Formularele tipizate de documente primare

Cuprins:
  • Aş dori să comand facturi de expediţie, la ce preţ sunt şi de ce acte am nevoie fiind persoană juridică?

Ca urmare a modificărilor efectuate în Hotărîrea de Guvern nr.294 din 17 martie 1998 şi aprobării Hotărîrii Guvernului nr.1008 din 28.12.2012 formulare tipizate de documente primare cu regim special au fost transferate de la Biroul Naţional de Statistică către Inspectoratul Fiscal Principal de Stat.

Începînd cu 08.02.2013, formularele tipizate de documente primare cu regim special ce se referă la:

  • actul de achiziţie a mărfurilor;
  • actul de achiziţie a serviciilor de locaţiune şi a cheltuielilor aferente;
  • bonul de plată;
  • chitanţa de recepţie a plăţilor nefiscale 1-SF;
  • chitanţa de recepţie a plăţilor fiscale 2-SF;
  • factura de expediţie şi anexa la factura de expediţie;
  • foaia de parcurs,

pot fi procurate în cadrul inspectoratelor fiscale de stat teritoriale. Mai multe detalii găsiți pe pagina web a Serviciului Fiscal de Stat http://www.fisc.md/article.aspx?id=696.


  • Am nevoie de formularele pentru casarea mijloacelor fixe MF-3, MF-4 şi MF-4 "Buget", MF-6 unde le-aş putea găsi sau procura?

Conform Legii Contabilităţii nr. 113-XVI din 27.04.2007formulare tipizate de documente primare se aprobă şi ţin de competenţa Ministerului Finanţelor. Formularele pentru casarea mijloacelor fixe le puteţi accesa pe pagina revistei Contabilitate si audit.


  • Vă rog să concretizați dacă formele tipizate aprobate prin hotărîrea Departamentului Statisticii RM din 1995 și 1997 sînt obligatorii pentru utilizare. Dacă da, Vă rog să-mi spuneți unde pot găsi hotărîrea, precum și instrucțiunile pentru completarea formelor.

Formularele tipizate de evidenţă primară aprobate de Departamentul Statisticii în anul 1995 şi 1997 nu sunt valabile, întrucît nu conţin toate elementele obligatorii prevăzute în art.19, alin.6 ale Legii contabilităţii nr. 113-XVI din 27.04.2007. În conformitate cu acest articol entitatea utilizează formulare tipizate de documente primare, aprobate de Ministerul Finanţelor. În lipsa formularelor tipizate sau dacă acestea nu satisfac necesităţile entităţii, entitatea elaborează şi utilizează formulare de documente, aprobate de conducerea ei, cu respectarea cerinţelor art.19, alin.(6). Astfel, entitate poate utiliza ca model formularele tipizate de evidenţă primară aprobate de Departamentul Statisticii în anul 1995 şi 1997 cu ajustarea şi aprobarea acestora în modul stabilit.