Activitatea turistică a agenţiilor de turism şi turoperatorilordin Republica Moldova în ianuarie-iunie 2015

Activitatea turistică a agenţiilor de turism şi turoperatorilor
din Republica Moldova în ianuarie-iunie 2015*

Biroul Naţional de Statistică informează, că în ianuarie-iunie 2015 agenţiile de turism şi turoperatorii au acordat servicii turistice la 95,4 mii de turişti şi excursionişti, cu 1,3% mai mult decît în perioada corespunzătoare din anul 2014.

În ianuarie-iunie 2015, comparativ cu aceeaşi perioadă din anul 2014 s-a majorat numărul de turişti şi excursionişti participanţi la turismul receptor (+27,8%) şi emiţător (+5,7%), pe cînd la turismul intern numărul acestora s-a redus cu 20,5%.

Numărul de turişti şi excursionişti, participanţi la turismul organizat de agenţiile de turism şi turoperatori, după scopul vizitelor, se prezintă astfel:

Ianuarie-iunie 2015

Ianuarie-iunie 2015  în % faţă de ianuarie-iunie 2014

turişti şi excursionişti

turişti-zile

turişti şi excursionişti

turişti-zile

TOTAL

95416

656277

101,3

103,5

Turism receptor(primirea cetăţenilor străini în ţară)- total

6741

20490

127,8

137,8

din care, în scopuri de:

odihnă, recreere şi agrement

3834

10417

133,6

de 2,3 ori

afaceri şi profesionale

2328

6315

139,1

118,9

tratament

172

2327

54,1

55,2

alte scopuri

407

1431

98,8

163,4

Turism emiţător(deplasarea rezidenţilor Republicii Moldova în străinătate)  - total

72545

512820

105,7

104,0

din care, în scopuri de:

odihnă, recreere şi agrement

71750

506868

106,2

104,4

afaceri şi profesionale

353

1698

74,2

72,6

tratament

390

3948

70,4

78,1

alte scopuri

52

306

66,7

133,6

Turism intern(deplasarea rezidenţilor Republicii Moldova în interiorul ţării, în scop turistic)

16130

122967

79,5

97,4

Din cei 6,7 mii de turişti şi excursionişti străini, care au vizitat Republica Moldova în ianuarie-iunie 2015 şi au beneficiat de serviciile agenţiilor de turism şi turoperatorilor 56,9% au sosit în scopuri de odihnă, recreere şi agrement, 34,5% - de afaceri şi profesionale şi 2,6% - de tratament. Ponderi mai însemnate în numărul total de turişti şi excursionişti străini sosiţi în Republica Moldova le-au revenit cetăţenilor din România (15,7%), Ucraina (13,9%), Federaţia Rusă (10,3%), Turcia (8,6%), Statele Unite ale Americii (4,7%), Suedia (4,5%), Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord (4,0%), Italia (3,6%), Germania (3,4%), Olanda, Polonia şi Israel (cîte 2,3%), Franţa (2,1%), Bulgaria (1,6%), Japonia, Norvegia şi Lituania (cîte 1,5%), Austria (1,1%).

Prin intermediul agenţiilor de turism şituroperatorilor în ianuarie-iunie 2015 au plecat în străinătate 72,5 mii de turişti şi excursionişti, cu 5,7% mai mult comparativ cu perioada similară din anul 2014. Majoritatea cetăţenilor moldoveni au plecat în străinătate în scopuri de odihnă, recreere şi agrement (98,9%). Cetăţenii Republicii Moldova au preferat să călătorească, în principal, în Turcia (34,8% din total plecaţi în străinătate), Bulgaria (25,6%), România (15,0%), Grecia (10,9%), Egipt (2,7%), Italia (1,5%), Emiratele Arabe Unite (1,1%), Austria şi Ucraina (cîte 1,0%).

Numărul de turişti şi excursionişti participanţi la turismul intern în ianuarie-iunie 2015 a totalizat 16,1 mii de turişti, în scădere cu 20,5% comparativ cu aceeaşi perioadă din anul 2014. Deplasarea rezidenţilor moldoveni în interiorul ţării, în scop turistic, a fost organizată în special de agenţiile de turism şi turoperatorii din municipiul Chişinău (42,7%) şi regiunile de dezvoltare: Centru (29,2%) şi Sud (25,2%).

Persoană de contact:
Mariana Eni 
şef al direcției statistica comerțului exterior și serviciilor cu piață
tel. 0 22 40 30 66

PRECIZĂRI  METODOLOGICE

1. Sursa datelor statistice privindactivitatea turistică a agenţiilor de turism şi turoperatorilor sunt rapoartele statistice trimestriale prezentate de către agenţii economici (agenţiile de turism şi turoperatorii), titulari de licenţe de turism. Informaţiile se prezintă fără datele întreprinderilor şi organizaţiilor din partea stîngă a Nistrului şi municipiul Bender.

 2.  Definiţii
Agenţiile de turism sunt agenţii economici, titulari de licenţă pentru activitatea turistică, specializate în achiziţionarea de pachete turistice de la turoperatori şi în comercializarea acestor pachete direct consumatorilor, precum şi în comercializarea serviciilor proprii.

Turoperatoarii suntagenţii economici, titulari de licenţă pentru activitatea turistică, specializaţi în formarea de pachete turistice şi în comercializarea acestora prin intermediul agenţiilor de turism sau direct consumatorilor.

Turismul cuprinde activităţile desfăşurate de persoane în cursul călătoriilor şi şederilor lor în afara mediului lor obişnuit (reşedinţei obişnuite), pentru o perioadă consecutivă care să nu depăşească un an, în scopuri de odihnă, pentru afaceri, vizitarea prietenilor şi rudelor, tratament medical, religie, pelerinaj.

Turism organizat – formă de turism caracterizată prin înţelegeri prealabile în ce priveşte prestaţia, inclusiv serviciile legate de deplasarea şi sejurul turistului, prin intermediul contractelor sau altor tipuri de aranjamente. 

Formele de turism:

  • turismul intern: deplasarea rezidenţilor Republicii Moldova în interiorul ţării, în scop turistic; 
  • turismul receptor: primirea cetăţenilor străini în ţară;
  • turismul emiţător: deplasarea rezidenţilor Republicii Moldova în străinătate.

Cele trei forme de bază ale turismului enunţate anterior pot fi asociate, obţinîndu-se următoarele categorii de turism:

  • turismul interior care regrupează turismul intern şi turismul receptor;
  • turismul naţional care regrupează turismul intern şi turismul emiţător;
  • turismul internaţional care regrupează turismul receptor şi turismul emiţător.

Turiştii/excursioniştii participanţi la turismul organizat sunt persoanele care beneficiază de serviciile oferite şi vîndute de titularii de licenţă care organizează activitatea turistică.

Turiştii reprezintă persoanele care petrec cel puţin o noapte într-o structură turistică de găzduire colectivă sau privată. 

Excursioniştii (vizitatorii de o zi) reprezintă persoanele ce nu petrec cel puţin o noapte într-o  structură turistică de găzduire colectivă sau privată.

Pachet turistic (pachet de vacanţă, pachet de călătorie)este combinaţie prestabilită a cel puţin două servicii turistice, vîndute sau oferite spre vînzare ca un singur produs, la un preţ în care costul fiecărui component nu este identificat separat, aceste prestaţii depăşind 24 de ore.

Sejurul turistic reprezintă intervalul de timp în care un turist consumă pachetul de servicii turistice în aceeaşi destinaţie turistică.

Durata medie a sejurului - raportul numărului de turişti–zile la numărul de turişti participanţi la acţiunile turistice organizate de titularii de licenţe de turism. 


Distribuie
  • Raportează o greșeală. Selectați textul dorit și tastați CTRL+ENTER