Activitatea instituțiilor de educație timpurie în anul 20241

Biroul Național de Statistică informează că, în anul 2024, în cadrul instituțiilor de educației timpurie:
  • activau 1469 instituții, dintre care 350 unități funcționau în mediul urban și 1119 unități în mediul rural;
  • numărul de copii înscriși a fost de 127,2 mii de persoane, dintre care 126,1 mii de copii (sau 99,1%) erau în instituțiile cu proprietatea publică și 1,1 mii de copii (sau 0,9%) în instituțiile private;
  • la 100 de locuri în instituțiile de educație timpurie reveneau în medie 72 de copii înscriși;
  • numărul cadrelor de conducere și didactice a fost de 12,5 mii de persoane.

În anul 2024, educația timpurie a fost organizată în 1469 de instituții (în scădere cu 10 unități față de anul precedent), dintre care 769 de unități cu statut de creșă-grădiniță, 595 de grădinițe, 89 de școli-grădinițe, 14 centre comunitare și 2 creșe. Comparativ cu anul 2023, s-a micșorat numărul de creșe-grădinițe (cu 5 unități), grădinițe și centre comunitare (cu câte 2 unități), școli-grădinițe (cu 1 unitate) (Tabelul 1).

Tabelul 1. Instituții de educație timpurie, pe tipuri și medii de reședință

 

2024

2023

Total

inclusiv rural

Total

inclusiv rural

Total

1469

1119

1479

1129

 

creșe-grădinițe

769

479

774

483

 

grădinițe

595

552

597

555

 

creșe

2

-

2

-

 

școli-grădinițe

89

76

90

77

 

centre comunitare

14

12

16

14

 

Descarcă datele în format .xlsx

După destinație, educația timpurie s-a desfășurat în 1457 instituții cu destinație generală, 4 – sanatorială și 8 – specială. În același timp, au fost completate cu copii 6347 de grupe, din care: 6286 grupe cu destinație generală, 16 grupe – sanatoriale și 45 grupe – speciale (Tabelul 2 din Anexă).

Din totalul de 1469 de instituții de educație timpurie, 1453 instituții (98,9%) au aparținut sectorului public, dintre care: 334 unități au funcționat în mediul urban și 1119 unități ‒ în cel rural. Instituțiile de educație timpurie private au constituit 16 unități (1,1%) și toate activau în mediul urban (Figura 1).

Figura 1. Evoluția numărului instituțiilor de educație timpurie, pe medii de reședință
în perioada 2020-2024, unită

Descarcă datele în format .xlsx

Numărul copiilor înscriși în instituțiile de educație timpurie, în anul 2024 a fost de 127,2 mii de persoane, în scădere cu 2,4 mii de copii sau cu 1,9%, comparativ cu anul precedent. Micșorarea numărului de copii din instituțiile de educație timpurie este mai pronunțată în unitățile din mediul rural (cu 1,8 mii sau cu 2,9% față de anul 2023) (Tabelul 3 din Anexă).

Din totalul copiilor în instituțiile de educație timpurie, puțin peste jumătate au fost înscriși în instituțiile din mediul urban (51,7%). Sub aspect de gen, majoritatea (51,9 %) erau băieți (Figura 2).

Figura 2. Structura numărului de copii în instituțiile de educație timpurie,
după medii de reședință și sexe, în anul 2024

Descarcă datele în format .xlsx

Majoritatea copiilor erau înscriși în învățământ preșcolar - 87,3% din total (în anul 2023 – 88,1%). Cea mai mare pondere a acestora a fost înregistrată în mun. Chișinău – 89,9% și cea mai mică în regiunea Sud – 85,4%, restul copiilor fiind înscriși în educația antepreşcolară (Figura 3).

Figura 3. Ponderea copiilor înscriși în educație antepreşcolară (până la 3 ani)
și învățământ preșcolar (3 ani și peste), pe regiuni, în anul 2024

Descarcă datele în format .xlsx

Distribuția pe vârste a copiilor din instituțiile de educație timpurie denotă o preponderență a copiilor cu vârsta de 5 ani – 22,5%, 6 ani – 22,1%, 4 ani – 21,6% și 3 ani – 19,9%. Ponderea copiilor cu vârsta de până la 3 ani (înscriși în educațiea antepreşcolară) a fost de 12,7% (în creștere cu 0,8 puncte procentuale, comparativ cu anul 2023), a celor de 7 ani și peste a constituit 1,2% (în creștere cu 0,1 puncte procentuale, față de anul 2023).

În anul 2024, la 100 de locuri în instituțiile de educație timpurie din țară reveneau în medie 72 copii, față de 73 de copii în anul precedent. Pe medii de reședință se remarcă o valoare mai mare a numărului mediu de copii la 100 de locuri în instituțiile de educație timpurie din mediul urban ‒ 91 de copii, comparativ cu cel din mediul rural – 59 de copii, în scădere comparativ cu anul 2023 – 92 copii la 100 de locuri în mediul urban și, respectiv, 60 de copii în rural (Tabelul 4 din Anexă).

Distribuția pe municipii și raioane a numărului de copii la 100 de locuri în instituțiile de educație timpurie variază considerabil (Tabelul 7 din Anexă). Astfel, cei mai mulți copii la 100 de locuri au fost înregistrați în mun. Chișinău – 99 de persoane, mun. Bălți – 97 de persoane și Ialoveni – 89 de persoane, iar cei mai puțini copii la 100 de locuri au revenit instituțiilor din raionul Leova, unde valoarea acestui indicator a fost de 37 copii la 100 de locuri (Figura 4).

Figura 4. Numărul de copii la 100 de locuri în instituțiile de educație timpurie,
pe raioane și municipii, în anul 2024

Descarcă datele în format .xlsx

Pentru majoritatea copiilor din instituțiile de educație timpurie procesul educațional se desfășoară în limba română (85,1%), pentru 14,9% din copii ‒ în limba rusă (Tabelul 5 din Anexă).

În anul 2024, în instituțiile de educație timpurie cu destinație generală erau înscriși cca 0,3 mii de copii cu dizabilități și 1,7 mii de copii cu cerințe educaționale speciale.

Numărul personalului încadrat în instituțiile de educație timpurie, care a asigurat activitatea didactică și nondidactică, în anul 2024 a fost de 30,7 mii de persoane, dintre care 25,8 mii de femei și 4,9 mii de bărbați (Tabelul 8 din Anexă). Din total persoane încadrate în instituțiile de educație timpurie, 40,6% activau în mediul urban și 59,6% – în mediul rural. Din numărul total de personal încadrat, 12,5 mii de persoane (40,7%) constituie personalul de conducere și didactic, majoritatea fiind femei (97,7%). Din 12,5 mii personal de conducere și didactic, 9,7 mii de persoane (77,8%) activau în calitate de educatori. Din totalul personalului didactic, 49,7% si-au desfășurat activitatea în mediul urban și 50,3% – în mediul rural. Ponderea personalului didactic cu studii superioare a fost de 64,1%, înregistrând o creștere cu 1,6 puncte procentuale față de anul 2023. În mediul urban ‒ 75,4% din personalul didactic era cu studii superioare, iar în mediul rural – 53,0% (Figura 5).

Figura 5. Ponderea personalului didactic cu studii superioare în instituțiile de educație timpurie,
pe medii de reședință

Descarcă datele în format .xlsx

Din totalul de 12,5 mii de cadre didactice și de conducere din educația timpurie, ponderea personalului cu studii în domeniul pedagogiei a fost de 91,4%, în creștere cu 0,9 puncte procentuale față de anul 2023 (indicator ODD 4.c.1.a).

Structura pe grupe de vârste a personalului didactic din educația timpurie relevă că, ponderea cea mai mare revine persoanelor cu vârsta între 30-39 ani – 28,4%, urmată de cea a grupelor de vârstă de 50-59 ani – 23,5% și de 40-49 ani – 20,9%. Ponderea personalului didactic cu vârsta de 60 ani și peste a constituit 15,9 % (în creștere cu 0,7 puncte procentuale, comparativ cu anul 2023), a celor sub 30 ani – 11,3% (în cădere cu 0,9 puncte procentuale, comparativ cu anul 2023) (Figura 6).

Figura 6. Personalul didactic în instituțiile de educație timpurie, pe grupe de vârstă,
în anii 2023 -2024

Descarcă datele în format .xlsx

În anul 2024, în educația timpurie raportul mediu dintre numărul de copii și numărul de educatori a constituit 13,1 copii, față de 13,2 copii în anul 2023. În același timp, unui educator din mediul urban îi reveneau 14,1 copii, iar din mediul rural – 12,2 copii.

Baza materială a instituțiilor de educație timpurie. În anul 2024, instituțiile de educație timpurie dispuneau de 7,2 mii de computere, dintre care circa 5,2 mii (sau 72,2%) de computere au fost utilizate în scopuri educaționale, comparativ cu respectiv 6,8 mii și 4,9 mii (72,0%) computere în anul 2023. Din numărul total de computere, 89,3% au avut conexiune la Internet, în creștere față de anul 2023 cu 1,0 puncte procentuale.

Din 1469 instituții de educație timpurie, doar 20,3% dispuneau de sală sportivă (în anul 2023 – 19,5%) și 61,5% – de sală muzicală. Din numărul total de circa 6,3 de încăperi pentru grupe din instituțiile de educație timpurie, 4,7% au fost cu utilizare unică (în anul 2023 – 6,2%), cu utilizare dublă - 77,8% (4,9 mii) – și cu utilizare triplă - 17,5% (1,1 mii).

Anexe:

Note:

1 Datele sunt prezentate fără teritoriul din partea stângă a Nistrului și mun. Bender.

Informații relevante:

Referințe utile:

Obiectivul 4: Educație de calitateObiectivele de Dezvoltare Durabilă
stiinta

Distribuie
  • Raportează o greșeală. Selectați textul dorit și tastați CTRL+ENTER