Activitatea instituțiilor de învățământ profesional tehnic în anul de studii 2024/251,2
Biroul Național de Statistică informează despre activitatea instituțiilor de învățământ profesional tehnic (secundar și postsecundar) la începutul anului de studii 2024/253.
Învățământul profesional tehnic secundar
La începutul anului de studii 2024/25, învățământul profesional tehnic secundar a fost organizat în 8 centre de excelență și 32 de școli profesionale (cu 6 instituții mai puține, față de începutul anului de studii precedent)3. Totodată numărul de elevi a constituit 14,5 mii de persoane, în creștere cu 4,3% față de anul de studii 2023/24.
Distribuția numărului de elevi pe programe de studii arată că, practic, în proporție egală elevii urmau instruirea în meserii conexe cu durata de studii de 3 ani și într-o meserie cu durata de 2 ani (43,4% și, respectiv, 42,0%), învățământul dual cu durata de studii de 1-2 ani a fost urmat de 14,1% dintre elevi, în timp ce 0,5% - o meserie cu durata de 1 an.
Tabelul 1. Elevi în învățământul profesional tehnic secundar, pe programe de studii,
2023/24-2024/25, persoane
2023/24 | 2024/25 | |||||
Total | din care: | Total | din care: | |||
fete | cu finanțare bugetară | fete | cu finanțare bugetară | |||
Total | 13 860 | 3768 | 13 362 | 14 485 | 3968 | 14 075 |
În baza studiilor gimnaziale: | ||||||
pentru o meserie (durata de 2 ani) | 5840 | 1 803 | 5569 | 6 079 | 1 794 | 5 842 |
pentru meserii conexe (durata de 3 ani) | 6 558 | 1 134 | 6 350 | 6 289 | 1 112 | 6 152 |
În învățământul dual (durata de 1-2 ani) | 1 441 | 825 | 1 428 | 2 036 | 1 021 | 2 010 |
În baza studiilor medii de cultură generală | 21 | 6 | 15 | 81 | 41 | 71 |
Descarcă datele în format .xlsx
Distribuția elevilor pe sexe relevă o pondere de 72,6% pentru băieți, înregistrând o descreștere a acesteia cu 0,2 puncte procentuale comparativ cu anul de studii 2023/24.
Din numărul total de elevi 68,1% studiau în domeniul general al ingineriei, prelucrării și construcțiilor.
Figura 1. Structura numărului elevilor din învățământul profesional tehnic secundar,
pe domenii de educație, 2024/25
Descarcă datele în format .xlsx
Înmatricularea în învățământul profesional tehnic secundar. În anul de studii 2024/25 au fost înmatriculate 7,2 mii de persoane, cu 5,9% mai mult comparativ cu anul precedent. Din totalul persoanelor înmatriculate 6,9 mii (95,8%) au fost cu finanțare bugetară. Majoritatea elevilor (90,7%) au fost înmatriculați în baza certificatului de studii gimnaziale.
Pe programe de studii, 3,5 mii (49%) dintre elevii înmatriculați au optat pentru instruirea într-o meserie, 2,2 mii (31%) au ales instruirea în meserii conexe, iar 1,4 mii (20%) au ales învățământul dual. În comparație cu anul de studii 2023/24, numărul elevilor înmatriculați în învățământul dual a crescut cu 62,2%, iar instruirea în meserii conexe a scăzut cu 15,8%.
Cele mai solicitate meserii rămân a fi următoarele: bucătar/bucătăreasă (8,5% din total înmatriculați), mecanic/mecanică auto (8,4%), cofetar/cofetără (4,2%), electrogazosudor-montator (3,8%), tencuitor/tencuitoare (3,2%), cusător/cusătoreasă în industria ușoară (3,2%), operator/operatoare introducere, validare și prelucrare date (1,9%) placator cu plăci (2,7%). Totodată, unele meserii dintre acestea se regăsesc şi în meseriile conexe. Astfel, se remarcă preferințe pentru următoarele meserii conexe: electrician-electronist/electriciană-electronistă-auto-mecanic/mecanică auto (5,5%), operator/operatoare pentru suportul tehnic al calculatoarelor – operator/operatoare introducere, validare și prelucrare date (3,8%), electromontor la întreţinerea utilajului electric – lăcătuş-electrician la repararea utilajelor electric (3,1%), bucătar/bucătăreasă – chelner/chelneriță (3,0%), electrogazosudor-montator – tăietor/tăietoare cu gaze (3,3%).
Absolvenți ai învățământului profesional tehnic secundar. În anul 2024 numărul absolvenților a constituit 4,7 mii de persoane, în scădere cu 11,7% comparativ cu anul precedent. Din totalul de absolvenți, ponderi mai mari revin celor care au obținut calificări în următoarele domenii de educație: inginerie și activități inginerești (36,9%), fabricare și prelucrare (20,5%), arhitectură și construcții (10,5%), servicii personale (16,0%).
Învățământul profesional tehnic postsecundar
La începutul anului de studii 2024/25, învățământul profesional tehnic postsecundar a fost organizat în 14 centre de excelență3,4 și 35 de colegii (cu 1 instituție mai puțin, față de anul de studii precedent). Numărul de elevi a constituit 33,3 mii de persoane, în creștere cu 3,2% față de anul de studii 2023/24.
Majoritatea elevilor din învățământul profesional tehnic postsecundar studiau în instituțiile publice (28,8 mii sau 86,5%), iar 51,9% dintre aceștia ‒ în bază de contract. Numărul de elevi înscriși în instituțiile private a fost de 4,5 mii de persoane, în creștere cu 8,2%, comparativ cu anul de studii precedent.
Distribuția elevilor pe sexe relevă o pondere de 53,3% pentru fete şi 46,7% pentru băieți. Ponderea elevilor la forma de învățământ cu frecvență redusă a fost de 0,6%.
Tabelul 2. Elevi în instituțiile de învățământ profesional tehnic postsecundar,
2023/24-2024/25, persoane
2023/24 | 2024/25 | |||||
Total | din care: | Total | din care: | |||
fete | pe bază de contract | fete | pe bază de contract | |||
Total | 32 273 | 17 341 | 18 526 | 33 303 | 17 758 | 19 421 |
Instituții publice | 28 156 | 14 972 | 14 409 | 28 849 | 15 267 | 14 967 |
Instituții private | 4 117 | 2 369 | 4 117 | 4 454 | 2 491 | 4 454 |
Descarcă datele în format .xlsx
În ceea ce privește distribuția elevilor pe domenii generale se atestă ponderi mai mari a celor din domeniile business, administrare și drept (23,7%), inginerie, tehnologii de prelucrare, arhitectură și construcții (22,3%), sănătate și asistență socială (17,1%), urmate de TIC (11,7%) și servicii (9,8%).
Figura 2. Structura numărului elevilor din învățământul profesional tehnic postsecundar,
pe domenii generale, 2024/25
Descarcă datele în format .xlsx
Înmatricularea în învățământul profesional tehnic postsecundar. În anul de studii 2024/25, în total instituții de învățământ profesional tehnic postsecundar au fost înmatriculați 9,5 mii de elevi, înregistrând o crește de 2,4% comparativ cu anul de studii precedent. Majoritatea elevilor au fost înmatriculați în baza certificatului de studii gimnaziale (92,1%).
Din totalul de 8,1 mii de persoane înmatriculate în instituțiile publice, 3,7 mii erau cu finanțare bugetară (45,7 %), iar 4,4 mii în bază de contract (54,3%), datele sunt identice cu cele din anul precedent de studii.
Numărul elevilor înmatriculați în instituțiile private a fost de 1,4 mii de persoane, în creștere cu 16,7% față de anul de studii 2023/24.
Cele mai solicitate specialități au fost următoarele: îngrijirea bolnavilor (8,0% din total înmatriculați), contabilitate (5,8%), jurisprudență (5,7%), turism (4,2%), educație timpurie (3,5%), învățământ primar (3,1%), dezvoltarea aplicațiilor web (3,7%), programare şi testarea produselor de program (3,2%), planificare și administrarea afacerilor (3,0%).
Absolvenți ai învățământului profesional tehnic postsecundar. În anul 2024 numărul absolvenților a constituit 6,5 mii de persoane. Cele mai mari ponderi de absolvenți se regăsesc în următoarele domenii generale: inginerie, tehnologii de prelucrare, arhitectură și construcții (25,9%), business, administrare și drept (21,6%), sănătate și asistență socială (15,1%), TIC (11,1%) și servicii (9,4%).
Anexe:
Note:
1 Informația este prezentată fără datele raioanelor din partea stânga a Nistrului și mun. Bender.
2 Situația la data de 1 octombrie.
3 Rețeaua instituțiilor de învățământ profesional tehnic la începutul anului de studii 2024/25 a fost alcătuită din 81 de instituții: 32 – în învățământul secundar și 49 în cel postsecundar (umare a reorganizării unor instituții de învățământ profesional tehnic, în conformitate cu Hotărârea Guvernului nr.366/2024).
4 Inclusiv 8 centre de excelență în care procesul educațional este desfășurat atât pentru învățământul profesional tehnic secundar, cât și pentru învățământul profesional tehnic postsecundar.
Informații relevante:
- Jana MazurȘef direcție
Direcția statistica educaţiei, ştiinţei şi culturiiEmail: jana.mazur@statistica.gov.md
- Raportează o greșeală. Selectați textul dorit și tastați CTRL+ENTER