Activitatea instituțiilor de învățământ profesional tehnic în anul de studii 2024/251,2

Biroul Național de Statistică informează despre activitatea instituțiilor de învățământ profesional tehnic (secundar și postsecundar) la începutul anului de studii 2024/253.

Învățământul profesional tehnic secundar

La începutul anului de studii 2024/25, învățământul profesional tehnic secundar a fost organizat în 8 centre de excelență și 32 de școli profesionale (cu 6 instituții mai puține, față de începutul anului de studii precedent)3. Totodată numărul de elevi a constituit 14,5 mii de persoane, în creștere cu 4,3% față de anul de studii 2023/24.

Distribuția numărului de elevi pe programe de studii arată că, practic, în proporție egală elevii urmau instruirea în meserii conexe cu durata de studii de 3 ani și într-o meserie cu durata de 2 ani (43,4% și, respectiv, 42,0%), învățământul dual cu durata de studii de 1-2 ani a fost urmat de 14,1% dintre elevi, în timp ce 0,5% - o meserie cu durata de 1 an.

Tabelul 1. Elevi în învățământul profesional tehnic secundar, pe programe de studii,
2023/24-2024/25, persoane

 

2023/24

2024/25

Total
elevi

din care:

Total
elevi

din care:

fete

cu finanțare

bugetară

fete

cu finanțare

bugetară

Total

13 860

3768

13 362

14 485

3968

14 075

În baza studiilor gimnaziale:

      

 pentru o meserie (durata de 2 ani)

5840

1 803

5569

6 079

1 794

5 842

 pentru meserii conexe (durata de 3 ani)

6 558

1 134

6 350

6 289

1 112

6 152

În învățământul dual (durata de 1-2 ani)

1 441

825

1 428

2 036

1 021

2 010

În baza studiilor medii de cultură generală
și liceale (durata de 1 an)

21

6

15

81

41

71

Descarcă datele în format .xlsx

Distribuția elevilor pe sexe relevă o pondere de 72,6% pentru băieți, înregistrând o descreștere a acesteia cu 0,2 puncte procentuale comparativ cu anul de studii 2023/24.

Din numărul total de elevi 68,1% studiau în domeniul general al ingineriei, prelucrării și construcțiilor.

Figura 1. Structura numărului elevilor din învățământul profesional tehnic secundar,
pe domenii de educație, 2024/25

Descarcă datele în format .xlsx

Înmatricularea în învățământul profesional tehnic secundar. În anul de studii 2024/25 au fost înmatriculate 7,2 mii de persoane, cu 5,9% mai mult comparativ cu anul precedent. Din totalul persoanelor înmatriculate 6,9 mii (95,8%) au fost cu finanțare bugetară. Majoritatea elevilor (90,7%) au fost înmatriculați în baza certificatului de studii gimnaziale.

Pe programe de studii, 3,5 mii (49%) dintre elevii înmatriculați au optat pentru instruirea într-o meserie, 2,2 mii (31%) au ales instruirea în meserii conexe, iar 1,4 mii (20%) au ales învățământul dual. În comparație cu anul de studii 2023/24, numărul elevilor înmatriculați în învățământul dual a crescut cu 62,2%, iar instruirea în meserii conexe a scăzut cu 15,8%.

Cele mai solicitate meserii rămân a fi următoarele: bucătar/bucătăreasă (8,5% din total înmatriculați), mecanic/mecanică auto (8,4%), cofetar/cofetără (4,2%), electrogazosudor-montator (3,8%), tencuitor/tencuitoare (3,2%), cusător/cusătoreasă în industria ușoară (3,2%), operator/operatoare introducere, validare și prelucrare date (1,9%) placator cu plăci (2,7%). Totodată, unele meserii dintre acestea se regăsesc şi în meseriile conexe. Astfel, se remarcă preferințe pentru următoarele meserii conexe: electrician-electronist/electriciană-electronistă-auto-mecanic/mecanică auto (5,5%), operator/operatoare pentru suportul tehnic al calculatoarelor – operator/operatoare introducere, validare și prelucrare date (3,8%), electromontor la întreţinerea utilajului electric – lăcătuş-electrician la repararea utilajelor electric (3,1%), bucătar/bucătăreasă – chelner/chelneriță (3,0%), electrogazosudor-montator – tăietor/tăietoare cu gaze (3,3%).

Absolvenți ai învățământului profesional tehnic secundar. În anul 2024 numărul absolvenților a constituit 4,7 mii de persoane, în scădere cu 11,7% comparativ cu anul precedent. Din totalul de absolvenți, ponderi mai mari revin celor care au obținut calificări în următoarele domenii de educație: inginerie și activități inginerești (36,9%), fabricare și prelucrare (20,5%), arhitectură și construcții (10,5%), servicii personale (16,0%).

Învățământul profesional tehnic postsecundar

La începutul anului de studii 2024/25, învățământul profesional tehnic postsecundar a fost organizat în 14 centre de excelență3,4 și 35 de colegii (cu 1 instituție mai puțin, față de anul de studii precedent). Numărul de elevi a constituit 33,3 mii de persoane, în creștere cu 3,2% față de anul de studii 2023/24.

Majoritatea elevilor din învățământul profesional tehnic postsecundar studiau în instituțiile publice (28,8 mii sau 86,5%), iar 51,9% dintre aceștia ‒ în bază de contract. Numărul de elevi înscriși în instituțiile private a fost de 4,5 mii de persoane, în creștere cu 8,2%, comparativ cu anul de studii precedent.

Distribuția elevilor pe sexe relevă o pondere de 53,3% pentru fete şi 46,7% pentru băieți. Ponderea elevilor la forma de învățământ cu frecvență redusă a fost de 0,6%.

Tabelul 2. Elevi în instituțiile de învățământ profesional tehnic postsecundar,
2023/24-2024/25, persoane

 

2023/24

2024/25

Total
elevi

din care:

Total
elevi

din care:

fete

pe bază

de contract

fete

pe bază

de contract

Total

32 273

17 341

18 526

33 303

17 758

19 421

Instituții publice

28 156

14 972

14 409

28 849

15 267

14 967

Instituții private

4 117

2 369

4 117

4 454

2 491

4 454

Descarcă datele în format .xlsx

În ceea ce privește distribuția elevilor pe domenii generale se atestă ponderi mai mari a celor din domeniile business, administrare și drept (23,7%), inginerie, tehnologii de prelucrare, arhitectură și construcții (22,3%), sănătate și asistență socială (17,1%), urmate de TIC (11,7%) și servicii (9,8%).

Figura 2. Structura numărului elevilor din învățământul profesional tehnic postsecundar,
pe domenii generale, 2024/25

Descarcă datele în format .xlsx

Înmatricularea în învățământul profesional tehnic postsecundar. În anul de studii 2024/25, în total instituții de învățământ profesional tehnic postsecundar au fost înmatriculați 9,5 mii de elevi, înregistrând o crește de 2,4% comparativ cu anul de studii precedent. Majoritatea elevilor au fost înmatriculați în baza certificatului de studii gimnaziale (92,1%).

Din totalul de 8,1 mii de persoane înmatriculate în instituțiile publice, 3,7 mii erau cu finanțare bugetară (45,7 %), iar 4,4 mii în bază de contract (54,3%), datele sunt identice cu cele din anul precedent de studii.

Numărul elevilor înmatriculați în instituțiile private a fost de 1,4 mii de persoane, în creștere cu 16,7% față de anul de studii 2023/24.

Cele mai solicitate specialități au fost următoarele: îngrijirea bolnavilor (8,0% din total înmatriculați), contabilitate (5,8%), jurisprudență (5,7%), turism (4,2%), educație timpurie (3,5%), învățământ primar (3,1%), dezvoltarea aplicațiilor web (3,7%), programare şi testarea produselor de program (3,2%), planificare și administrarea afacerilor (3,0%).

Absolvenți ai învățământului profesional tehnic postsecundar. În anul 2024 numărul absolvenților a constituit 6,5 mii de persoane. Cele mai mari ponderi de absolvenți se regăsesc în următoarele domenii generale: inginerie, tehnologii de prelucrare, arhitectură și construcții (25,9%), business, administrare și drept (21,6%), sănătate și asistență socială (15,1%), TIC (11,1%) și servicii (9,4%).

Anexe:

Note:

1 Informația este prezentată fără datele raioanelor din partea stânga a Nistrului și mun. Bender.
2 Situația la data de 1 octombrie.
3 Rețeaua instituțiilor de învățământ profesional tehnic la începutul anului de studii 2024/25 a fost alcătuită din 81 de instituții: 32 – în învățământul secundar și 49 în cel postsecundar (umare a reorganizării unor instituții de învățământ profesional tehnic, în conformitate cu Hotărârea Guvernului nr.366/2024).
4 Inclusiv 8 centre de excelență în care procesul educațional este desfășurat atât pentru învățământul profesional tehnic secundar, cât și pentru învățământul profesional tehnic postsecundar.

Informații relevante:

2024 învățământul profesional tehnic invatamint

Distribuie
  • Raportează o greșeală. Selectați textul dorit și tastați CTRL+ENTER