Activitatea instituțiilor de învățământ profesional tehnic în anul de studii 2022/231,2
Biroul Național de Statistică comunică datele privind activitatea instituțiilor de învățământ profesional tehnic în anul de studii 2022/23.
Învățământul profesional tehnic
În anul de studii 2022/23 numărul instituțiilor de învățământ profesional tehnic a constituit 90 de unități, comparativ cu anul de studii precedent, fiind în descreștere cu o instituție. Astfel, rețeaua instituțiilor de învățământ profesional tehnic este alcătuită din 13 centre de excelență (inclusiv 1 instituție privată), 36 de colegii (inclusiv 6 instituții private) și 41 de școli profesionale (cu 1 instituție mai puțin față de anul de studii precedent). La începutul anului de studii 2022/23, numărul de elevi în învățământul profesional tehnic a constituit 46,0 mii de persoane (cu 67 de elevi mai puțini comparativ cu anul de studii precedent), inclusiv 12,8 mii de persoane ‒ în centre de excelență, 20,0 mii de persoane ‒ în colegii și 13,2 mii de persoane ‒ în școli profesionale. Activitatea educațională și de instruire din învățământul profesional tehnic este asigurată de 3,8 mii de cadre didactice.
Învățământul profesional tehnic secundar
La începutul anului de studii 2022/23 învățământul profesional tehnic secundar cuprindea 14,4 mii de elevi, în scădere cu 4,4% față de anul precedent. Distribuția pe programe de studii arată că, practic, în proporție egală elevii urmau instruirea în meserii conexe cu durata de studii de 3 ani și într-o meserie cu durata de 2 ani (46,4% și, respectiv, 44,2%), învățământul dual cu durata de 1-2 ani urmau 9,1%, iar 0,3% ‒ o meserie cu durata de 1 an.
Tabelul 1. Elevi în învățământul profesional tehnic secundar,
pe programe de studii, 2021/22-2022/23, persoane
| 2021/22 | 2022/23 | ||||
Total elevi | din care: | Total elevi | din care: | |||
fete | cu finanțare bugetară | fete | cu finanțare bugetară | |||
Total | 15 015 | 4 016 | 14 330 | 14 357 | 3 815 | 13 831 |
În baza studiilor gimnaziale: |
|
|
|
|
|
|
- pentru o meserie (durata de 2 ani) | 6 877 | 2 107 | 6 513 | 6 337 | 1 869 | 6 040 |
- pentru meserii conexe (durata de 3 ani) | 6 907 | 1 326 | 6 594 | 6 664 | 1 196 | 6 439 |
În învățământul dual (durata de 1-2 ani) | 1 158 | 535 | 1 158 | 1 307 | 709 | 1 304 |
În baza studiilor medii de cultură generală și liceale (durata de 1 an) | 73 | 48 | 65 | 49 | 41 | 48 |
Datele tabelului în format .xlsx
În structura numărului elevilor pe vârste s-au înregistrat ponderi mai mari în cazul vârstelor de 16 și 17 ani (31,2% și, respectiv, 30,1%), cât și pentru vârsta de 18 ani – 16,6% (vârste corespunzătoare învățământului profesional tehnic secundar). Trei pătrimi din numărul total de elevi își fac studiile în domeniul general inginerie, prelucrare și construcții.
Datele graficului în format .xlsx
Înmatricularea. În anul de studii 2022/23 au fost înmatriculate 6,8 mii de persoane, cu 4,2% mai puțin comparativ cu anul de studii precedent. Din totalul persoanelor înmatriculate 6,5 mii (95,6%) sunt cu finanțare bugetară. Majoritatea elevilor au fost înmatriculați în baza certificatului de studii gimnaziale (96,8%), 1,5% - studii medii de cultură generală sau liceale și 1,7% fără studii gimnaziale.
Pe programe de studii 3,3 mii (48,5%) dintre elevii înmatriculați au optat pentru instruirea într-o meserie, 2,5 mii (36,8%) – pentru instruirea la meserii conexe, iar 1,0 mii (14,7%) pentru învățământul dual. Comparativ cu anul de studii 2021/22, numărul elevilor înmatriculați pentru instruirea într-o meserie a scăzut cu 13,2%, iar a celor înmatriculați la meserii conexe și învățământul dual a crescut cu 4,2% și, respectiv, cu 25,0%.
Cele mai solicitate meserii rămân a fi următoarele: mecanic auto (8,3% din total înmatriculați), bucătar (7,7%), cofetar (3,5%), cusătoreasă în industria confecțiilor (3,0%), tencuitor (2,8%), electrogazosudor-montator (2,7%), placator cu plăci (2,5%), operator pentru suport tehnic al calculatoarelor (2,4%). Totodată, unele meserii dintre acestea se regăsesc şi în meseriile conexe. Astfel, se remarcă preferințe pentru următoarele meserii conexe: electrician-electronist auto – mecanic auto (6,0%), electrogazosudor-montator – tăietor cu gaze (5,0%), electromontor utilaj electric – lăcătuş-electrician utilaj electric (3,9%), operator pentru suportul tehnic al calculatoarelor – operator introducere, validare și prelucrare date (3,4%), bucătar – chelner (3,2%).
Absolvenți. În anul 2022 numărul de absolvenți a constituit 5,5 mii de persoane, în scădere cu 3,5% comparativ cu anul precedent. Din totalul de absolvenți, ponderi mai mari revin celor care au obținut calificări în următoarele domenii de educație: inginerie și activități inginerești (40,3%), fabricare și prelucrare (17,6%), arhitectură și construcții (16,8%), servicii personale (14,9%).
Învățământul profesional tehnic postsecundar
La începutul anului de studii 2022/23 în învățământul profesional tehnic postsecundar studiau 31,6 mii de elevi, în creștere cu 1,9% față de anul de studii precedent. Majoritatea elevilor din învățământul profesional tehnic postsecundar își fac studiile în instituțiile publice (27,7 mii sau 87,7%), iar 50,6% dintre aceștia ‒ în bază de contract. Numărul de elevi înscriși în instituțiile private a crescut cu 8,6%, comparativ cu anul de studii 2021/22 (respectiv 3,8 mii față de 3,5 mii).
Structura numărului elevilor pe vârste se prezintă astfel: 4,5% din elevii înscriși la acest nivel educațional au vârsta de până la 16 ani, 23,0% – 16 ani, 23,5% – 17 ani, 21,9% – 18 ani, 17,6% – 19 ani, iar 9,5% dintre elevi au vârste de 20 de ani și peste. Distribuția elevilor pe sexe relevă o pondere de 54,1% pentru fete şi 45,9% pentru băieți. Ponderea elevilor la forma de învățământ cu frecvență redusă este de 0,6% .
Tabelul 2. Elevi în instituțiile de învățământ profesional tehnic postsecundar,
2021/22-2022/23, persoane
| 2021/22 | 2022/23 | ||||
Total elevi | din care: | Total elevi | din care: | |||
fete | pe bază de contract | fete | pe bază de contract | |||
Total | 30 983 | 16 875 | 17 493 | 31 574 | 17 090 | 17 876 |
Instituții publice | 27 529 | 14 764 | 14 039 | 27 748 | 14 832 | 14 050 |
Instituții private | 3 454 | 2 111 | 3 454 | 3 826 | 2 258 | 3 826 |
Datele tabelului în format .xlsx
În ceea ce privește distribuția pe domenii generale se atestă ponderi mai mari a elevilor din domeniile inginerie, prelucrare și construcții (24,3%), afaceri, administrare și drept (21,4%), sănătate și asistență socială (17,9%), urmate de TIC (11,1%) și servicii (9,7%).
Datele graficului în format .xlsx
Înmatricularea. În anul de studii 2022/23 au fost înmatriculate 9,2 mii de persoane, înregistrând o scădere de 0,9% comparativ cu anul de studii precedent. Majoritatea elevilor au fost înmatriculați în baza certificatului de studii gimnaziale (92,9%).
Din totalul de 8,0 mii de persoane înmatriculate în instituțiile publice, 3,8 mii erau cu finanțare bugetară (47,5%), iar 4,2 mii în bază de contract (52,5%), analogic anului de studii precedent.
Numărul elevilor înmatriculați în instituțiile private (1,2 mii) comparativ cu anul de studii 2021/22 a înregistrat o scădere cu 7,2%.
Cele mai solicitate specialități sunt următoarele: îngrijirea bolnavilor (10,0% din total înmatriculați), contabilitate (5,9%), turism (4,6%), educație timpurie și administrarea aplicațiilor web (câte 4,1%), jurisprudență (3,8%), învățământ primar (3,4%), programare şi analiza produselor de program (2,8%), planificare și administrarea afacerilor (2,5%), exploatarea tehnică a transportului auto (1,7%).
Absolvenți. În anul 2022 numărul absolvenților a constituit 6,3 mii de persoane, în scădere cu 1,6% față de anul precedent. Cele mai mari ponderi de absolvenți se regăsesc în următoarele domenii generale: inginerie, prelucrare și construcții (27,8%), afaceri, administrare și drept (21,1%), sănătate și asistență socială (15,0%), TIC (11,9%) și servicii (10,2%).
Anexe:
Note:
1 Situaţia la începutul anului de studii, la data de 1 octombrie.
2 Informația este prezentată fără datele raioanelor din partea stânga a Nistrului și mun. Bender.
Informații relevante:
- Jana MazurȘef direcție
Direcția statistica educaţiei, ştiinţei şi culturiiEmail: jana.mazur@statistica.gov.md
- Raportează o greșeală. Selectați textul dorit și tastați CTRL+ENTER