Activitatea instituțiilor de învățământ superior în anul de studii 2020/21
Activitatea instituțiilor de învățământ superior în anul de studii 2020/211,2
Biroul Național de Statistică comunică datele privind activitatea instituțiilor de învățământ superior (pentru nivelurile învățământului superior de licență și master) în anul de studii 2020/21.
În anul de studii 2020/21, rețeaua instituțiilor de învățământ superior este formată din 24 unități, inclusiv 16 instituții de stat (cu 2 unități mai puține față de 2019/203) și 8 instituții private (cu 1 unitate mai puțin față de 2019/204) (Tabelul 1 din Anexă). Majoritatea instituțiilor de învățământ superior își au sediul în municipiul Chișinău – 20 unități, câte 1 unitate – în municipiile Bălți, Cahul, Comrat și orașul Taraclia.
La începutul anului de studii 2020/21, numărul de studenți la studii superioare de licență (ciclul I) și master (ciclul II) era de 59,0 mii persoane (fără studenți străini), în creștere cu 2,2 mii față de 2019/20 (Tabelul 1). Numărul de studenți la forma de învățământ cu frecvență a constituit 36,9 mii (cu 0,8 mii sau 2,1% mai mult față de anul de studii 2019/20), cu o pondere de 62,5% din totalul studenților la studii superioare. În instituțiile de stat aceștia au deținut 64,9%, în timp ce în instituțiile private s-au înregistrat proporții egale pentru ambele forme de învățământ – cu și fără frecvență.
În instituțiile de învățământ superior de stat numărul de studenți a constituit 49,5 mii persoane, reprezentând 83,9% din totalul studenților. Comparativ cu anul de studii 2019/20, numărul de studenți în instituțiile de stat a crescut cu 1,8 mii persoane sau 3,8%. Efectivul de studenți a înregistrat creșteri diferite în funcție de forma de finanțare și forma de învățământ. Astfel, numărul studenților cu studii în bază de contract la forma cu frecvență redusă s-a majorat cu 6,1% (sau cu 0,9 mii persoane) și numărul studenților cu finanțare bugetară la forma cu frecvență - cu 4,5% (sau cu 0,9 mii persoane). În același timp, în cadrul instituțiilor de stat ponderea studenților în bază de contract se menține superioară ponderii studenților cu finanțare bugetară – 56,1% și, respectiv, 43,9%.
În instituțiile de învățământ superior private numărul de studenți a constituit 9,5 mii persoane, reprezentând 16,1% din totalul studenților. În instituțiile private, creșterea numărului de studenți cu 0,4 mii persoane s-a constatat în cazul celor cu frecvență redusă (sau cu 9,6%).
Majoritatea studenților au vârste cuprinse între 19-23 ani (63,7%), în descreștere cu 1,8 puncte procentuale față de anul de studii 2019/20. Totodată, învățământul superior atrage și categoriile de vârstă non-tradiționale la acest nivel, studenții cu vârsta de 30 ani și peste reprezintă 15,1% (în creștere cu 1,7 p. p.).
Tabelul 1. Studenți în învățământul superior pe forme de învățământ, 2019/20-2020/21, persoane
| 2019/20 | 2020/21 | ||||
Total studenți | din care: | Total studenți | din care: | |||
femei | în bază de contract | femei | în bază de contract | |||
Total | 56 840 | 33 268 | 36 086 | 59 033 | 34 443 | 37 298 |
cu frecvență | 36 163 | 21 363 | 16 683 | 36 915 | 21 761 | 16 557 |
cu frecvență redusă | 20 677 | 11 905 | 19 403 | 22 118 | 12 682 | 20 741 |
Instituții de stat | 47 745 | 27 754 | 26 991 | 49 549 | 28 709 | 27 814 |
cu frecvență | 31 395 | 18 340 | 11 915 | 32 173 | 18 734 | 11 815 |
cu frecvență redusă | 16 350 | 9 414 | 15 076 | 17 376 | 9 975 | 15 999 |
Instituții private | 9 095 | 5 514 | 9 095 | 9 484 | 5 734 | 9 484 |
cu frecvență | 4 768 | 3 023 | 4 768 | 4 742 | 3 027 | 4 742 |
cu frecvență redusă | 4 327 | 2 491 | 4 327 | 4 742 | 2 707 | 4 742 |
|
|
|
|
|
|
|
Pe programe de studii distribuția este următoarea: 73,3% dintre studenți erau înscriși la studii superioare de licență (ciclul I), 19,5% ‒ la studii superioare de master (ciclul II) și 7,2% ‒ la studii superioare integrate (Tabelul 2).
Tabelul 2. Studenți în învățământul superior pe programe de studii, 2019/20-2020/21, persoane
| 2019/20 | 2020/21 | |||||||
Total studenți | din care în instituții | Total studenți | din care în instituții |
| |||||
private | de stat | private | de stat |
| |||||
total | în bază de contract | total | în bază de contract |
| |||||
Total | 56 840 | 9 095 | 47 745 | 26 991 | 59 033 | 9 484 | 49 549 | 27 814 |
|
Studii superioare de licență (ciclul I) | 41 771 | 7 551 | 34 220 | 21 687 | 43 257 | 7 910 | 35 347 | 22 368 |
|
Studii superioare de master (ciclul II) | 10 968 | 1 544 | 9 424 | 3 888 | 11 504 | 1 574 | 9 930 | 3 991 |
|
Studii superioare integrate5 | 4 101 | – | 4 101 | 1 416 | 4 272 | – | 4 272 | 1 455 |
|
Înmatricularea. În anul de studii 2020/21, în învățământul superior au fost înmatriculate 15,55 mii persoane la ciclul I6 (cu 2,0 mii mai mult față de 2019/20) și 6,0 mii persoane la ciclul II (în ușoară creștere, cu 0,1 mii față de 2019/20) (Tabelul 2 din Anexă).
În instituțiile de învățământ superior de stat, la ciclul I au fost înmatriculați 13,0 mii studenți, 64,3% dintre aceștia fiind cu finanțare în bază de contract. Totodată, la ciclul II se observă o situație inversă, din 5,2 mii studenți înmatriculați, 60 la sută ̶ cu finanțare bugetară.
Numărul de studenți înmatriculați în instituțiile private a constituit 2,6 mii persoane la ciclul I și 0,8 mii la ciclul II.
Creșterea numărului de studenți înmatriculați este înregistrată atât în instituțiile de învățământ de stat, cât și în cele private, în special la ciclul I: cu 1,4 mii a crescut numărul studenților înmatriculați în bază de contract în instituțiile de stat (sau cu 20,9%) și cu 0,5 mii ̶ în instituțiile private (sau cu 22,1%).
La nivelul ciclului I, domeniul business, administrare și drept rămâne a fi cel mai atractiv (41,3% din total înmatriculați la acest nivel), în creștere cu 3,3 puncte procentuale față de 2019/20 (Figura 1).
În anul de studii 2020/21, atât la ciclul I au fost înmatriculați studenți la ciclul II la domeniul sănătate, fapt ce a modificat structura pe domenii, deși s-a menținut cel mai solicitat domeniul business, administrare și drept (42,3%), urmat de educație (19,7%) (Figura 2).
Din numărul total al persoanelor înmatriculate la ciclul I (inclusiv anul compensator), majoritatea sunt în baza studiilor liceale (71,0%), 24,5% – studiilor profesional tehnice postsecundare, 3,1% – medii de cultură generală și 1,4% deja au studii superioare.
Absolvenți. În anul 2020, 9,4 mii persoane au absolvit ciclul I și 5,2 mii – ciclul II (inclusiv studii superioare integrate) (Tabelul 3 din Anexă). Comparativ cu anul 2019, s-a înregistrat scăderea numărului de absolvenți atât la ciclul I (cu 12,3%), cât și la ciclul II (cu 5,3%). Ponderea absolventelor a fost superioară atât la ciclul II (64,3% din totalul la acest nivel), cât și la ciclul I (59,3%).
Personal de conducere, ştiinţifico-didactic și didactic. În instituțiile de învățământ superior și-au desfășurat activitatea 4,1 mii persoane (personal de bază), cu 4,7% mai puțin comparativ cu anul de studii 2019/20. Din total personal, 2,4 mii persoane dețin titlu științific (sau 58,5%), dintre care 87,0% de doctor în științe și 13,0% de doctor habilitat. Ponderea femeilor din numărul total de personal este de 54,4%, fiind mai mare în cazul personalului didactic (60,2%), funcției de lector universitar (59,1%) și de conferențiar universitar (54,9%).
Studenţi din alte ţări: În baza informațiilor colectate privind studenţii din alte ţări, la începutul anului de studii 2020/21, numărul studenților străini a constituit 4,6 mii persoane, similar cu anul de studii precedent. Ponderile cele mai mari se remarcă pentru studenții străini din România (46,2%, fiind în creștere cu 6,1 puncte procentuale față de anul de studii 2019/20), Israel (28,6%, în descreștere cu 7 p.p.) şi India (13,2%, în creștere cu 1,1 p.p.).
- Anexă (3 tabele .xls)
Note:
2 Datele sunt prezentate fără teritoriul din partea stângă a Nistrului și mun. Bender.
3 Reorganizare prin fuziune (Hotărârea Guvernului nr.595 din 31.07.2020).
4 Şi-a sistat activitatea Academia de Transporturi, Informatică și Comunicații.
5 Ciclul I și ciclul II de studii superioare în următoarele domenii, reglementate prin norme de drept internațional: medicină și farmacie; medicină veterinară; arhitectură.
6 Inclusiv la studii superioare integrate.
Informații relevante:
- Metadate de referinţă / Statistica educaţiei
- Concepte şi definiţii / Învăţămînt şi ştiinţă
- Calendarul de diseminare electronică a informațiilor statistice în anul 2020
- Raportează o greșeală. Selectați textul dorit și tastați CTRL+ENTER