Activitatea instituțiilor de învățământ profesional tehnic în anul de studii 2023/241,2
Biroul Național de Statistică informează că, la începutul anului de studii 2023/24:
- rețeaua instituțiilor de învățământ profesional tehnic (secundar și postsecundar) a fost alcătuită din 88 de instituții, dintre care 13 centre de excelență, 37 de colegii și 38 de școli profesionale;
 - numărul de elevi înmatriculați la aceste instituții în anul de studii 2023/24 a fost de 16,0 mii de persoane, dintre care 10,2 mii - cu finanțare bugetară;
 - numărul total de elevicare studiau a constituit 46,1 mii de persoane, dintre care 27,1 mii - cu finanțare bugetară;
 - numărul cadrelor didactice a fost de 3,6 mii persoane.
 
Învățământul profesional tehnic secundar
La începutul anului de studii 2023/24, învățământul profesional tehnic secundar a fost organizat în 5 centre de excelență și 38 de școli profesionale (cu 3 instituții mai puține, față de începutul anului de studii precedent). Numărul de elevi a constituit 13,9 mii de persoane, în scădere cu 3,5% față de anul de studii 2022/23.
Distribuția numărului de elevi pe programe de studii arată că, practic, în proporție egală elevii urmau instruirea în meserii conexe cu durata de studii de 3 ani și într-o meserie cu durata de 2 ani (47,3% și, respectiv, 42,1%), învățământul dual cu durata de studii de 1-2 ani era urmat de 10,4%, în timp ce 0,2% - o meserie cu durata de 1 an.
Tabelul 1. Elevi în învățământul profesional tehnic secundar, pe programe de studii, 2022/23-2023/24, persoane
2022/23  | 2023/24  | |||||
Total  | din care:  | Total  | din care:  | |||
fete  | cu finanțare bugetară  | fete  | cu finanțare bugetară  | |||
Total  | 14 357  | 3 815  | 13 831  | 13 860  | 3768  | 13 362  | 
În baza studiilor gimnaziale:  | ||||||
pentru o meserie (durata de 2 ani)  | 6 337  | 1 869  | 6 040  | 5840  | 1 803  | 5569  | 
pentru meserii conexe (durata de 3 ani)  | 6 664  | 1 196  | 6 439  | 6 558  | 1 134  | 6 350  | 
În învățământul dual (durata de 1-2 ani)  | 1 307  | 709  | 1 304  | 1 441  | 825  | 1 428  | 
În baza studiilor medii de cultură generală și liceale (durata de 1 an)  | 49  | 41  | 48  | 21  | 6  | 15  | 
Descarcă datele în format .xlsx
Distribuția elevilor pe sexe relevă o pondere de 72,8% pentru băieți, înregistrând o descreștere a acesteia cu 0,6 puncte procentuale comparativ cu anul de studii 2022/23.
Trei pătrimi din numărul total de elevi studiau în domeniul general al ingineriei, prelucrării și construcțiilor.

Descarcă datele în format .xlsx
Înmatricularea. În anul de studii 2023/24 a rămas la nivelul anului precedent și a constituit 6,8 mii de persoane. Din totalul persoanelor înmatriculate 6,5 mii (95,6%) au fost cu finanțare bugetară. Majoritatea elevilor (97,2%) au fost înmatriculați în baza certificatului de studii gimnaziale.
Pe programe de studii, 3,3 mii (49%) dintre elevii înmatriculați au optat pentru instruirea într-o meserie, 2,6 mii (38%) au ales instruirea în meserii conexe, iar 0,9 mii (13%) au ales învățământul dual. În comparație cu anul de studii 2022/23, numărul elevilor înmatriculați în învățământul dual a scăzut cu 6,2%.
Cele mai solicitate meserii rămân a fi următoarele: bucătar (8,1% din total înmatriculați), mecanic auto (7,7%), cofetar (3,7%), electrogazosudor-montator (3,6%), tencuitor (3,4%), cusătoreasă în industria confecțiilor (2,6%), operator pentru suport tehnic al calculatoarelor (2,0%) placator cu plăci (1,9%). Totodată, unele meserii dintre acestea se regăsesc şi în meseriile conexe. Astfel, se remarcă preferințe pentru următoarele meserii conexe: electrician-electronist auto – mecanic auto (6,4%), operator pentru suportul tehnic al calculatoarelor – operator introducere, validare și prelucrare date (4,7%), electromontor utilaj electric – lăcătuş-electrician utilaj electric (4,3%), bucătar – chelner (3,9%), electrogazosudor-montator – tăietor cu gaze (3,2%).
Absolvenți. În anul 2023 numărul absolvenților a constituit 5,4 mii de persoane, în scădere cu 3,2% comparativ cu anul precedent. Din totalul de absolvenți, ponderi mai mari revin celor care au obținut calificări în următoarele meserii: inginerie și activități inginerești (40,8%), fabricare și prelucrare (17,5%), arhitectură și construcții (17,9%), servicii personale (14,3%).
Învățământul profesional tehnic postsecundar
La începutul anului de studii 2023/24, învățământul profesional tehnic postsecundar a fost organizat în 13 centre de excelență3 și 37 de colegii (cu 1 instituție mai mult, față de anul de studii precedent). Numărul de elevi a constituit 32,3 mii de persoane, în creștere cu 2,2% față de anul de studii 2022/23.
Majoritatea elevilor din învățământul profesional tehnic postsecundar studiau în instituțiile publice (28,2 mii, sau 87,3%), iar 51,2% dintre aceștia ‒ în bază de contract. Numărul de elevi înscriși în instituțiile private a fost de 4,1 mii de persoane, în creștere cu 7,6%, comparativ cu anul de studii precedent.
Distribuția elevilor pe sexe relevă o pondere de 53,7% pentru fete şi 46,3% pentru băieți. Ponderea elevilor la forma de învățământ cu frecvență redusă a fost de 0,6% .
Tabelul 2. Elevi în instituțiile de învățământ profesional tehnic postsecundar, 2022/23-2023/24, persoane
2022/23  | 2023/24  | |||||
Total  | din care:  | Total  | din care:  | |||
fete  | pe bază de contract  | fete  | pe bază de contract  | |||
Total  | 31 574  | 17 090  | 17 876  | 32 273  | 17 341  | 18 526  | 
Instituții publice  | 27 748  | 14 832  | 14 050  | 28 156  | 14 972  | 14 409  | 
Instituții private  | 3 826  | 2 258  | 3 826  | 4 117  | 2 369  | 4 117  | 
Descarcă datele în format .xlsx
În ceea ce privește distribuția elevilor pe domenii generale se atestă ponderi mai mari a celor din domeniile inginerie, prelucrare și construcții (23,7%), afaceri, administrare și drept (22,4%), sănătate și asistență socială (17,4%), urmate de TIC (11,4%) și servicii (9,5%).

Descarcă datele în format .xlsx
Înmatricularea. În anul de studii 2023/24 au fost înmatriculați 9,3 mii de elevi, înregistrând o crește de 0,8% comparativ cu anul de studii precedent. Majoritatea elevilor au fost înmatriculați în baza certificatului de studii gimnaziale (93,5%).
Din totalul de 8,1 mii de persoane înmatriculate în instituțiile publice, 3,7 mii erau cu finanțare bugetară (45,7 %), iar 4,4 mii în bază de contract (54,3%).
Numărul elevilor înmatriculați în instituțiile private (1,2 mii) a fost analogic celui din anul de studii 2022/23.
Cele mai solicitate specialități au fost următoarele: îngrijirea bolnavilor (9,7% din total înmatriculați), contabilitate (5,7%), jurisprudență (5,3%), turism (4,3%), educație timpurie (4,2%), învățământ primar și administrarea aplicațiilor web (câte 3,4%), programare şi analiza produselor de program (2,9%), planificare și administrarea afacerilor (2,7%).
Absolvenți. În anul 2023 numărul absolvenților a constituit 6,5 mii de persoane, în creștere cu 3,0% comparativ cu anul precedent. Cele mai mari ponderi de absolvenți se regăsesc în următoarele domenii generale: inginerie, prelucrare și construcții (26,7%), afaceri, administrare și drept (20,2%), sănătate și asistență socială (17,2%), TIC (10,9%) și servicii (9,6%).
Anexe:
Note:
1 Situaţia la data de 1 octombrie.
2 Informația este prezentată fără datele raioanelor din partea stânga a Nistrului și mun. Bender.
3 Inclusiv 5 centre de excelență în care procesul educațional este desfășurat atât pentru învățământul profesional tehnic secundar, cât și pentru învățământul profesional tehnic postsecundar.
Informații relevante:
- Jana MazurȘef direcție
Direcția statistica educaţiei, ştiinţei şi culturiiEmail: jana.mazur@statistica.gov.md 
- Raportează o greșeală. Selectați textul dorit și tastați CTRL+ENTER