%).

Personal de conducere, ştiinţifico-didactic și didactic. În anul de studii 2025/26, în instituțiile de învățământ superior își desfășoară activitatea de conducere, ştiinţifico-didactică și didactică 3,6 mii de persoane (personal cu funcția de bază în instituție), în descreștere cu 0,9% față de anul de studii precedent. Totodată, personalul feminin a înregistrat o creștere cu 1,1% față de anul de studii 2024/25 și reprezintă 58,5% din totalul personalului (Tabelul 3).

Tabelul 3. Personalul de conducere, științifico-didactic și didactic din învățământul superior, 
2025/26-2024/25, persoane

Personal cu titluri științifice

Personal cu titluri științifico-didactice

2025/26

2024/25

Total
personal

din total

personal: femei

Total
personal

din total

personal: femei

Total personal (cu funcția de bază în instituție)

3 601

2 107

3 633

2 084

din total cu titluri ştiinţifice

2 269

1 308

2 216

1 250

doctor habilitat

274

109

274

102

doctor în ştiinţe

1 995

1 199

1 942

1 148

din total cu titluri ştiinţifico-didactice

1 771

1 001

1 745

952

profesor universitar

273

94

268

85

conferențiar universitar

1 498

907

1 477

867

Descarcă datele în format .xlsx

Din totalul de personal (cu funcția de bază în instituție) din instituțiile de învățământ superior, 55,4% dețin titlu științific de doctor în științe și 7,6% de doctor habilitat. În funcție de titlul științifico-didactic, putem menționa că, 41,6% din total personal dețin titlul de conferențiar universitar, iar 7,6% ‒ titlul de profesor universitar. Femeile reprezintă 57,6% din total personal cu titluri științifice (+1,2 p.p. față de anul de studii 2024/25) și 56,5% din total personal cu titluri ştiinţifico-didactice (+1,9 p.p.).

Studenţi din alte ţări. În baza informațiilor colectate privind studenţii din alte ţări, la începutul anului de studii 2025/26, numărul studenților străini a constituit 6,4 mii de persoane9, fiind în creștere cu 11,6% față de anul de studii precedent. Ponderile cele mai mari se mențin pentru studenții din România (56,4%, sau +3,6 p.p. fată de anul de studii 2024/25), India (19,0%, sau -3,7 p.p.), Ucraina (8,6%, sau +1,6 p.p.) și Israel (6,7%, sau -1,3 p.p.).

Anexe: 3 tabele(format xlsx)

 

Note:

1 Datele reflectă situația la începutul anului de studii, la data de 1 octombrie

2 Datele sunt prezentate fără teritoriul din partea stângă a Nistrului și mun. Bender

3 Ciclul I și ciclul II de studii superioare în următoarele domenii, reglementate prin norme de drept internațional: medicină și farmacie; medicină veterinară; arhitectură

4 Universitatea de Stat “Grigore Țamblac” din orașul Taraclia a devenit sucursala Universității „Angel Kanchev” din Ruse

Datele nu includ studenți străini

6 Inclusiv la studii superioare integrate și la anul compensator

7 Conform Nomenclatorului domeniilor de studii și al specialităților în învățământul superior, aprobat prin HG 412/2024

8 p.p. – puncte procentuale

9 Date preliminare

Informații relevante:


Distribuie
  • Raportează o greșeală. Selectați textul dorit și tastați CTRL+ENTER