Activitatea instituțiilor de învățământ primar și secundar general în anul de studii 2024/251,2

Biroul Național de Statistică informează că, la începutul anului de studii 2024/25 în învățământul primar și secundar general: 
  • activau 1185 instituții, dintre care 88 școli primare, 752 de gimnazii, 337 de licee, 6 școli pentru copii cu deficiențe în dezvoltarea intelectuală sau fizică3 și 2 școli serale;
  • numărul de elevi înscriși a fost de 335,1 mii persoane, dintre care 334,1 mii de elevi în școlile de zi și 1,0 mii elevi în școlile serale;
  • numărul de absolvenți al învățământului gimnazial și liceal a fost de 29,9 mii de persoane și, respectiv 11,9 mii de persoane, dintre care au obținut diploma de bacalaureat 10,8 mii de persoane;
  • numărul cadrelor de conducere și didactice a fost de 25,8 mii de persoane.

La începutul anului de studii 2024/25, în mediul urban activau 313 instituții de învățământ primar și secundar general, iar în mediul rural – 872 de instituții. Din totalul unităților, 97,9% aparțin sectorului public (Tabelul 1 din Anexă).

Din punct de vedere al distribuției pe sexe și pe medii de reședință, 51,0% din elevi sunt băieți; 57,3% din elevi își fac studiile în mediul urban (Tabelul 2 din Anexă).

Figura 1. Elevi în învățământul primar și secundar general,
pe sexe și medii de reședință, 2024/25

Descarcă datele în format .xlsx

Din totalul elevilor cuprinși în învățământul primar și secundar general, 326,0 mii erau înscriși în instituțiile publice (sau 97,3%) (Tabelul 1 din Anexă). Comparativ cu anul de studii 2023/24, se remarcă majorarea numărului de elevi atât în instituțiile publice, cât și în cele private (cu câte cca 0,3 mii persoane, sau cu 0,1%, și respectiv cu 3,8%).

În ceea ce privește distribuția numărului de elevi în profil teritorial, la nivel de regiuni, 32,1% din totalul elevilor au fost înscriși în instituțiile de învățământ primar și secundar general din mun. Chișinău, 27,0% - din regiunea Centru, 23,7% - din regiunea Nord, 12,0% - din regiunea Sud, 4,7% - din UTA Găgăuzia, 0,5% din UATSN4 și mun. Bender, aflate în subordinea Ministerului Educației și Cercetării (Tabelul 4 din Anexă).

În cadrul învățământului primar au fost organizate 1,4 mii de grupe cu program prelungit, frecventate de circa 35,8 mii de elevi (în anul de studii 2023/24, respectiv 1,3 mii de grupe, frecventate de 35 mii de elevi). Cele mai multe grupe cu program prelungit au fost în mun. Chișinău (1,2 mii de unități), frecventate de 33 mii de elevi (92,2%).

La începutul anului de studii 2024/25, în învățământul seral erau înscriși 1,0 mii de elevi, reprezentând 0,3% din numărul total al elevilor din învățământul primar și secundar general (Tabelul 1 din Anexă).

Numărul elevilor înscriși în învățământul special în anul de studii 2024/25 (în școli pentru copii cu deficiențe în dezvoltarea intelectuală sau fizică) a fost de 0,5 mii copii, la nivelul anului precedent.

Din totalul de 335,1 mii de elevi din învățământul primar și secundar general, 80,9% urmează studiile în limba română, 19,0% – în limbă rusă și 0,1% în engleză (Tabelul 3 din Anexă). Totodată, distribuția elevilor după limba de instruire relevă că majoritatea elevilor fac studii în limba română, în regiunea Centru (97,0%), regiunea Sud (83,1%), regiunea Nord (79,3%) și mun. Chișinău (78,4%), iar în UTA Găgăuzia 91,8% din elevi urmează studiile în limba rusă. În instituțiile de învățământ primar și secundar general din UATSN și mun. Bender, aflate în subordinea Ministerului Educației și Cercetării, limba de instruire a fost limba română (pentru 97,2% din total elevi).

În anul de studii 2024/25, în ierarhia limbilor străine studiate de către elevi5, cea mai solicitată a rămas limba engleză ‒ 263,7 mii de elevi, din 935 instituții de învățământ primar și secundar general (86,8% din total elevi, în creștere cu 1,8 puncte procentuale față de anul de studii precedent). Valori importante s-au înregistrat pentru numărul de elevi care studiază limba franceză ‒ 98,9 mii de elevi din 762 de instituții (32,6%, rămânând la nivelul anului de stusdii precedent) și limba rusă6 ‒ 75,5 mii de elevi din 690 de instituții (24,9%, în descreștere cu 2,3 puncte procentuale). Pe medii de reședință, preferințele sunt diferite, 63,7% din total elevi care studiază engleza sunt din mediul urban, pe când în cazul limbilor franceză și rusă, respectiv 56,8% și 60 la sută din elevi, sunt din mediul rural.

În învățământul primar au fost cuprinși 40,7% din numărul total de elevi, în învățământul gimnazial ‒ 48,0% și în cel liceal ‒ 11,3%. Structura numărului elevilor pe niveluri educaționale și medii de reședință relevă că învățământul liceal este mai atractiv în mediul urban.

Figura 2. Structura numărului elevilor din învățământul primar și secundar general,
pe niveluri educaționale și medii de reședință, 2024/25

Descarcă datele în format .xlsx

În ceea ce privește repartizarea pe sexe și pe niveluri educaționale, fetele predomină în nivelul liceal.

Figura 3. Structura numărului elevilor din învățământul primar și secundar general,
pe niveluri educaționale și sexe, în 2024/25

Descarcă datele în format .xlsx

Absolvenți. În anul 2024, învățământul gimnazial au absolvit 29,9 mii de elevi, în descreștere cu 0,3% comparativ cu anul precedent (Tabelul 5 din Anexă). Din total absolvenți ai învățământului gimnazial cca 51,3% au fost din mediul uban.

În același timp, învățământul liceal au absolvit 11,9 mii de persoane, în scădere cu 0,8% față de anul 2023. Din numărul total de absolvenți ai liceelor 83 la sută sunt din mediul urban. Ponderea absolvenților care au obținut diploma de bacalaureat în numărul absolvenților din promoția curentă a constituit 91,9% sau cu 1,7 puncte procentuale mai mult comparativ cu anul 2023.

Cei mai mulți absolvenți ai gimnaziilor s-au înregistrat în regiunea Centru (8,5 mii persoane), iar cel mai mare număr de absolvenți ai liceelor – în mun. Chișinău (5,0 mii persoane).

Figura 4. Absolvenți ai învățământului gimnazial și liceal pe regiuni, anul 2024

Descarcă datele în format .xlsx

Baza tehnico-materială. La începutul anului de studii 2024/25, din 1185 de instituții de învățământ primar și secundar general, 1162 de instituții desfășurau procesul educațional în încăperi proprii, iar 23 de instituții în încăperi arendate.

La începutul anului de studii 2024/25, în învățământul primar și secundar general se număra 25,6 mii de cabinete școlare și laboratoare. Majoritatea instituțiilor dispun de bibliotecă și cantină sau bufet (97,9% și, respectiv, 95,6%), 90,7% din instituții - de punct medical, 86,9% - de sală sportivă, 73,8% - de sală de lectură, iar 50,2% - de ateliere școlare.

Instituțiile de învățământ primar și secundar general au în dotare 49,1 mii de calculatoare utilizate în scopuri educaționale (cu 2,5% mai mult față de anul de studii 2023/24), din care 22,2 mii (45,2%) sunt conectate în rețea școlară comună, iar 44,8 mii (91,2%) au conexiune la Internet. În același timp, 27,5 mii de calculatoare sunt utilizate de către elevi, 20,0 mii de către personalul didactic și 1,6 mii de calculatoare utilizate în cadrul bibliotecilor. Comparativ cu anul de studii 2023/24, a crescut atât numărul de calculatoare utilizate de către elevi (cu 2,6%), cât și de personalul didactic (cu 2,0%).

Cadre didactice și de conducere. În anul de studii 2024/25, numărul cadrelor didactice și de conducere din învățământul primar și secundar general a fost de 25,8 mii de persoane (sau cu 0,8% mai puțin față de anul de studii precedent) (Tabelul 6 din Anexă), dintre care 3,2 mii de persoane - personal de conducere (12,4%) și 22,6 mii de persoane - personal didactic (87,6%).

Repartizarea cadrelor didactice și de conducere pe grupe de vârstă relevă că o pondere importantă o dețin cei cu vârste cuprinse între 50-59 de ani (26,6%), rămânând la nivelul anului de studii 2023/24, în timp ce ponderea cadrelor didactice și de conducere tinere cu vârste sub 30 de ani s-a diminuat cu 0,2 puncte procentuale, iar a celor cu vârste de 60 de ani și peste a crescut cu 0,2 puncte procentuale.

Figura 5. Structura numărului cadrelor didactice și de conducere din învățământul primar și secundar general
pe grupe de vârstă, 2023/24 - 2024/25

Descarcă datele în format .xlsx

Cadrele didactice de sex feminin dețin o pondere de 87,5% din total, ponderea personalului de conducere de sex feminin constituie 93,2%. Peste o jumătate din cadrele didactice și de conducere au vechimea în muncă pedagogică de 20 ani și peste (57,3%).

Anexe:

Note:

1 Datele reflectă situația la data de 1 octombrie.

2 Informația este prezentata fără datele raioanelor din partea stânga a Nistrului și mun. Bender, cu excepția instituțiilor situate pe acest teritoriu care se află în subordinea Ministerului Educației și Cercetării.

3 Instituții speciale și școli auxiliare.

4 Unități administrativ-teritoriale din stânga Nistrului.

5 Elevii, conform curriculumului național pot studia 1 și mai multe limbi străine. 

6 Pentru elevii cu instruire în limba română.

Informații relevante:

învățământul primar școli primare

Distribuie
  • Raportează o greșeală. Selectați textul dorit și tastați CTRL+ENTER