Activitatea instituţiilor de învăţămînt secundar profesional şi mediu de specialitate în anul de studii 2009/2010
Biroul Naţional de Statistică comunică datele privind activitatea instituţiilor de învăţămînt secundar profesional şi mediu de specialitate, în anul de studii 2009/2010 1.
Învăţămîntul secundar profesional
Elevi în învăţămîntul secundar profesional. La începutul anului de studii 2009/2010, reţeaua învăţămîntului secundar profesional cuprindea 75 unităţi, dintre care 2 unităţi (şcoli de meserii) aparţin sectorului nestatal. Reţeaua unităţilor din învăţămîntul secundar profesional a fost formată din 23 şcoli de meserii (inclusiv 6 unităţi pe lîngă instituţiile penitenciare) şi 52 şcoli profesionale.
La începutul anului de studii 2009/2010, în învăţămîntul secundar profesional studiau 22,2 mii elevi, cu 2,1 mii (8,7%) mai puţin decît în anul de studii precedent. Majoritatea elevilor din învăţămîntul secundar profesional (88,6%) urmează studiile în şcolile profesionale, iar 11,4% în şcolile de meserii. Din totalul elevilor înscrişi în învăţămîntul secundar profesional, 87,7% studiază în instituţii cu sediul în mediul urban.
la începutul anilor de studii 2008/2009 - 2009/2010
| 2008/2009 | 2009/2010 | |||||
Total elevi | din care: | Total elevi | din care: | ||||
feminin | cu finanţare bugetară | feminin | cu finanţare bugetară | ||||
Total | 24270 | 8211 | 23200 | 22161 | 6996 | 21068 | |
Şcoli de meserii | 3270 | 1106 | 3072 | 2536 | 640 | 2380 | |
Şcoli profesionale | 21000 | 7105 | 20128 | 19625 | 6356 | 18688 | |
Urban | 20934 | 6979 | 19877 | 19425 | 6193 | 18357 | |
Şcoli de meserii | 1913 | 507 | 1728 | 1633 | 329 | 1502 | |
Şcoli profesionale | 19021 | 6472 | 18149 | 17792 | 5864 | 16855 | |
Rural | 3336 | 1232 | 3323 | 2736 | 803 | 2711 | |
Şcoli de meserii | 1357 | 599 | 1344 | 903 | 311 | 878 | |
Şcoli profesionale | 1979 | 633 | 1979 | 1833 | 492 | 1833 |
Spre învăţământul secundar profesional se orientează preponderent băieţii, la începutul anului de studii 2009/2010 constituind 68,4% din numărul total de elevi.
Învăţămîntul secundar profesional este organizat, în principal, de către instituţiile aflate în proprietatea de stat (99,4% din total elevi). Ponderea elevilor cu finanţare bugetară în totalul elevilor a fost de 95,1%, în scădere cu 0,5 puncte procentuale comparativ cu anul de studii 2008/2009.
Din numărul total al elevilor din învăţămîntul secundar profesional, 18,7 mii elevi au urmat studiile în limba de stat (84,5%), iar 3,5 mii elevi - în limba rusă (15,5%).
În ceea ce priveşte structura pe vîrste, ponderea majoritară o deţineau elevii în vărstă de 16 ani – 32,7%, urmaţi de cei în vîrstă de 17 ani – 27,5% şi 18 ani – 20,5%.
Numărul de elevi bursieri a constituit 20,2 mii persoane, reprezentînd 91,2% din totalul elevilor.
Înmatricularea. La începutul anului de studii 2009/2010, în instituţiile de învăţămînt secundar profesional au fost înmatriculate 13,4 mii persoane, prezentînd o micşorare cu 12,6% faţă de anul de studii precedent. Pe tipuri de instituţii, distribuţia elevilor înmatriculaţi s-a prezentat astfel: 18,4% – în şcoli de meserii şi 81,6% – în şcoli profesionale. Proporţia celor înmatriculaţi din localităţile rurale, în numărul total al elevilor înmatriculaţi a fost de 73,8%.
Majoritatea elevilor au fost înmatriculaţi în instituţiile de învăţămînt secundar profesional în baza studiilor gimnaziale (81,0%), 13,8% – în baza studiilor medii de cultură generală şi liceale, iar 5,2% – fără certificat de absolvire a gimnaziului (cu studii secundar generale nefinalizate).
Comparativ cu anul de studii 2008/2009, structura elevilor înmatriculaţi în funcţie de domeniile ocupaţionale s-a modificat. În special, s-a redus ponderea elevilor înmatriculaţi în domeniul servicii (cu 7,5 puncte procentuale) şi s-a majorat ponderea elevilor înmatriculaţi în domeliile construcţii (cu 4,4 puncte procentuale), agricultură (cu 3,6 puncte procentuale) şi industria de prelucrare a metalelor şi constructoare de maşini (cu 3,3 puncte procentuale).
Structura pe profesii/meserii reflectă ponderi semnificative pentru următoarele profesii/meserii: tencuitor (9,5% din total înmatriculaţi), lăcătuş la repararea automobilelor (7,8%), bucătar (6,0%), cusătoreasă (5,8%), electrogazosudor-montator (5,5%), operator la calculatoare (5,4%), tractorist-maşinist în producţia agricolă (5,1%), tîmplar (4,9%), cusătoreasă în industria confecţiilor (4,3%), pietrar-zidar (3,2%), electromontor la repararea şi întreţinerea utilajului electric, electrosudor la sudarea manuală, placator cu plăci (cîte 3,1%), etc.
Absolvenţi. Numărul absolvenţilor din învăţămîntul secundar profesional, în anul 2009, a constituit 12,8 mii persoane, prezentînd o uşoară descreştere faţă de anul precedent (cu 1,1%). Din numărul total de absolvenţi, 70,7% au urmat cursurile de instruire profesională, ceilalţi (29,3%) au urmat paralel şi studiile generale. Şcolile profesionale au fost absolvite de 10,0 mii persoane (78,0%), iar cele de meserii de 2,8 mii persoane (22,0%). Ponderea absolventelor în totalul persoanelor care au absolvit învăţămîntul secundar profesional a fost de 32,6%.
Dintre cei care au absolvit, 15,8% au obţinut calificarea de bucătar, 10,1% – lăcătuş la repararea automobilelor, 7,8% – tencuitor, 6,5% – electrogazosudor-montator, 5,0% – operator la calculatoare, cîte 4,1% – cusătoreasă şi tîmplar, tractorist-maşinist în producţia agricolă (3,3%), placator cu plăci (2,6%), pietrar-zidar (2,4%), etc.
Personalul didactic şi baza materială a instituţiilor. În începutul anului de studii 2009/2010, activitatea instructiv-educativă în sistemul de învăţămînt secundar profesional era asigurată de 2234 cadre didactice (în scădere cu 4,7% comparativ cu anul de studii precedent), din care 231 personal cu funcţii de conducere, 809 profesori, 1065 maiştri-instructori şi instructori, 127 pedagogi sociali şi 2 psihologi. În afară de aceasta, personalul didactic auxiliar în componenţa cărora intră laboranţii, tehnicienii şi bibliotecarii, număra 164 persoane. Ponderea femeilor din numărul total de personal era de 55,2%. Numărul de elevi ce revin la un cadru didactic a înregistrat o valoare de 9,9.
Învăţămîntul mediu de specialitate
Elevi în învăţămîntul mediu de specialitate. La începutul anului de studii 2009/2010 funcţionau 47 instituţii de învăţămînt mediu de specialitate (colegii), relevînd acelaşi număr ca şi în anul de studii precedent. Din numărul total de instituţii, 41 unităţi sînt instituţii de stat şi 6 unităţi – instituţii nestatale.
la începutul anilor de studii 2008/2009 - 2009/2010
| 2008/2009 | 2009/2010 | ||||
Total elevi | din care | Total elevi | din care | |||
feminin | pe bază de contract | feminin | pe bază de contract | |||
Total | 32683 | 18322 | 15409 | 32249 | 18148 | 14084 |
la zi | 32223 | 18131 | 14949 | 32249 | 18148 | 14084 |
cu frecvenţă redusă | 460 | 191 | 460 | ─ | ─ | ─ |
Instituţii de stat | 30085 | 16486 | 12811 | 29810 | 16367 | 11645 |
la zi | 29638 | 16305 | 12364 | 29810 | 16367 | 11645 |
cu frecvenţă redusă | 447 | 181 | 447 | ─ | ─ | ─ |
Instituţii nestatale | 2598 | 1836 | 2598 | 2439 | 1781 | 2439 |
la zi | 2585 | 1826 | 2585 | 2439 | 1781 | 2439 |
cu frecvenţă redusă | 13 | 10 | 13 | ─ | ─ | ─ |
În învăţămîntul mediu de specialitate studiau 32,2 mii elevi, prezentînd o micşorare cu 1,3% faţă de anul de studii 2008/2009. În anul de studii 2009/2010 cursurile s-au desfăşurat numai la forma de învăţămînt de zi.
În învăţământul mediu de specialitate populaţia feminină predomină numeric în rîndul elevilor, fiind de 18,1 mii sau 56,3% din total elevi.
Se înregistrează scăderi a numărului de elevi comparativ cu anul de studii 2008/2009 atît în instituţiile nestatale (cu 6,1%), cît şi în cele de stat (cu 0,9%). Totodată, se constată o creştere a elevilor care urmează studiile din contul bugetului (cu 5,2%).
Din numărul total al elevilor din învăţămîntul mediu de specialitate, 27,3 mii elevi au urmat studiile în limba de stat (84,8%), 4,5 mii elevi în limba rusă (14,1%) şi ceilalţi (1,1%) în alte limbi de predare (găgăuză-rusă, ucraineană).
Înmatricularea. La începutul anului de studii 2009/2010, în colegii au fost înmatriculate 9,5 mii persoane, prezentînd o scădere cu 11,7% faţă de anul de studii precedent. În funcţie de nivelul de studii al persoanelor înmatriculate se constată, că 79,4% din aceştia au fost înmatriculaţi în baza studiilor gimnaziile, 19,9% – în baza studiilor medii de cultură generală şi liceale, iar 0,7% – alte situaţii.
Majoritatea elevilor din învăţămîntul mediu de specialitate au fost înmatriculaţi în colegiile de stat (91,9%), în creştere cu 0,6 puncte procentuale comparativ cu anul de studii 2008/2009.
Structura pe grupe de specialităţi relevă ponderi mai semnificative pentru următoarele: economia (14,3% din total înmatriculaţi), medicina (9,1%), transporturi (8,2%), servicii (6,6%), pedagogia (6,5%), construcţii (5,7%), mecanica (5,2%), informatica şi sisteme informaţionale şi calculatoare (cîte 5,0%), electronica şi comunicaţii (4,4%), etc. În cadrul acestor domenii, ponderi semnificative a elevilor înmatriculaţi pe bază de contract s-au înregistrat în următoarele: servicii (78,1% din elevii înmatriculaţi în acest domeniu), informatică (68,7%) şi transporturi (67,2%).
Absolvenţi. Numărul de absolvenţi ai colegiilor în anul 2009 a constituit 7,1 mii persoane, prezentînd o majorare faţă de anul precedent cu 6,9%. Absolvenţii colegiilor de stat deţineau ponderea de 92,1%. Majoritatea elevilor au absolvit cursurile de zi (94,0%). Ponderea absolventelor în totalul persoanelor care au absolvit învăţămîntul mediu de specialitate a fost de 55,6%.
Din totalul absolvenţilor colegiilor, ponderi mai semnificative au înregistrat specialiştii cu diplome în următoarele domenii: economia (16,5%), medicina (15,8%), pedagogia (9,0%), transporturi (8,9%), informatica (5,3%), construcţii şi servicii (cîte 4,6%).
Personalul didactic şi baza materială a instituţiilor. În anul de studii 2009/2010, în învăţămîntul mediu de specialitate şi-au desfăşurat activitatea 2502 cadre didactice (în creştere cu 2,6% comparativ cu anul de studii precedent), din care 2066 profesori, 59 maiştri-instructori, 35 metodişti, 63 pedagogi sociali şi 5 psihilogi. În afară de aceasta, personalul didactic auxiliar, număra 431 persoane. Ponderea femeilor din total cadre didactice era de 71,1%, în creştere cu 3,5 puncte procentuale comparativ cu anul de studii 2008/2009.
>> [Anexă] <<
Notă: Datele sunt prezentate fără întreprinderile din partea stîngă a Nistrului şi mun. Bender.
1) După situaţia la începutul anului de studii, la data de 05 octombrie
2) Domeniile ocupaţionale sînt prezentate în conformitate cu prevederile Hotărîrii Guvernului RM nr. 673 din 6 iunie 2008.
- Raportează o greșeală. Selectați textul dorit și tastați CTRL+ENTER