Evoluţia preţurilor de consum în Republica Moldova în luna martie 2016
Evoluţia preţurilor de consumîn Republica Moldova în luna martie 20161
Biroul Naţional de Statistică informează, că indicele preţurilor de consum (IPC) în martie 2016 faţă de februarie 2016 a constituit 100,0%, iar faţă de martie 2015 – 109,4% (informativ: în martie 2015 faţă de februarie 2015 IPC a marcat 100,9% şi faţă de martie 2014 – 107,1%)2.
În martie a.c. preţurile medii de consum au rămas la nivelul preţurilor din luna februarie 2016, fiind influenţate de descreşterea preţurilor la produsele alimentare cu 0,3 la sută, de creşterea preţurilor la mărfurile nealimentare şi la tarifele pentru prestarea serviciilor populaţiei cu 0,1 şi respectiv 0,3 la sută (Tabelul 1).
În luna martie 2016 au scăzut preţurile la unele produse alimentare: ouă de găină – cu 14,4%, vinete – cu 9,2%, ceapă uscată – cu 5,0%, tomate proaspete – cu 4,7%, dovlecei şi bostan – cu 2,7%, cartofi – cu 2,1%, lapte şi produse lactate – cu 1,0% (în special: smîntînă şi frişcă – cu 1,8%, brînză din lapte de vacă – cu 1,7%, lapte integral – cu 0,7%), carne, preparate şi conserve din carne – cu 0,8% (în special: carne de porc – cu 2,2%, carne de bovine şi subproduse – cu cîte 1,4%, carne de găină – cu 0,9%).
Totodată, în perioada de raport au crescut preţurile la: pomuşoare de livadă (căpşune) – cu 11,2%, ardei graşi – cu 8,7%, fructe exotice – cu 6,6%, usturoi – cu 6,4%, fructe de livadă sămînţoase – cu 4,8%, varză proaspătă – cu 2,8%, castraveţi – cu 2,4%, citrice – cu 2,1%, ciuperci proaspete – cu 1,7%, zahăr tos – cu 1,5%.
Dacă ne referim la mărfurile nealimentare, în perioada de analiză au crescut preţurile la: trenciuri pentru femei – cu 4,3%, aparate de aer condiţionat şi aspiratoare – cu cîte 2,3%, televizoare, pantofi pentru dame – cu cîte 1,7%, rochii pentru dame – cu 1,3%, ghete pentru cros bărbaţi şi femei – cu 1,1% şi respectiv 0,9%, încălţăminte pentru copii – cu 0,4%, haine pentru nou născuţi, tricotaj, plite electrice, mărfuri chimice de uz casnic, detergenţi, obiecte de sanitărie şi igienă – de la 0,3% pînă la 0,9%.
Concomitent, în perioada de raport au scăzut preţurile la: carburanţi pentru automobile – cu 1,5%, telefoane mobile – cu 1,4%, gaz lichefiat ambalat în butelii – cu 0,9%, aragazuri – cu 0,8%, maşini de spălat – cu 0,3%, scurte şi pantaloni pentru femei, scurte pentru copii, cizme de iarnă pentru bărbaţi – de la 0,1% pînă la 0,4%.
La serviciile prestate populaţiei în luna martie a fost înregistrată majorarea tarifelor medii lunare la: plata pentru chirie în cămine studenţeşti – cu 7,3%, plata pentru întreţinerea copiilor la creşe şi grădiniţe – cu 2,5%, serviciile de turism peste hotarele ţării – cu 1,7%, plata pentru televiziunea prin cablu – cu 1,1%, serviciile comunicării la distanţă – cu 1,0%, alimentaţia publică – cu 0,8%, serviciile transportului aerian – cu 0,6%. În luna de raport s-a redus plata pentru închirierea apartamentelor – cu 1,5%, serviciile hoteliere – cu 1,1%, serviciile transportului feroviar internaţional de pasageri – cu 0,9%.
Tabelul 1. Rata inflaţiei în martie 2016
Mărfuri şi servicii | Coeficientul de ponderare (în decimile) | Martie 2016 în % faţă de: | Informativ: Martie 2015 în % faţă de: | ||||
Februarie 2016 | Decembrie 2015 | Martie 2015 | Februarie 2015 | Decembrie 2014 | Martie 2014 | ||
TOTAL | 10000 | 0,0 | 0,1 | 9,4 | 0,9 | 3,9 | 7,1 |
Produse alimentare Mărfuri alimentare | 4118,69 | -0,3 | 0,5 | 10,1 | 1,3 | 4,3 | 7,0 |
Pîine | 300 | 0,0 | 1,0 | 8,5 | 0,6 | 1,8 | 3,3 |
Legume | 364 | 0,1 | 6,8 | 29,2 | 4,4 | 23,2 | 20,9 |
Fructe | 238 | 4,3 | 12,2 | 20,9 | 6,8 | 24,3 | 36,7 |
Carne, preparate şi conserve din carne | 942 | -0,8 | -2,4 | 0,9 | -0,7 | -1,4 | 0,8 |
Lapte şi produse lactate | 587 | -1,0 | 0,2 | 5,0 | 0,6 | 2,0 | 4,0 |
Zahăr | 85 | 1,5 | 1,2 | 12,6 | 5,3 | 7,2 | 1,4 |
Ouă | 78 | -14,4 | -36,1 | 4,7 | -20,9 | -34,6 | -5,6 |
Ulei vegetal | 79 | -0,4 | -0,2 | 16,2 | 2,3 | 4,4 | 1,5 |
Mărfuri nealimentare | 3460,77 | 0,1 | -0,2 | 7,9 | 0,9 | 5,6 | 10,7 |
Îmbrăcăminte | 476 | 0,3 | 1,4 | 11,1 | 1,7 | 3,7 | 8,5 |
Încălţăminte | 214 | 0,5 | 0,9 | 9,5 | 1,3 | 3,3 | 9,4 |
Medicamente | 415 | 0,4 | 1,2 | 11,5 | 2,7 | 8,9 | 12,9 |
Combustibili | 673 | -0,9 | -6,2 | -3,8 | 0,6 | 0,7 | 5,3 |
Materiale de construcţie | 161 | 0,4 | 0,6 | 5,0 | 1,3 | 6,1 | 10,2 |
Servicii | 2420,54 | 0,3 | -0,1 | 10,1 | 0,2 | 1,0 | 2,1 |
Servicii comunal-locative | 997 | -0,1 | -2,4 | 14,3 | 0,0 | 0,3 | 0,7 |
Apă potabilă şi canalizare | 91 | 0,0 | 0,0 | 13,5 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Energie electrică | 396 | 0,0 | 0,0 | 34,5 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Gaze naturale prin reţea | 238 | 0,0 | -10,1 | -1,4 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Încălzire centralizată | 146 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Transportul de pasageri | 246 | 0,0 | 0,3 | 2,5 | 0,0 | 0,3 | 0,8 |
Alimentaţia publică | 201 | 0,8 | 2,6 | 12,3 | 0,5 | 2,0 | 6,1 |
Indicii Preţurilor de Consum (12 grupe principale)
Grupa | Denumirea grupei | Martie 2016 în % faţă de | ||
Februarie 2016 | Decembrie 2015 | Martie 2015 | ||
| Total IPC | 100,0 | 100,1 | 109,4 |
01 | Produse alimentare si băuturi nealcoolice | 99,7 | 100,4 | 110,3 |
02 | Băuturi alcoolice şi tutun | 100,4 | 102,1 | 113,8 |
03 | Îmbrăcăminte şi încălţăminte | 100,4 | 101,3 | 110,6 |
04 | Întreţinerea locuinţei | 100,0 | 98,5 | 110,9 |
05 | Înzestrarea apartamentului | 100,5 | 101,5 | 109,2 |
06 | Ocrotirea sănătăţii | 100,3 | 101,3 | 109,8 |
07 | Transportul | 99,3 | 95,2 | 101,0 |
08 | Servicii de telecomunicaţie | 101,0 | 101,0 | 101,8 |
09 | Cultură şi odihnă | 100,7 | 102,3 | 105,4 |
10 | Studii | 100,0 | 103,2 | 108,6 |
11 | Hoteluri, cafenele şi restaurante | 101,0 | 102,7 | 111,7 |
12 | Alte cheltuieli pentru mărfuri şi servicii | 100,6 | 102,2 | 109,4 |
Indicii parţiali3, calculaţi prin excluderea din IPC a anumitor componente:
Indicator | Martie 2016 în % faţă de: | ||
Februarie 2016 | Decembrie 2015 | Martie 2015 | |
Total IPC | 100,0 | 100,1 | 109,4 |
Total IPC exclusiv produse alimentare şi băuturi, combustibili, produse şi servicii cu preţuri reglementate | 100,4 | 101,5 | 110,2 |
Total IPC exclusiv produse alimentare şi băuturi | 100,2 | 99,9 | 108,9 |
Total IPC exclusiv produse şi servicii cu preţuri reglementate | 99,9 | 100,3 | 108,8 |
Total IPC exclusiv combustibili | 100,1 | 100,6 | 110,4 |
Indicele preţurilor la produse alimentare şi băuturi | 99,7 | 100,5 | 110,1 |
Indicele preţurilor la produse şi servicii reglementate | 100,3 | 99,6 | 110,8 |
Indicele preţurilor la combustibili | 99,1 | 93,8 | 96,2 |
Indicele preţurilor la produse alimentare şi băuturi, combustibili, produse şi servicii cu preţuri reglementate | 99,9 | 99,5 | 109,1 |
Note:
1 Informaţia este prezentată fără datele raioanelor din partea stîngă ale Nistrului şi Mun. Bender.
2 În conformitate cu metodologia de calcul a IPC, anual se modifică coeficienţii de ponderare, în baza structurii cheltuielilor băneşti ale populaţiei conform datelor cercetării bugetelor gospodăriilor casnice în anul t-2 ajustaţi la structura cheltuielilor de la Conturi Naţionale (ved. metadatele de referinţă https://statistica.gov.md/files/files/Metadate/IPC.pdf ). Trecerea la coeficienţii de ponderare noi a fost efectuată pentru calcularea IPC ianuarie 2016.
3 Calcularea indicilor parţiali a fost efectuată în conformitate cu „Metodologia privind calculul indicelui inflaţiei de bază”, aprobată prin ordinul comun al Băncii Naţionale a Moldovei şi Biroului Naţional de Statistică N117-07-2203/43 din 30 decembrie 2009 (metodologia poate fi accesată pe site-ul BNS la următoarea adresă: /pageview.php?l=ro&idc=302&id=2264)
Persoană de contact:
Şveţ Margareta
şef al direcţiei statistica preţurilor
tel.0 22 40 31 11
- Raportează o greșeală. Selectați textul dorit și tastați CTRL+ENTER