Activitatea instituţiilor de învăţămînt secundar profesional şi mediu de specialitate în anul de studii 2013/14
Activitatea instituţiilor de învăţămînt secundar profesional şi mediu de specialitate în anul de studii 2013/14
Biroul Naţional de Statistică comunică datele privind activitatea instituţiilor de învăţămînt secundar profesional şi mediu de specialitate în anul de studii 2013/141.
Învăţămîntul secundar profesional
Elevi în învăţămîntul secundar profesional. În anul de studii 2013/14 reţeaua instituţiilor de învăţămînt profesional cuprinde 67 instituţii de învăţămînt secundar profesional, inclusiv 2 licee profesionale, 44 şcoli profesionale şi 21 şcoli de meserii (din care 6 unităţi pe lîngă instituţiile penitenciare).
La începutul anului de studii 2013/14, numărul de elevi în învăţămîntul secundar profesional a constituit 18,2 mii persoane, fiind în descreştere cu 6,8% faţă de anul de studii precedent. Repartizarea pe tipuri de şcoli relevă tendinţa de reducere a numărului de elevi cu 9 la sută în şcoli profesionale şi cu 4 la sută în şcoli de meserii, iar în cazul liceelor profesionale fiind înregistrată o creştere cu 12 la sută.
Tabelul 1. Elevi în instituţiile de învăţămînt secundar profesional pe tipuri de instituţii şi medii de reşedinţă, la începutul anilor de studii 2012/13 – 2013/14
2012/13 | 2013/14 | |||||
Total elevi | din care: | Total elevi | din care: | |||
femei | cu finanţare bugetară | femei | cu finanţare bugetară | |||
Total | 19581 | 6129 | 18955 | 18248 | 5896 | 17682 |
Şcoli de meserii | 2360 | 697 | 2237 | 2266 | 737 | 2088 |
Şcoli profesionale | 15782 | 4903 | 15545 | 14369 | 4444 | 14215 |
Licee profesionale | 1439 | 529 | 1173 | 1613 | 715 | 1379 |
Urban | 17456 | 5406 | 16830 | 16613 | 5341 | 16047 |
Şcoli de meserii | 1391 | 331 | 1268 | 1405 | 374 | 1227 |
Şcoli profesionale | 14626 | 4546 | 14389 | 13595 | 4252 | 13441 |
Licee profesionale | 1439 | 529 | 1173 | 1613 | 715 | 1379 |
Rural | 2125 | 723 | 2125 | 1635 | 555 | 1635 |
Şcoli de meserii | 969 | 366 | 969 | 861 | 363 | 861 |
Şcoli profesionale | 1156 | 357 | 1156 | 774 | 192 | 774 |
Din totalul elevilor cuprinşi în învăţămîntul secundar profesional, 91 la sută îşi fac studiile în instituţii cu sediul în mediul urban. În acest nivel de învăţămînt predomină băieţii – 67,7% din total elevi. Totodată, în liceele profesionale, care oferă posibilitatea de a continua studiile la instituţiile de învăţămînt superior, ponderea fetelor înregistrează valoarea de 44,3%.
Învăţămîntul secundar profesional este organizat, în principal, de către instituţiile aflate în proprietatea statului (99 la sută din total elevi în anul de studii 2013/14), deşi, comparativ cu perioada anilor 2009-2012, se atestă scăderea acestui indacator cu 0,4 puncte procentuale. În mod constant, majoritatea elevilor îşi fac studiile cu finanţare bugetară, în anul de studii 2013/14 ponderea acestora fiind de 96,9%.
Structura pe vîrste reflectă o pondere mai mare a elevilor în vîrstă de 16 ani (31,1%), urmaţi de elevii în vîrstă de 17 ani (27,2%) şi 18 ani (19,7%).
Înmatricularea. În anul de studii 2013/14, în instituţiile de învăţămînt secundar profesional au fost înmatriculate 11,2 mii persoane, cu 5,5% mai puţin faţă de anul de studii precedent. În baza studiilor gimnaziale au fost înmatriculaţi 9,4 mii persoane sau 83,9%. În acelaşi timp, 86,3% din persoanele înmatriculate în baza studiilor gimnaziale sunt absolvenţii anului 2013. În cazul înmatriculării în baza studiilor medii de cultură generală şi liceale (1,2 mii persoane), practic fiecare a doua persoană sunt absolvenţi ai anului 2013.
Cea mai mare parte a elevilor au fost înmatriculaţi în şcolile profesionale (8,3 mii elevi faţă de 8,9 mii în anul de studii 2012/13), din care 40,9% în grupe profesionale cu durata de studii de 3 ani. În liceele profesionale au fost înmatriculaţi 0,8 mii elevi, cu 12,8% mai mult comparativ cu anul de studii 2012/13. Ponderea celor înmatriculaţi în liceele profesionale în grupe profesionale cu durata de studii de 3 ani este de 47,8%. Totodată, menţionăm că în anul de studii 2013/14 nu au fost oferite locuri de studii în grupe profesionale liceale. În şcolile de meserii au fost înmatriculaţi 2,2 mii elevi sau cu 4,3% mai puţin comparativ cu anul de studii 2012/13. În învăţămîntul secundar profesional ponderea celor înmatriculaţi din localităţile rurale este de 79,5%.
Structura pe profesii/meserii denotă o cerere mai mare pentru următoarele profesii/meserii: bucătar (11,2% din total înmatriculaţi), lăcătuş la repararea automobilelor (11,2%), tencuitor (8,3%), electrogazosudor-montator (6,0%), cusătoreasă în industria confecţiilor (5,2%), operator la calculatoare (4,7%), tîmplar (3,5%), tractorist (3,4%), etc.
Figura 1. Distribuţia elevilor înmatriculaţi în instituţiile de învăţămînt secundar profesional pe domenii ocupaţionale, în anii de studii 2012/13 – 2013/142
Comparativ cu anul de studii 2012/13, structura elevilor înmatriculaţi în instituţiile de învăţămînt secundar profesional pe domenii ocupaţionale s-a modificat, fiind în creştere ponderea elevilor înmatriculaţi la domeniile precum servicii (+1,0 puncte procentuale), construcţii (+0,4 p.p.) şi industria uşoară (+0,3 p.p.), deşi, cele mai solicitate profesii din aceste domenii au înregistrat ponderi mai mici. Totodată, s-a redus ponderea elevilor care au optat pentru profesiile din domeniile telecomunicaţii (-0,6 p.p.), industria alumentară (-0,5 p.p.) şi agricultură (-0,4 p.p.).
Absolvenţi. În anul 2013 numărul de absolvenţi a constituit 10,4 mii persoane, înregistrînd o uşoară reducere faţă de anul anterior ( cu 0,4%). Fiecare al treilea absolvent a urmat paralel cu cursurile de instruire profesională şi studiile generale.
Din total absolvenţi, 11,9% au obţinut calificarea lăcătuş la repararea automobilelor (9,2% în 2012), 10,1% – bucătar (10,0%), 9,4% – tencuitor (8,9%), 6,2% – cusătoreasă în industria confecţiilor (la acelaşi nivel), 6,7% – electrogazosudor-montator (5,5%), 4,9% – operator la calculatoare (4,5%), 3,8% – tîmplar (5,3%), etc.
Personal didactic. În anul de studii 2013/14, activitatea instituţiilor de învăţămînt secundar profesional este asigurată de 2144 cadre didactice (personal de bază) sau cu 1,2% mai puţin comparativ cu anul de studii precedent. Din total cadre didactice, 214 au funcţii de conducere, 829 sunt profesori (+5,2% faţă de anul de studii 2012/13), 969 maiştri-instructori şi instructori (-5,8%), 119 pedagogi sociali (-7,8%), 7 metodişti şi 6 psihologi. În afară de aceasta, personalul didactic auxiliar, din care fac parte laboranţii, tehnicienii şi bibliotecarii, numără 146 persoane. Ponderea femeilor din numărul total de personal didactic este de 55,4%, faţă de 54,7% în anul de studii 2012/13.
Învăţămîntul mediu de specialitate
Elevi în învăţămîntul mediu de specialitate. În anul de studii 2013/14 învăţămîntul mediu de specialitate este organizat în 45 colegii, inclusiv 41 colegii de stat şi 4 colegii cu proprietate nestatală (cu 2 unităţi mai puţin comparativ cu anul de studii 2012/13)3.
La începutul anului de studii 2013/14, numărul total de elevi în colegii a constituit 29,3 mii persoane, prezentînd o micşorare cu 4,8% faţă de anul de studii precedent. Dacă în cazul învăţămîntului secundar profesional există o prepoderenţă a băieţilor, în cazul învăţământului mediu de specialitate diferenţele pe sexe sunt mai puţin pronunţate, ponderea fetelor fiind de 54,0%.
Tabelul 2. Elevi în instituţiile de învăţămînt mediu de specialitate pe forme de proprietate, la începutul anilor de studii 2012/13 – 2013/14
2012/13 | 2013/14 | |||||
Total elevi | din care: | Total elevi | din care: | |||
femei | pe bază de contract | femei | pe bază de contract | |||
Total | 30725 | 16906 | 12164 | 29251 | 15788 | 11933 |
Instituţii de stat | 28766 | 15494 | 10205 | 27600 | 14563 | 10282 |
Instituţii nestatale | 1959 | 1412 | 1959 | 1651 | 1225 | 1651 |
Din numărul total al elevilor, 27,6 mii elevi studiază în instituţii de stat (94,4%), în scădere faţă de anul de studii 2012/13 cît la nivel general (cu 4,1%), atît şi în cazul elevilor cu finanţare bugetară (cu 6,7%). Totodată, comparativ cu anul de studii 2012/13, este în creştere cu 0,8% numărul elevilor care urmează studiile în bază de contract în instituţiile de stat, pondera acestora fiind de 37,3%. Numărul de elevi s-a redus şi în instituţiile nestatale cu circa 16 la sută faţă de anul de studii 2012/13.
Înmatricularea. În anul de studii 2013/14, în colegii au fost înmatriculate 8,2 mii persoane sau cu 6,8% mai puţin faţă de anul de studii precedent. În funcţie de nivelul de studii persoanele înmatriculate se repartizează astfel: 87,2% au fost înmatriculate în baza studiilor gimnaziale, 11,1% – liceale, 1,3% – medii de cultură generală şi 0,4% – secundar profesionale. Comparativ cu anul de studii 2012/13, se atestă o scădere cu 0,5 puncte procentuale a ponderii elevilor înmatriculaţi în baza studiilor secundar profesionale şi cu 0,4 p.p în cazul celor înmatriculaţi în baza studiilor medii de cultură generală. În acelaşi timp, a crescut ponderea elevilor înmatriculaţi în baza studiilor liceale şi gimnaziale (respectiv cu 0,9 p.p. şi 0,1 p.p.). Din total persoane înmatriculate în baza studiilor gimnaziile, 96,7% sunt absolvenţii anului 2013, iar în cazul celor cu studii liceale ponderea acestor absolvenţi este de 76,3%.
Numărul elevilor înmatriculaţi în colegiile de stat a constituit 7,6 mii persoane sau 93,0% din numărul total de înmatriculaţi, fiind în scădere cu 7,2% faţă de anul de studii 2012/13. Această scădere este mai vizibilă în cazul înmatriculării cu finanţare bugetară (cu 11,0%).
Cele mai solicitate specialităţi sunt din următoarele profiluri: economie (14,3% din total înmatriculaţi faţă de 11,9% în 2012/13), medicină (13,6% faţă de 12,7%), transporturi (9,8% faţă de 9,4%), servicii (6,8% faţă de 6,5%), construcţii (5,4% faţă de 5,3%), mecanică (5,5% faţă de 5,2%), informatică (5,3% faţă de 5,0%), etc. Totodată, ponderea elevilor înmatriculaţi în bază de contract diferă semnificativ în funcţie de profiluri: 61% pentru economie, 63,8% – transporturi, 75,8% –servicii, 37,7% – construcţii, 25,4% – mecanică, 46,6% – informatică.
Absolvenţi.În anul 2013, colegiile au fost absolvite de 7,4 mii persoane, înregistrînd o valoare apropriată de cea din anul anterior. Comparativ cu anul 2012 numărul absolvenţilor a fost în creştere în colegiile de stat (cu 2,4%) şi în descreştere în cele nestatale (cu 27,2%). Din numărul total de absolvenţi, 81,3% au urmat studii integrate: liceale şi cursurile de specialitate.
Cele mai mari ponderi au fost înregistrate pentru absolvenţii specialităţilor din următoarele profiluri: medicină (16,0% faţă de 14,5% în 2012), economie (14,0% - nivelul anului precedent), transporturi (7,8% faţă de 9,3%), pedagogie (6,4% faţă de 8,2%), servicii (5,1% faţă de 7,1%), construcţii (4,9% ca şi anul de studii precedent), informatică (4,8% faţă de 5,7%), etc.
Personalul didactic. În anul de studii 2013/14, activitatea colegiilor este asigurată de 2475 cadre didactice (personal de bază), prezentînd o reducere de 3,0% comparativ cu anul de studii precedent. Din total personal didactic, 2064 sunt profesori, 57 maiştri-instructori, 32 metodişti, 55 pedagogi sociali şi 6 psihologi. În afară de aceasta, personalul didactic auxiliar constituie 339 persoane. Ponderea femeilor din numărul total de personal este de 69,8%.
Note:
1 Situaţia la începutul anului de studii, la data de 01 octombrie.
2 Domeniile ocupaţionale sînt prezentate în conformitate cu prevederile Hotărîrii Guvernului RM nr. 673 din 6 iunie 2008.
3 A fost sistată activitatea în cazul Colegiului de Management, Economie şi Drept, şi a Colegiului Teologic Pedagogic.
Persoană de contact:
Ala Negruţa
şef al direcţiei statistica serviciilor sociale şi condiţiilor de trai
tel. 0 22 40 30 78
- Raportează o greșeală. Selectați textul dorit și tastați CTRL+ENTER