Consolidarea cunoștințelor în vederea completării chestionarului UNESCO privind cheltuielile pentru educația formală

În contextul angajamentelor internaționale asumate de Republica Moldova privind raportarea datelor statistice vizând cheltuielile pentru domeniul educației, anual, în baza datelor Ministerului Finanțelor furnizate conform Programului lucrărilor statistice aprobat de Guvern, Biroul Național de Statistică (BNS) completează chestionarul Institutului pentru Statistică al UNESCO (UIS) „Cheltuieli pentru educația formală”.

Ținând cont că acest chestionar a fost actualizat ca conținut și din perspectivă metodologică, iar țările membre ale ONU, care completează aceste chestionare, trebuie să fie informate despre modificările realizate și sprijinite în aplicarea acestor modificări, la data de 3 noiembrie curent, BNS în colaborare cu UIS UNESCO și cu suportul financiar al UNICEF Moldova, a organizat un atelier de lucru online, cu participarea specialiștilor BNS din statistica educației, a reprezentanților Ministerului Finanțelor și a Ministerului Educației și Cercetării.

La începutul atelierului, Aurelia Spătaru, director general adjunct al BNS, a menționat că:

Chestionarul UIS are drept scop colectarea datelor comparabile privind cheltuielile în educație, pentru toate nivelele de învățământ, necesare pentru calcularea multor indicatori statistici în domeniul educației care sunt utilizați la monitorizarea progresului în atingerea obiectivelor regionale și globale privind sistemele educaționale la nivel mondial, inclusiv a Obiectivelor de Dezvoltare Durabilă  (ODD) și a agendei globale Educația 2030. Iar informația statistică din chestionarul sus-numit este publicată în baza de date UIS și apoi preluată și utilizată în bazele de date globale ale altor instituții și organisme internaționale, precum Banca Mondială, Eurostat (oficiul de statistică al Uniunii Europene), Organizația Națiunilor Unite și altele, în vederea sprijinirii utilizatorilor și elaboratorilor de politici la nivel național și internațional.

În cadrul atelierului, Said Ould Ahmedou Voffal, șef de secție, Studiu de educație, Institutul pentru Statistică al UNESCO, a familiarizat participanții cu metodologia în baza căreia este completat chestionarul statistic ce vizează cheltuielile educaționale, inclusiv cu experiența țărilor și provocările care pot apărea în timpul completării acestuia. De asemenea, în timpul prezentării expertul a analizat indicatorii calculați în baza cheltuielilor educaționale pentru țara noastră în comparație cu alte țări din regiune.

Totodată, specialiștii BNS au împărtășit experiența Republicii Moldova la completarea chestionarului privind cheltuielile educaționale și utilizarea datelor financiare.

Alte subiecte discutate în cadrul atelierului au vizat provocările existente în asigurarea completitudinii și coerenței datelor prezentate către UIS, dar și propunerile de îmbunătățire a modulului de completare a chestionarului UIS „Cheltuieli educaționale”, întru facilitarea raportării țării a datelor privind indicatorii Obiectivelor de Dezvoltare Durabilă (ODD), în special indicatorul care se referă la ponderea cheltuielilor din bugetul public național pentru educație în totalul cheltuielilor bugetului public național.

Cu titlu informativ, comunicăm că, în cadrul realizării Programului anual de lucrări statistice, BNS prezintă informație statistică pentru circa 100 chestionare completate cu regularitate la solicitarea organizațiilor internaționale. Pentru UIS BNS completează 5 chestionare cu privire la domeniul educație și un chestionar privind cercetarea dezvoltarea.


Distribuie
  • Raportează o greșeală. Selectați textul dorit și tastați CTRL+ENTER