Activitatea instituţiilor de învăţămînt secundar profesional şi mediu de specialitate în anul de studii 2012/13
Activitatea instituţiilor de învăţămînt secundar profesional şi mediu de specialitate în anul de studii 2012/13
Biroul Naţional de Statistică comunică datele privind activitatea instituţiilor de învăţămînt secundar profesional şi mediu de specialitate, în anul de studii 2012/131.
Învăţămîntul secundar profesional
Elevi în învăţămîntul secundar profesional. Ca urmare a optimizării reţelei instituţiilor de învăţămînt secundar profesional, în anul de studii 2012/13, numărul instituţiilor s-a redus cu 3 unităţi şi constituie 67 unităţi, inclusiv 2 instituţii private. Astfel, reţeaua instituţiilor de învăţămînt secundar profesional cuprinde 2 licee profesionale, 44 şcoli profesionale şi 21 şcoli de meserii (inclusiv 6 unităţi pe lîngă instituţiile penitenciare).
La începutul anului de studii 2012/13, în învăţămîntul secundar profesional au fost înscrişi 19,6 mii elevi, prezentînd o micşorare cu 3,6% faţă de anul de studii precedent. Din total elevi, 80,6% erau înscrişi în şcoli profesionale, 12,1% – în şcoli de meserii şi 7,3% – în licee profesionale. Evoluţia negativă s-a înregistrat la nivelul tuturor tipurilor de şcoli, însă mai vizibilă este în cazul liceelor profesionale (cu 358 persoane sau сu 19,9%).
Tabelul 1. Elevi în instituţiile de învăţămînt secundar profesional pe tipuri de instituţii şi medii de reşedinţă, la începutul anilor de studii 2011/12 – 2012/13
2011/12 | 2012/13 | |||||
Total elevi | din care: | Total elevi | din care: | |||
femei | cu finanţare bugetară | femei | cu finanţare bugetară | |||
Total | 20320 | 6355 | 19564 | 19581 | 6129 | 18955 |
Şcoli de meserii | 2392 | 640 | 2272 | 2360 | 697 | 2237 |
Şcoli profesionale | 16131 | 4933 | 15681 | 15782 | 4903 | 15545 |
Licee profesionale | 1797 | 782 | 1611 | 1439 | 529 | 1173 |
Urban | 18027 | 5605 | 17271 | 17456 | 5406 | 16830 |
Şcoli de meserii | 1431 | 292 | 1311 | 1391 | 331 | 1268 |
Şcoli profesionale | 14799 | 4531 | 14349 | 14626 | 4546 | 14389 |
Licee profesionale | 1797 | 782 | 1611 | 1439 | 529 | 1173 |
Rural | 2293 | 750 | 2293 | 2125 | 723 | 2125 |
Şcoli de meserii | 961 | 348 | 961 | 969 | 366 | 969 |
Şcoli profesionale | 1332 | 402 | 1332 | 1156 | 357 | 1156 |
Situaţia pe medii de reşedinţă evidenţiază diferenţe semnificative în favoarea mediului urban, majoritatea elevilor îşi fac studiile în instituţiile de învăţămînt secundar profesional amplasate în oraşe (89,1% din total elevi).
Învăţămîntul secundar profesional rămâne a fi nivelul cu cea mai ridicată pondere a băieţilor, înregistrînd ca şi în anul precedent valoarea de 68,7%. Totodată, cele mai multe fete se regăsesc în liceele profesionale (36,8%), care oferă posibilitatea de a continua studiile la instituţiile de învăţămînt superior.
Acest nivel de învăţămînt este organizat, în principal, de către instituţiile aflate în proprietatea statului (99,4% din total elevi). În mod constant, majoritatea elevilor îşi fac studiile cu finanţare bugetară, în ultimii ani peste 95 la sută.
Structura pe vîrste reflectă o pondere mai mare a elevilor în vîrstă de 16 ani (30,4%), după care urmează elevi în vîrstă de 17 ani (27,0%) şi de 18 ani (19,9%).
Înmatricularea. În anul de studii 2012/13, în instituţiile de învăţămînt secundar profesional au fost înmatriculate 11,9 mii persoane, prezentînd o reducere cu 8,7% faţă de anul de studii precedent. Cea mai mare parte a elevilor au fost înmatriculaţi în şcolile profesionale (74,9%), 19,3% – în şcolile de meserii şi 5,8% – în liceele profesionale. În învăţămîntul secundar profesional ponderea celor înmatriculaţi din localităţile rurale este de 77,3%.
Majoritatea elevilor au fost înmatriculaţi în baza studiilor gimnaziale – 9,8 mii (82,4% din total înmatriculaţi), din care 84 la sută sunt absolvenţii anului 2012. În cazul înmatriculării în baza studiilor medii de cultură generală şi liceale, numărul acestor elevi a fost de 1,4 mii persoane, cu o pondere de 55,6% pentru absolvenţii anului 2012.
Structura pe profesii/meserii a persoanelor înmatriculate în învăţămîntul secundar profesional, reflectă preferinţele pentru următoarele profesii/meserii: bucătar (11,8% din total înmatriculaţi faţă de 11,2% în 2011/12), lăcătuş la repararea automobilelor (11,0% faţă de 10,7%), tencuitor (9,0% faţă de 8,9%), cusătoreasă (7,7% faţă de 7,6%), electrogazosudor-montator (6,1% faţă de 5,6%), operator la calculatoare (5,3% faţă de 5,1%), tractorist (3,3% faţă de 2,1%), tîmplar (3,1% faţă de 4,5%), etc.
Figura 1. Distribuţia elevilor înmatriculaţi în instituţiile de învăţămînt secundar profesional pe domenii ocupaţionale, în anii de studii 2011/12 – 2012/132
Comparativ cu anul de studii 2011/12 diferenţele privind distribuţia elevilor înmatriculaţi în instituţiile de învăţămînt secundar profesional pe domenii ocupaţionale s-au accentuat în defavoarea domeniului construcţii (-3,0 p.p.). Totodată, este în creştere ponderea elevilor care au optat pentru profesiile din domeniul transporturi (+0,8 p.p.).
Absolvenţi. În condiţiile diminuării numărului de elevi constatăm şi reducerea absolvenţilor cu 13,1% faţă de anul precedent. Din numărul total de absolvenţi (10,4 mii persoane), 72,9% au urmat doar cursurile de instruire profesională, iar ceilalţi (27,1%) au urmat paralel şi studiile generale.
Din total absolvenţi, 10,0% au obţinut calificarea de bucătar (10,9% în 2011/12), 9,2% – lăcătuş la repararea automobilelor (11,7%), 8,9% – tencuitor (8,2%), 8,9% – cusătoreasă (8,0%), 4,5% – operator la calculatoare (6,4%), 5,5% – electrogazosudor-montator (6,1%), 5,3% – tîmplar (4,3 %), etc.
Personal didactic. În anul de studii 2012/13, activitatea instituţiilor de învăţămînt secundar profesional a fost asigurată de 2171 cadre didactice (personal de bază) sau cu 1,3% mai puţin comparativ cu anul de studii precedent. Din total cadre didactice, 214 au funcţii de conducere, 788 sunt profesori, 1029 maiştri-instructori şi instructori, 129 pedagogi sociali, 7 metodişti şi 4 psihologi. În afară de aceasta, personalul didactic auxiliar, din care fac parte laboranţii, tehnicienii şi bibliotecarii, număra 137 persoane. Ponderea femeilor din numărul total de personal didactic este de 54,7%, faţă de 53,8% în anul de studii 2011/12.
Învăţămîntul mediu de specialitate
Elevi în învăţămîntul mediu de specialitate. În anul de studii 2012/13 învăţămîntul mediu de specialitate este organizat în 47 colegii, inclusiv 41 colegii de stat (cu 1 unitate mai puţin comparativ cu anul de studii 2011/12)3 şi 6 colegii cu proprietate nestatală.
La începutul anului de studii 2012/13, numărul total de elevi în colegii a constituit 30,7 mii persoane, prezentînd o micşorare cu 2,3 % faţă de anul de studii precedent. Ponderea fetelor în învăţământul mediu de specialitate este de 55,0%, fiind în scădere cu 0,3 p. p. comparativ cu anul de studii 2011/12.
Tabelul 2. Elevi în instituţiile de învăţămînt mediu de specialitate pe forme de proprietate, la începutul anilor de studii 2011/12 – 2012/13
2011/12 | 2012/13 | |||||
Total elevi | din care: | Total elevi | din care: | |||
femei | pe bază de contract | femei | pe bază de contract | |||
Total | 31442 | 17383 | 12445 | 30725 | 16906 | 12164 |
Instituţii de stat | 29258 | 15818 | 10261 | 28766 | 15494 | 10205 |
Instituţii nestatale | 2184 | 1565 | 2184 | 1959 | 1412 | 1959 |
Din numărul total al elevilor înscrişi în învăţămîntul mediu de specialitate, 28,8 mii studiază în instituţii de stat (93,6% din total), în scădere faţă de anul de studii 2011/12 cît la nivel general (cu 1,7%), atît şi în cazul elevilor cu finanţare bugetară (cu 2,3%). Numărul elevilor care urmează studiile în bază de contract în instituţiile de stat este practic la nivelul anului de studii precedent. În instituţiile nestatale numărul elevilor s-a redus cu 0,2 mii sau cu 10 la sută faţă de anul de studii 2011/12.
Înmatricularea. În anul de studii 2012/13, în colegii au fost înmatriculate 8,8 mii persoane sau cu 2,5% mai puţin faţă de anul de studii precedent. În funcţie de nivelul de studii al persoanelor înmatriculate se constată: 87,1% au fost înmatriculaţi în baza studiilor gimnaziile, 10,2% – liceale, 1,7% – medii de cultură generală, iar 0,9% – secundar profesionale. Comparativ cu anul de studii precedent, se atestă o scădere accentuată a ponderii elevilor înmatriculaţi în baza studiilor medii de cultură generală (cu 6,0 p.p.) şi o majorare a ponderii elevilor înmatriculaţi în baza studiilor gimnaziile şi liceale (respectiv cu 3,1 p.p. şi 2,2 p.p.). Din total persoane înmatriculate în baza studiilor gimnaziile, 97,2% sunt absolvenţii anului 2012, iar în cazul celor cu studii liceale şi medii de cultură generală ponderea acestor absolvenţi este de 88,0% şi 41,5%.
Numărul elevilor înmatriculaţi în colegiile de stat a constituit 8,2 mii sau 93,4% din numărul total de înmatriculaţi, fiind în scădere cu 2,1% faţă de anul de studii 2011/12. Această evoluţie negativă s-a înregistrat la nivelul ambelor forme de finanţare, însă este mai vizibilă în cazul înmatriculării în bază de contract (respectiv cu 3,2% şi 1,4%).
Cele mai solicitate specialităţi sunt din următoarele grupe: medicină (12,7% din total înmatriculaţi faţă de 12,4% în 2011/12), economie (11,9% faţă de 12,6%), transporturi (9,4% faţă de 9,0%), pedagogie (7,3% faţă de 7,0%), servicii (6,5% faţă de 6,7%), construcţii (5,3% faţă de 4,8%), mecanică (5,2% ca şi în anul de studii precedent), informatică (5,0% faţă de 5,6%), etc. Totodată, au fost înregistrate ponderi mai mari în cazul elevilor înmatriculaţi în bază de contract la următoarele grupe de specialităţi: economie (17,1% din total înmatriculaţi în bază de contract), transporturi (14,9%), servicii (12,2%), medicină (10,1%), informatică (6,4%), pedagogie (6,1%).
Absolvenţi.În anul 2012, numărul absolvenţilor colegiilor a înregistrat cifra de 7,4 mii persoane, din care 6,9 mii sunt absolvenţii colegiilor de stat şi 0,5 mii – colegiilor nestatale. Comparativ cu anul 2011 numărul absolvenţilor a fost în creştere atît în colegiile de stat (cu 2,3%), cît şi în cele nestatale (cu 18,6%). Din total absolvenţi, 17,8% au urmat cursurile de specialitate (faţă de 21,4% în anul 2011), iar 82,2% inclusiv şi studii generale.
Cele mai mari ponderi au fost înregistrate pentru absolvenţii specialităţilor din următoarele grupe: medicină (14,5% faţă de 17,1% în 2011), economie (14,0% faţă de 12,0%), transporturi (9,3% faţă de 9,9%), pedagogie (8,2% faţă de 8,8%), servicii (7,1% faţă de 6,9%), informatică (5,7% faţă de 5,4%), construcţii (4,9% faţă de 5,1%), etc.
Personalul didactic. În anul de studii 2012/13, activitatea colegiilor este asigurată de 2551 cadre didactice (personal de bază), înregistrînd o creştere uşoară de 0,3% comparativ cu anul de studii precedent. Din total personal didactic, 2120 sunt profesori, 73 maiştri-instructori, 30 metodişti, 57 pedagogi sociali şi 4 psihologi. În afară de aceasta, personalul didactic auxiliar constituie 415 persoane. Ponderea femeilor din numărul total de personal este de 69,6%.
Note:
1 situaţia la începutul anului de studii, la data de 01 octombrie;
2 Domeniile ocupaţionale sînt prezentate în conformitate cu prevederile Hotărîrii Guvernului RM nr. 673 din 6 iunie 2008;
3 Colegiul Academiei Ştefan cel Mare.
Persoană de contact:
Ala Negruţa
şef al direcţiei statistica serviciilor sociale şi condiţiilor de trai
tel. 0 22 40 30 78
- Raportează o greșeală. Selectați textul dorit și tastați CTRL+ENTER