Evoluţia preţurilor de consum în Republica Moldova în luna martie 2019
Evoluţia preţurilor de consum în Republica Moldova în luna martie 20191
Biroul Naţional de Statistică informează, că în luna martie 2019 inflaţia anuală (pentru ultimele 12 luni, din aprilie 2018 pînă în martie 2019) a constituit 2,8%, inclusiv la: produse alimentare – 3,8%, mărfuri nealimentare – 3,7%, servicii prestate populaţiei – 0,1%.
Totodată, indicele preţurilor de consum (IPC) în martie 2019 faţă de februarie 2019 a constituit100,5% (informativ: în martie 2018 faţă de februarie 2018 IPC a marcat 100,1%)2.
Creşterea preţurilor medii de consum cu 0,5 la sută a fost determinată de creşterea preţurilor la produsele alimentare cu 0,8 la sută, la mărfurile nealimentare cu 0,5 la sută şi de majorarea tarifelor pentru prestarea serviciilor populaţiei cu 0,2 la sută (Tabelul 1).
În luna martie 2019 faţă de februarie 2019 au fost înregistrate creşteri de preţuri la următoarele produse alimentare: cartofi – cu 7,1%, legume proaspete – cu 5,6% (în special: varză – cu 13,8%, ceapă uscată – cu 13,2%, usturoi – cu 8,9%, dovlecei şi bostan – cu 7,0%, castraveţi – cu 6,4%, ciuperci proaspete – cu 5,2%, sfeclă roşie – cu 5,1%, tomate – cu 3,8%, ardei graşi – cu 3,6%, morcovi – cu 2,7%), peşte proaspăt şi congelat, peşte sărat şi afumat – cu cîte 1,7%, fructe proaspete – cu 1,6% (în special: citrice – cu 5,6%, fructe sămînţoase – cu 2,9%), crupe şi biscuiţi – cu cîte 1,3%, făină de grîu – cu 1,2%, băuturi alcoolice – cu 0,9%, unt ţărănesc – cu 0,7%.
Totodată, în perioada de raport au scăzut preţurile la struguri – cu 18,8%, ouă de găină – cu 9,6%, carne de porc şi de iepuri – cu cîte 0,9%, carne de vită – cu 0,7%, zahăr tos şi subproduse – cu cîte 0,3%, smîntînă şi ulei vegetal – cu 0,2% şi respectiv 0,1%.
Dacă ne referim la mărfurile nealimentare, menţionăm, că în perioada de referinţă s-au înregistrat unele creşteri de preţuri la ţesături – cu 2,9%, detergenţi – cu 1,8%, unelte şi accesorii mici – cu 1,5%, articole de menaj din ţesături, mărfuri sportive, veselă pentru bucătărie şi obiecte casnice – cu cîte 1,4%, confecţii pentru adulţi – cu 1,3%, frigidere şi congelatoare – cu 1,0%, obiecte pentru călătorii şi de galanterie, articole cosmetice şi parfumerie – cu cîte 0,9%, unelte de muncă electrice – cu 0,8%, mobilă, încălţăminte pentru bărbaţi – cu cîte 0,7%.
Concomitent, în perioada de raport, la mărfurile nealimentare au fost înregistrate reduceri de preţuri la combustibili – cu 0,7% (inclusiv: gaz lichefiat ambalat în butelii – cu 1,6%, carburanţi – cu 1,3%), îmbrăcăminte din blănuri pentru bărbaţi şi femei – cu 0,6% şi respectiv 0,5%, medicamente, aparate de aer condiţionat, calorifere, paltoane şi pardesiuri pentru bărbaţi, scurte pentru copii, cizme de iarnă pentru femei şi copii – pînă la 0,4%.
Pentru serviciile prestate populaţiei în luna martie 2019 faţă de februarie 2019 a fost înregistrată majorare la plata pentru întreţinerea copiilor în creşe şi grădiniţe – cu 6,1%, repararea încălţămintei – cu 2,2%, serviciile hoteliere şi plata pentru închirierea apartamentelor, serviciile de deservire şi reparaţii auto – cu cîte 0,3%.
În perioada de raport au fost înregistrate reduceri de prețuri la tarifele pentru serviciile transportului aerian de pasageri – cu 1,3%, serviciile transportului feroviar de pasageri – cu 0,5%, serviciile de turism peste hotarele ţării – cu 0,1%.
Tabelul 1. Rata inflaţiei în martie 2019
Mărfuri şi servicii | Coeficientul de ponderare (în decimile) | Martie 2019 în % faţă de: | Informativ: Martie 2018 în % faţă de: | ||||
Februarie 2019 | Decembrie 2018 | Martie 2018 | Februarie 2018 | Decembrie 2017 | Martie 2017 | ||
Total | 10000 | 0,5 | 2,2 | 2,8 | 0,1 | 0,3 | 4,7 |
Produse alimentare | 3937 | 0,8 | 3,4 | 3,8 | 0,6 | 1,8 | 8,8 |
Pîine | 280 | 0,2 | 0,8 | 1,1 | 0,0 | 0,3 | 1,0 |
Legume | 342 | 5,6 | 23,7 | 35,1 | 5,9 | 12,8 | 39,7 |
Fructe | 257 | 1,6 | 10,4 | -14,7 | 3,6 | 17,7 | 25,4 |
Carne, preparate şi conserve din carne | 822 | -0,1 | 0,0 | 0,4 | -0,8 | -2,5 | 4,7 |
Lapte şi produse lactate | 553 | 0,1 | 0,9 | 2,0 | -0,6 | 0,7 | 5,0 |
Zahăr | 84 | -0,3 | 2,4 | -6,4 | -0,5 | -1,9 | -2,0 |
Ouă | 71 | -9,6 | -16,6 | -8,6 | -3,6 | -15,0 | 3,0 |
Ulei vegetal | 79 | -0,1 | 0,1 | 0,2 | -0,5 | -2,2 | -8,3 |
Mărfuri nealimentare | 3530 | 0,5 | 2,1 | 3,7 | -0,3 | 0,1 | 2,4 |
Confecții | 469 | 1,2 | 1,6 | 3,6 | 0,2 | 0,2 | 5,3 |
Încălțăminte | 254 | 0,5 | 0,9 | 3,8 | -0,1 | -0,1 | 5,3 |
Medicamente | 444 | -0,1 | -0,8 | -4,1 | -1,2 | -2,4 | -5,6 |
Combustibili | 568 | -0,7 | -1,0 | 4,9 | -1,1 | 1,3 | 2,5 |
Materiale de construcţie | 64 | 0,5 | 0,9 | 1,3 | 0,1 | 0,1 | 1,8 |
Servicii | 2533 | 0,2 | 0,6 | 0,1 | -0,1 | -1,9 | 1,3 |
Servicii comunal-locative | 1092 | 0,0 | 0,3 | -3,7 | 0,0 | -4,4 | 1,0 |
Apă potabilă şi canalizare | 102 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 23,0 |
Energie electrică | 400 | 0,0 | 0,0 | -9,9 | 0,0 | -1,1 | 1,7 |
Gaze naturale prin reţea | 214 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | -20,2 | -20,2 |
Încălzire centralizată | 132 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 6,5 |
Transportul de pasageri | 210 | -0,1 | -0,4 | 0,8 | -0,1 | 0,0 | -0,5 |
Alimentaţia publică | 235 | 0,1 | 0,2 | 2,1 | 0,0 | 0,1 | 4,5 |
Tabelul 2.Indicii Preţurilor de Consum (12 grupe principale)
Grupa | Denumirea grupei | Martie 2019 în % faţă de: | ||
Februarie 2019 | Decembrie 2018 | Martie 2018 | ||
| Total IPC | 100,5 | 102,2 | 102,8 |
01 | Produse alimentare şi băuturi nealcoolice | 100,8 | 103,5 | 103,8 |
02 | Băuturi alcoolice şi tutun | 100,4 | 114,8 | 123,1 |
03 | Îmbrăcăminte şi încălţăminte | 100,9 | 101,4 | 103,7 |
04 | Întreţinerea locuinţei | 100,0 | 100,1 | 98,0 |
05 | Înzestrarea apartamentului | 101,1 | 101,8 | 102,2 |
06 | Ocrotirea sănătăţii | 99,9 | 100,3 | 97,9 |
07 | Transportul | 99,7 | 99,7 | 102,7 |
08 | Servicii de telecomunicaţie | 100,0 | 100,2 | 100,1 |
09 | Cultură şi odihnă | 100,9 | 101,4 | 107,2 |
10 | Studii | 100,0 | 100,0 | 101,1 |
11 | Hoteluri, cafenele şi restaurante | 100,1 | 100,2 | 101,8 |
12 | Alte cheltuieli pentru mărfuri şi servicii | 101,3 | 102,5 | 104,4 |
Tabelul 3. Indicii parţiali3, calculaţi prin excluderea din IPC a anumitor componente
Denumirea indicatorilor | Martie 2019 în % faţă de: | ||
Februarie 2019 | Decembrie 2018 | Martie 2018 | |
Total IPC | 100,5 | 102,2 | 102,8 |
Total IPC exclusiv produse alimentare şi băuturi, combustibili, produse şi servicii cu preţuri reglementate | 100,8 | 102,8 | 104,9 |
Total IPC exclusiv produse alimentare şi băuturi | 100,3 | 101,4 | 102,2 |
Total IPC exclusiv produse şi servicii cu preţuri reglementate | 100,7 | 102,8 | 104,3 |
Total IPC exclusiv combustibili | 100,6 | 102,4 | 102,7 |
Indicele preţurilor la produse alimentare şi băuturi | 100,8 | 103,4 | 103,8 |
Indicele preţurilor la produse şi servicii reglementate | 100,0 | 100,0 | 97,7 |
Indicele preţurilor la combustibili | 99,3 | 99,0 | 104,9 |
Indicele preţurilor la produse alimentare şi băuturi, combustibili, produse şi servicii cu preţuri reglementate | 100,4 | 101,9 | 101,8 |
Preţurile de consum în luna martie 2019 comparativ cu luna martie 2018 au înregistrat o tendinţă de creştere cu 2,8 la sută, iar în martie 2018 faţă de martie 2017 – cu 4,7 la sută.
Tabelul 4. Indicii Preţurilor de Consum (IPC) pe regiuni statistice
Lunar, în % faţă de luna precedentă | În % față de luna corespunzătoare 2018 | |||||||
Luna | Nord | Centru | Sud | Chişinău | Nord | Centru | Sud | Chişinău |
Ianuarie | 101,3 | 101,2 | 100,9 | 101,5 | 102,8 | 102,2 | 101,3 | 102,1 |
Februarie | 100,4 | 100,2 | 100,4 | 100,5 | 102,9 | 102,1 | 101,7 | 102,5 |
Martie | 100,5 | 100,4 | 100,4 | 100,7 | 103,3 | 102,3 | 101,9 | 103,2 |
Totodată, Biroul Naţional de Statistică informează, că preţurile de consum în luna martie 2019comparativ cu decembrie 2018 au avut otendinţă de creştere cu 2,2 la sută fiind influenţate de majorarea preţurilor la produsele alimentare – cu 3,4 la sută, la mărfurile nealimentare – cu 2,1 la sută şi la serviciile prestate populaţiei – cu 0,6% (informativ: în martie 2018 faţă de decembrie 2017 IPC a marcat 100,3%).
Pe parcursul a trei luni ale anului 2019 au fost marcate creşteri mai semnificative de preţuri la următoarele produse alimentare: legume proaspete – cu 23,7% (în special: vinete – cu 60,1%, varză – cu 55,3%, ardei graşi – cu 48,1%, dovlecei şi bostani – cu 41,5%, tomate – cu 31,8%, ceapă uscată – cu 30,9%, castraveţi – cu 23,8%, morcovi – cu 9,9%, usturoi – cu 9,7%, sfeclă roşie – cu 5,9%), fructe proaspete – cu 10,4% (în special: citrice – cu 13,1%, fructe exotice – cu 12,3%, fructe de livadă sămînţoase – cu 11,4%), peşte şi conserve din peşte – cu 3,8% (în special: peşte proaspăt şi congelat – cu 4,5%, peşte sărat şi afumat – cu 2,7%), crupe – cu 3,2%, făină de grîu – cu 2,9%, brînză din lapte de vacă – cu 1,4%, smîntînă – cu 0,8%, unt ţărănesc, margarină şi alte grăsimi vegetale – cu cîte 0,9%.
Dacă ne referim la mărfurile nealimentare, s-au observat creşteri ale preţurilor la ţesături – cu 3,8%, telefoane – cu 3,5%, detergenţi, obiecte pentru călătorii şi de galanterie, articole de menaj din ţesături – cu cîte 2,2%, veselă pentru bucătărie şi obiecte casnice – cu 2,0%, articole cosmetice şi parfumerie, unelte de muncă electrice – cu cîte 1,8%, mobilă – cu 1,7%, confecţii şi tricotaj – cu 1,6%, mărfuri sportive, televizoare – cu cîte 1,5%, mărfuri chimice de uz casnic, maşini de spălat rufe şi veselă – cu cîte 1,4%, aspiratoare – cu 1,3%, aragazuri – cu 1,1%, încălţăminte, materiale de construcţie, autoturisme, piese de rezervă şi accesorii – pînă la 1,0%, ţigări – cu 25,6%.
Pentru serviciile prestate populaţiei în martie a.c. faţă de decembrie 2018 a fost înregistrată majorare la tarifele medii lunare pentru întreţinerea copiilor în creşe şi grădiniţe – cu 9,5%, serviciile de sănătate – cu 3,4% (în special: serviciile fizioterapeutice – cu 7,7%, serviciile medicale contra plată – cu 6,4%, analizele medicale ale persoanelor internate în spital şi serviciile stomatologice – cu cîte 0,9%), închirierea apartamentelor – cu 2,7%, serviciile rituale – cu 1,4%.
Concomitent, pe parcursul a trei luni au fost marcate reduceri de preţuri la următoarele produse: ouă de găină – cu 16,6%, struguri – cu 8,3%, carne de porc şi de vită – cu 2,0% şi respectiv 1,0%, combustibili – cu 1,0% (in special: gaz lichefiat ambalat în butelii – cu 5,1%, carburanţi – cu 1,3%), medicamente – cu 0,8%, asigurarea obligatorie a transportului auto – cu 5,3%, serviciile transportului feroviar de pasageri – cu 4,5%, serviciile transportului aerian de pasageri – cu 3,2%, serviciile de turism peste hotarele ţării – cu 0,9%.
Tabelul 5. Nivelul inflaţiei în ianuarie-martie 2019
Luna | În % faţă de luna decembrie 2018 | Lunar, în % faţă de luna precedentă | ||||||
Total | Produse alimentare | Mărfuri nealimentare | Servicii | Total | Produse alimentare | Mărfuri nealimentare | Servicii | |
Ianuarie | 1,3 | 1,7 | 1,5 | 0,2 | 1,3 | 1,7 | 1,5 | 0,2 |
Februarie | 1,7 | 2,6 | 1,6 | 0,4 | 0,4 | 0,8 | 0,1 | 0,2 |
Martie | 2,2 | 3,4 | 2,1 | 0,6 | 0,5 | 0,8 | 0,5 | 0,2 |
Note:
2 În conformitate cu metodologia de calcul a IPC, anual se modifică coeficienţii de ponderare, în baza structurii cheltuielilor băneşti ale populaţiei conform datelor cercetării bugetelor gospodăriilor casnice în anul t-2 ajustaţi la consumul final al gospodăriilor populaţiei din Conturi Naţionale (ved. metadatele de referinţă).
Trecerea la coeficienţii de ponderare noi a fost efectuată pentru calcularea IPC ianuarie 2019.
3 Calcularea indicilor parţiali a fost efectuată în conformitate cu „Metodologia privind calculul indicelui inflaţiei de bază”, aprobată prin ordinul comun al Băncii Naţionale a Moldovei şi Biroului Naţional de Statistică N117-07-2203/43 din 30 decembrie 2009.
- Raportează o greșeală. Selectați textul dorit și tastați CTRL+ENTER